Tips til bruk av WLP002

Jeg skal nå prøve meg på fersk gjær for første gang, og har valgt wlp002 til en Extra special bitter.
Jeg ser på Whitelabs sine sider at denne gjæren er svært flokkulent,- er dette et problem da jeg skal flaskekarbonere etter endt gjæring? Bør jeg da tilsette tørrgjær i tillegg til sukker for å sikre at det karbonerer skikkelig?
Jeg ser også det er nevnt på samme side at man bør riste litt på gjæringskaret med jevne mellomrom i et par timer etter at man har pitchet gjæren, siden den visstnok har en tendens til å klumpe seg. Er dette nødvendig?
 
Min lille erfaring er at man ikke trenger ekstra gjær selv om gjæren er veldig flokkulent. For what its worth...

002 har high kreuzen nede i kjelleren min nå - 12 timer etter pitching og uten risting.
 
Har ikke hatt problem med flaskekarboneringen de 3-4 gangene jeg har brukt 002 (har ikke tilsatt noe ekstra)


HansKr
 
Jeg har hat et problematisk øl med denne gjæren. Juleøllen i fjor ble overkarbonert. Jeg antar at gjæra har sylda. Den flokkulerte muligens ut før øllet var utgjæra. Og selv etter 14 dager i gjæringskaret så var det fortsatt noe gjærbart sukker igjen. Omstikking til gjæringskaret jeg bruker til å fylle flasker med kan ha fått liv i gjæra igjen.

Men det kan også hende det er en infeksjon. Smakte noe infisert en periode, men ble borte med lagring. Noe som ikke gir helt mening  :help:
 
Tilbake
Topp