Tips for å håndtere overivrig gjær

Hei.

Jeg har en øl med OG 1.095 (amerikansk byggvin) gjæret med S-04. Det ble litt mer enn hva jeg regnet med, 22l i et 25l-kar. Ikke all verden med rom til overs der. Pitchet lørdag kveld og søndag kveld var det fullt av liv i den. Satte opp en avblåsningsslange i en halvliterflaske. Mandag morgen måtte jeg tørket opp :-/.
Siden det mer eller sprutet gjær ut av slangen så tok jeg karet ut av gjæringsskapet og satte det i gangen. Der er det 12-14 grader og håpet mitt var at jeg skulle kunne slippe å vaske gulvet. Jeg kunne da bruke en 1.5l flaske i stedet for en halvliterflaske (det er godt og trangt i gjæringsskapet mitt).

Idag morges er det fortsatt masser av liv i den på tross av det kjølige miljøet den står. Jeg forstår at ved å gjære den såpass kalt så blir det mindre estere enn jeg burde ha. Videre er det kanskje en potensiell risiko for at gjæren går i dvale. Dog skal det i en halv kilo kandissukker så jeg tror jeg skal greie å få liv i den igjen.

Er det dumt? Jeg har et bad som holder ~20 grader hvor jeg kunne satt den i badekaret og latt den få blåse av seg der. Burde jeg heller ha gjort det synes dere?

Tror heller jeg ville satt den i badekaret da gjæren ikke setter pris på at temperaturen synker. Kan kaste av seg usmaker ved slike temperaturdropp. Bedre men en jevnt stigende temperatur i et gjæringsforløp enn et svingende forløp.

Jeg legger stort sett bare lokket løst oppå dunken. Da blåser det ut rundt kanten og sjelden noe problem. Noe søl i blant om karet er veldig fullt. Klemmer på plass lokket etter noen dager evt etter tørhumling.

Jeg brygget en Russian Imperial Stout på 1.095, og etter å ha sett endel skrekkeksempler på overivrig gjæring...så valgte jeg å ta alle forhåndsregler på denne.

Jeg satte gjæringsbøtten oppi en stor, sort søppelsekk...bare sånn i tilfelle...
Og så festet jeg ikke lokket på gjeringsbøtten....jeg bare la det forsiktig oppå.
Det gikk i hvert fall kjempebra her, men jeg hadde riktignok litt mer headspace å gå på (har 30L bøtte).

Tilbake
Topp