Tips til innkjøp av brygge maskin til nybegynnere

Hei!
Min første bruker jeg til tips av innkjøp av brygge maskin?
Vi er fire kompiser ønsker og prøve oss på brygging og skal gå til innkjøp av maskin/utstyr.

Har sett på to stk. speidel braumeister 50 og beer brew 60.
Er den noen som har erfaring med disse?

Takker for alle tips:)
 
Speidel er en fantastisk maskin, tar liten plass, lett å lære seg, og robust men koster desverre litt.

Kjølebag og krabbekoker-kjeler er et alternativ hvis man vil gjøre det billigere. Dere lager nok like bra øl på et skrotnisse-bryggeri som på en Speidel.
 
Hvis dere er fire til å dele på kostnaden er det bare å klinke til med en 50 liters speidel. Jeg er veldig fornøyd med min i alle fall :)
 
Drechsler skrev:
Hvis dere er fire til å dele på kostnaden er det bare å klinke til med en 50 liters speidel. Jeg er veldig fornøyd med min i alle fall :)

Kun 12.5 liter øl på hver pr batch... Muligens litt knapt hvis man regner med tørste venner, familie og kolleger.
 
Er selv forholdsvis fersk i faget, og startet ut med 50 liters Speidel. Jeg er svært fornøyd med denne. Tror det ville hemmet interessen min på et tidlig stadium dersom jeg måtte begynne å bale med krabbekjeler og manuell temperaturstyring. Det er nok annet å holde styr på for en fersking, mener nå jeg.
 
Jeg kjøpte nettopp en Speidel selv og er strålende fornøyd. Etter 12 brygg med BIAB og manuell overvåkning av mesketemperatur var det fint å slappe litt mer av under bryggingen. Mer forutsigbare resultater er det også.

Et lite apropos angående speidel og pris. Grunnene til at jeg selv gikk for speidel til tross for høy pris er at speidelen er svært lett å selge videre, den er veldig lett å omsette brukt. Det er veldig liten risiko, til tross for den høye prisen....
 
jeprex skrev:
Takker for svar det frister veldig med den Speidel 50.
ingen som har noe god og si om BB60

Jo klart. Jeg kjøpte BB60 i Mars og har laget 7 brygg på den.
Er godt fornøyd, bortsett fra at kranen er noe tullete. Så den bytta jeg. Men ser at den er oppgradert på den nye modellen.

Det er jo en annen maskin enn Speidel som har mer automatikk, med BB60 er det mer manuell jobbing for å kontrollere temperatur og sirkulere meskevann.
Jeg synes fremdeles at det er rett ut trivelig å bruke dagen til å brygge, med manuell temperatur kontroll og skylling. Men jeg kan ikke dra på handel med kona mens ølet brygger, slik jeg tror Speidel gutta kan.
Tror at begge grytene er gode greier, det er vel et valg om hvor mye automatikk man vil ha med en gang man starter.

Jeg er i alle fall godt fornøyd med min BB60 til å starte med, lager godt øl med den.

Øyvind
 
Har benyttet både BB30 og Speidel 50. Oppgraderte til Speidel når vi ønsket større volum.

Det er utvilsomt mye mer behagelig brygging med Speidel.. Og du kan fint lage opp mot 70-75 liter øl med 5% ABV på den..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det skal sies at du kan få til nøyaktig temperaturstyring på en BB60 ganske enkelt hvis du føler deg trygg på å koble litt 220v selv. Jeg har en BB30 med PID temperaturstyring og effektregulator(for å hindre at det brenner seg i bunn) og det fungere veldig bra! Etter hva jeg har forstått er det ganske mange som har gjort det her inne, og det er også ganske rimelig siden alt du trenger av elektronikk er tilgjengelig på eBay. Det finnes linker til det du trenger mange steder her inne!

Det krever at du tør å ta i en skiftenøkkel og skrutrekker, men for min del er det å forbedre bryggeriet selv en stor del av morroa med denne hobbyen :)
 
Speidel har jeg ingen erfaring med, men det ser ut som en knall maskin. Jeg gikk for meskekar og hele sulamitten da jeg vil lære meg prosessene skikkelig før jeg evt går over på noe annet om jeg en gang skulle blitt lei  ;)
 
kintii skrev:
Speidel har jeg ingen erfaring med, men det ser ut som en knall maskin. Jeg gikk for meskekar og hele sulamitten da jeg vil lære meg prosessene skikkelig før jeg evt går over på noe annet om jeg en gang skulle blitt lei  ;)

Prossesene er de samme uansett hva du brygger med......
....med mindre du brygger berliner weisse (der skal ikke vørteren kokes i det hele tatt).
 
Drechsler skrev:
kintii skrev:
Speidel har jeg ingen erfaring med, men det ser ut som en knall maskin. Jeg gikk for meskekar og hele sulamitten da jeg vil lære meg prosessene skikkelig før jeg evt går over på noe annet om jeg en gang skulle blitt lei  ;)

Prossesene er de samme uansett hva du brygger med......
....med mindre du brygger berliner weisse (der skal ikke vørteren kokes i det hele tatt).

Burde kanskje omformulere meg, skriver mange ganger før jeg tenker  ;)

Liker å lære meg prosessene med håndarbeid, sette de i gang osv som på gamlemåten  ;) Sirkulere manuelt osv.
Dette blir nok litt off topic så det beklager jeg.

Trådstarter blir nok sikkert meget fornøyd med speidel 20, gratulerer  :) Du får oppdatere oss etter hvert når du starter å brygge, lykke til  ;)
 
Bernts skrev:
Drechsler skrev:
....med mindre du brygger berliner weisse (der skal ikke vørteren kokes i det hele tatt).

Det skal den, men ikke så lenge. ;)

Nope. Det å koke vørteren i 10-15 minutter er en juksemetode brukt for å gjøre det enklere og raskere for hjemmebryggere.
Den riktige måten å gjøre det på er å la mesken stå i 2 dager for å deretter meske på nytt og skylle. En liten del av mesken tar man ut og gir et oppkok sammen med humle.
Faktisk så patenterte Otto Francke fra Berlin denne metoden den 5 april 1906 (180726, klasse b. gruppe 8 )
 
Tilbake
Topp