Tips til belgisk?

Lars Grepstad

Norbrygg-medlem
Tenkte å prøve meg på min første belgiske. Har vært innom landet og smakt endel interessante øl. Langt fra alle falt i smak, men noen gjorde. Orval av dei lyse, men tenker meg en litt fyldigere type, trippel? Med brett? Mottagelig for forslag..
 
Ah, belgisk! :D Har brygga ein lett modifisert versjon av quaden til Gustav Foseid ("Nummer Tolv" i Håndbok i Ølbrygging), som eg tok meg friheten til å døypa om til "Trappist Under Ice" - Ein Metallica-referanse der altså! ;)
Eg brygger normalt allgrain, men tenkte, "skitt au" og brygga denne med ei kanne Weyermann Bavarian pilsner LME, samt eit par kg DME for å matche den originale mengden pilsnermalt (6,5 kg).
600 g Special B blei nytta som steeping grains (oppskrifta spesifiserte mørkt karamellmalt), og mengden kandissirup blei auka til 1 liter (1,35 kg). Auka også humlemengden (Hallertauer Mittelfrüh) til 100 g, for å kompensere for meir sirup.
Gjær: Solid startar av WLP500 (Chimay), sjølv om WLP530 (Westmalle) ville vore meir autentisk.

Denne begynner å bli meget lovande, sjølv etter bare 5 månadars lagring.. :D
 
Til lyse belgiere er WLP510 fin. Den kommer fra Orval. Det er imidlertid neppe den eneste gjærarten i Orval. Mange anbefaler den sammen med WLP650 i sekundær om en skal prøve seg på en klone. Jeg synes WLP 653 i primær er like greit.

Heller mye lys karamell enn litt mørk. CaraBlonde er fin. Litt hvete gjør seg. Mesk lavt.

Jeg synes amerikansk humle blir feil. Hallertauer Mittelfrüh er knall. Bobek. Perle til bitter funker.

Karboner høyt. Orval beskrives vel med nermere 5 enheter!
 
Vil nok gå for mørkere. Westmalle og trippelen på bildet falt i smak, men har smakt enda bedre, mer komplekst. Prøver nå å dyrke litt på bunnfallet av trippelen, får se..
 
Er nok ikke det nei. Var nok vekt å dra på når jeg hadde samla disse. Bl.a. nytt styreskap til brygeriet.. mye som går i containeren på jobb..
 
Mindre er mer
Belgian Specialty Ale (16 E)
SRM4.png

Type: All Grain
Batch Size: 100 l
Boil Size: 120 l
Boil Time: 90 min
End of Boil Vol: 114 l
Final Bottling Vol: 96 l
Fermentation: 510 Crisp og syrlig
Date: 28 Feb 2014
Brewer: Bjørn
Asst Brewer: Rekkart
Equipment: Gjærsvoll 100
Efficiency: 80,00 %
Est Mash Efficiency: 84,9 %
Taste Rating: 30,0
Taste Notes:
Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
20,0 kg Pilsner (2 Row) Bel (4 EBC) Grain 1 80,0 %
1,0 kg Cara Blond 20 (Castle Malting) (20 EBC) Grain 2 4,0 %
1,0 kg Wheat Malt, Bel (4 EBC) Grain 3 4,0 %
3,0 kg Cane (Beet) Sugar (0 EBC) Sugar 4 12,0 %
200 g Styrian Goldings [5,40 %] - Boil 60,0 min Hop 5 24,5 IBUs
4,00 Items Whirlfloc Tablet (Boil 15,0 mins) Fining 6 -
200 g Styrian Goldings [5,40 %] - Boil 15,0 min Hop 7 12,1 IBUs
12,00 g Yeast Nutrient (Boil 15,0 mins) Other 8 -
9,0 pkg Bastogne Belgian Ale (White Labs #WLP510) [35 ml] Yeast 9 -
Gravity, Alcohol Content and Color
Est Original Gravity: 1,065 SG
Est Final Gravity: 1,010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 7,2 %
Bitterness: 36,6 IBUs
Est Color: 8 EBC
Measured Original Gravity: 1,066 SG
Measured Final Gravity: 1,004 SG
Actual Alcohol by Vol: 8,2 %
Calories: 614,1 kcal/l
Mash Profile
Mash Name: Ny
Sparge Water: 67 l
Sparge Temperature: 76 C
Adjust Temp for Equipment: TRUE
Total Grain Weight: 25,0 kg
Grain Temperature: 10 C
Tun Temperature: 20 C
Mash PH: 5,20
Mash Steps
Name Description Step Temperature Step Time
1.steg Add 33 l of water at 74 C 60 C 60 min
2.steg Add 4 l of water at 92 C 63 C 30 min
3.steg Add 9 l of water at 95 C 68 C 30 min
4.steg Add 9 l of water at 83 C 70 C 10 min
Mash Out Add 20 l of water at 91 C 75 C 10 min

Sparge: Fly sparge with 67 l water at 76 C
Mash Notes:
Carbonation and Storage
Carbonation Type: Bottle
Pressure/Weight: 766,24 g
Keg/Bottling Temperature: 22 C
Fermentation: 510 Crisp og syrlig
Volumes of CO2: 3,0
Carbonation Used: Bottle with 766,24 g Table Sugar
Age for: 30,00 days
Storage Temperature: 22 C
Notes
Nok gjær! 15mill celler/ml! 10-12 ppm oksygen. Det finnes ingen unskyldning for øl som smaker aceton.
 
Har nå en plan.. Har dyrka litt på bunnfallet av Chimay og Prearis. Gjæra jeg fikk tak i er WLP566, denne står nå på andre døgnet på røreren og skal steppes en gang til. Feiga vel ut, og kjøpte Bruxelles troix ett eller anna. Detta blir mix.. Om det blir skivebom, bor ved sjøen, fiskene liker det sikkert.
 
Bryggeland har et sett, west of malle. Er som dere sikkert gjetter en westmalle klone. Veldig god trippel.

Bruker mangrove sin M27 gjær.

Har laget denne flere ganger. Men bør stå 3-4 måneder på flaske.
 
Nei, blir ikke klipp og lim, heller ikke ferdige sett. Kikker på oppskrifter for ideer, men vil liksom lage min egen smak. Ikke opptatt av typeriktighet. Det som er greitt er å ha såpass kontroll at det kam lages en gang til. Men har vel lagt løpet der med oppdyrking av flaskerester, og et par andre gjærtyper..
Har lyst på den litt syrlige smaken som noen belgiske har, men ikke surøl. Geuze Boon saken på bildet er etter min mening ikke drikkbar, men var helt fin å dampe blåskjell i! Det var forresten også godt dampa i et fyldig lyst hveteøl.
 
I grunn litt kontraintuitivt, men jeg har inntrykk av at sukker gir en syrlig smak. Spesielt candy syrup i de mørke. Ellers gir WLP510 litt syrlighet.

Om du vil ha mer er lactobasillus eller pediococcus veien, men det høres ikke ut som du er der ennå. Gi geuze noen sjanser til, den blir helt fantastisk når det første sjokket har lagt seg. Synes den er rimelig lett å like, sliter mer med tilvenning mot enkelte med tydelig eddik. Flamsk rød f.eks. blir vel ikke typeriktig uten acetobacter.
 
Tilbake
Topp