Tips om gjæring

bardevjen

Norbrygg-medlem
Har satt en amerikansk ipa med OG på 1.065 på bryggedagen. Etter to uker er den på 1.035 og burde vært nede på 1.025. Har hatt i litt gjærnæring for å se om det gjør susen. Har en stc-1000 med varmebelte på denne på 19 grader. Har hatt litt problemer i det siste ved at gjæringen stopper opp etter en stund. Har tenkt å bygge meg en magnetrører for å bedre antall gjærceller. Mulig jeg spør dumt her nå, men kan man lage en starter ut fra tørrgjær eller bør man ha ferskgjær? Takk for alle tips.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har selv bare ca. 2 års erfaring, men har hatt samme problemet. Nå treffer jeg stort sett FG ganske greit.
Oksygenerte du?
Hva var mesketemperaturen din? Hvor mye spesialmalt brukte du? Temperatur og malttype påvirker om sukkeret du får i vørteren din er gjærbart eller ikke. Kan du eliminere disse feilkildene er det enten gjæren din eller gjæringstemperaturen din. Jeg har opplevd at varmeovnen min sluttet å funke i gjæringsskapet og klarte ikke å få igang gjæren igjen etter noen dager på 11c (alegjær). Å pitche mer gjær kan funke og jeg ville prøvd det først. Ha heller litt for høy enn litt for lav temperatur.

Gjærnæring tilføres på slutten av koking i bryggekjelen og hjelper gjær i formeringsfasen, men er ikke strengt tatt nødvendig, men er så billig og lettvint at det er like greit å gjøre det.

En starter brukes stort sett bare med fersk gjær da fersk gjær er dyrt mens tørrgjær er relativt billig, så de fleste velger å heller kjøpe mer tørrgjær enn å lage en starter. En pakke tørrgjær har (avhengig av hvem du spør) kanskje dobbelt så mange gjærceller som et rør med ferskgjær.
Skal du lage starter med ferskgjær trenger du gjærnæring, mens tørrgjær inneholder visstnok alt det gjæren trenger for å komme igang. Det samme gjelder ferskgjær med "smack pack" som du klemmer i stykker før du pitcher.
 
Heisann og takk for svar.

Jeg oksygenerte idet jeg hadde vørteren på gjæringsfatet.

Hadde 3,86 kg Maris Otter Pale, 2 kg pilsnermalt og 110g crystal 70 malt. Stegmesket på 52, 63, 72 og 78 grader.

Det pussige var at første gang jeg brygga tilsvarende brygg funka alt som bare det. Mener jeg ikke hadde like mye pilsnermalt i da.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Prøvde med hydrometer og fikk 1.014. Veldig rart... Takk for alle tips


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp