Tips og Triks!

Nøkling

Norbrygg-medlem
Noen tips og triks jeg har plukket opp underveis!
Håper det kan være til hjelp. Del gjerne dine tips og triks også :)

  • Hvis du kjøper et ekstrakt ølsett - Kast gjæren som fulgte med og bruk heller en annen bra ølgjær.
  • Kjøp en tom, ubrukt sprayflaske og fyll på med StarSan-blanding. Nå kan du raskt sanitere diverse overflater og utstyr bare ved å spraye.
  • Skal du rengjøre med PBW? Du slipper unna ved å bruke mye mindre PBW enn anvisningen på pakken tilsier. Bare tilsett PBW til vannet blir "klissete".
  • Ikke skyll etter bruk av StarSan. Don't fear the foam!
  • Bruk en malings-/betongblander festet til drill for å lufte vørteren. Nå slipper du noensinne å riste det karet til svetta renner.
  • Hvis du har en autohevert/hevert - Erstatt slangen som fulgte med, med silikonslange. Det gjør hele greien mye lettere å håndtere og rengjøre/sterilisere.
  • Koble en liquid disconnect på enden av hevertslangen din. Du kan nå koble den til corneliusfatet ditt, fremfor å la slangen gni nedover innsiden av åpningen og ned i fatet. Nå trenger du ikke lenger å sanitere utsiden av slangen.
  • Usikker på hvordan du skal gjenbruke/vaske gjær? Lag en litt større gjærstarter i stedet, og få den ekstra gjæren over i en sanitær beholder. Nå har du ren gjær til ditt neste brygg, helt uten trub.
  • Lei av å rengjøre og sanitere ett fat om gangen ? Lag deg en liten slange med CO2 disconnect på ene enden, og liquid disconnect på den andre enden. Nå kan du lett rengjøre/sanitere flere fat. Bare press PBW og/eller StarSan igjennom hele fat-samlingen din ved hjelp av CO2.
 
Driver for tiden med å lese meg opp på vasking av gjær. Dette med å lage en ekstra stor starter virker interessant.

Hva vil ulempene med dette være kontra topphøsting eller vasking av bunnkaka? Lager man da eksempelvis en starter for 50 liter til en 25 liter batch, og beholder halvparten til neste brygg? Muligens krever dette en veldig stor starter, men det kan vel løses ved å steppe starteren?

Mulig dumme spørsmål, men er helt fersk på dette med gjærhøsting og startere!


Edit: Fant god informasjon om dette i en annen tråd. Måtte bare bruke de rette søkeordene :)

http://forum.norbrygg.no/threads/lage-et-flytende-gjaerreserve.2645/
 
Sist redigert:
Når jeg har gjort dette, så har jeg laget starteren 0,5 liter større enn hva jeg trenger. Da har jeg nok til å lage ny gjærstarter ved et senere tidspunkt.
 
Tilbake
Topp