Tips og råd til nytt trekjelerssystem

Hei.
Jeg tenkte jeg skulle forsøke å utnytte meg litt av den brede kompetansen som finnes her, og spørre noen spørsmål vedrørende det praktiske og beste løsninger til nytt bryggesystem.

Jeg har per dags dato en BB30 som jeg ønsker å bytte ut med et elektrisk trekjelesystem, styrt med BCS 460-styreskap. Jeg ønsker etterhvert å gradvis havne på et trekjelesystem tilnærmet "The electric brewer" men da altså med BCS istedet for pid. Jeg ønsker å gradvis gå over til det nye systemet og slik benytte meg av BB30 i første omgang til HLT slik at jeg kan få tak i kun 2 kjeler i første omgang (økonomsik begrunnet/wifecred). Jeg ønsker et fleksibelt system som lar seg justere med tanke på sluttvolum. En ting jeg har bestemt er at jeg ønsker en 20G blichmann kjele til mesking, og muligens også det samme til kokekjele. Det jeg lurer mest på rundt dette er rundt det elektriske. Min far er elektriker, og det blir han som hjelper meg med å bygge skapet.

Spørsmål 1: Hvilke alternativer finnes til ulike typer elementer til et slikt oppsett? Tenker da både varianter som blichmanns egen boilcoil, og andre muligheter av elementer, både 1fas og 3-fas varianter. Hva er det som brukes i det ganske land?

Jeg tenker at 3-fas ville vært det beste alternative.

Spørsmål 2: Hvor stor kurs (trenger mest sannsynlig å legge opp ny) trengs for å dra, la oss si to 5k element og ett 3,5k (rims) ? Både som 3-fas og 1-fas elementer. Noen som har benyttet Backer til "costummade" elementer? ( i tillegg til å dra disse elementene må selvfølgelig pumper og styresystem kunne bruke samme kurs). Ønsker muligheten til å brygge back to back.

Spørsmål 3: Har noen erfaringer med BCS som kan være greit å vite om?

Mulig dette ble et noe rotete innlegg, men jeg regner med at noen har svar på noe av det i alle fall. Spør så skal jeg forsøke å konkretisere det.
 
13,5 kw blir 33 A på trefase 230 volt. Enfase blir det 59 Ampere. Men du bør tenke på om disse ligger inne på maks samtidig, såkalt samtidighetsfaktor.
 
Husk også at de aller fleste husstander ikke har mer enn 65-75A hovedsikring inn på hovedlinja til huset. Dvs, ikke ha på x antall vannkokere mens du kjører alle 13,5kw.

Jeg tenker å benytte en 4,5kw camco ripple kolbe og en 3,5kw om ikke enda en 4,5kw til kok og tilsvarende til HLT/Herms kjel.

Skal se på det å regulere disse ellementene og få på en ampere måler for å unngå overbelastninger på kursene.

Det eneste viktige punkene med aktuelle ellementer er at de er av materialer som ikke utsonderer stoffer som setter smak / lukt etc, vær også bevisst på det med rust osv når du kommer i gang, mange tyr til en magnesiums anode for å hindre ellementene i å ruste.


kjenner ikke til bcs :)
 
Takk for tilbakemeldinger.
Håpet er at det skal holde med en 32ampers 3-fas kurs, og at jeg skal kunne finne elementer som passer til dette. Noen som vet hvordan det kan løses? Vil det eventuelt kunne gå med 32a inn til styringsskap, for så splitte opp denne til mindre kurser inne i selve styringsskapet?
Jeg også tenker ampermeter på styringsskapet for å måle at jeg ikke bruker mer enn hva jeg har kurs til.

Når det kommer til elementer vil det være mest praktisk med Boilcoil (sånn som jeg ser det nå), selv om disse er (etter hva jeg kan se) 1-fas elementer. Hørte rykter i at disse elementene kommer til landet iløpet av året.

Mitt oppfølgingspørsmål blir da, vil det være mulig med en feks: tre-fas inn til styringsskapet som i sin tid blir delt opp i 1-fas? er selv på noe tynn is her, men trenger en pekepinne i form av: "dette er umulig å få til" evt "dette er null problem", "dette går hvis at om at"

:)
 
2. bruker 316 A til 6 Kw i HLT, 2 kw i mesk og 7,5 kw i kokekjel, men det styres av PC så oppvarming starter om natten.
 
Tilbake
Topp