Tips til menge meskevann og råd om partiskylling

Hallo!

Skal brygge en Kølch fra bryggselv.no på en ølbrygger fra netthandelen. Tenkte å prøve partiskylling.

Settet inneholder 4,8 kg malt.

Jeg tenker slik: 14,8 liter meskevann, som gir 10 liter i kjelen.

1. Skylling, 10 liter vann som gir 10 liter til kok

2. Skylling, 10 liter vann som gir 10 liter til kok.

Totalt 30 liter til kok.

Jeg mesker de første 14,8 literen i henhold til oppskrift hva angår tid og temp. Dette tapper jeg så over i et rent kar.

Deretter fyller jeg 10 liter vann (79 grader) i kjelen, senker malten nedi og rører forsiktig. Lar dette stå i 15 minutter før det helles i karet sammen med første avtapping. Gjentar denne prosessen en gang til.

Heller så de 30 literne tilbake i kjelen og koker.

Høres dette ut som riktig måte å partiskylle på? Hvor mye bør jeg røre?

Etter kok lurer og nedkjøling lurer jeg på om det er lurt å sette på lokket og la grums bunfelle før tapping på gjæringskar?
 
Du må kjøre sirkulering (vorlauf) for å få klar vørter ved begge skyllingene. Du bør også øke vannmengden i hovedmesken ellers blir det veldig tjukk mesk (forutsetter at du bruker meskerør).
 
Du må kjøre sirkulering (vorlauf) for å få klar vørter ved begge skyllingene. Du bør også øke vannmengden i hovedmesken ellers blir det veldig tjukk mesk (forutsetter at du bruker meskerør).
3 liter vann pr kg malt er da ikke spesielt tykk mesk? Det bruker jeg vanligvis. Av og til ned på 2,5 på sterke øl.
 
Du må kjøre sirkulering (vorlauf) for å få klar vørter ved begge skyllingene. Du bør også øke vannmengden i hovedmesken ellers blir det veldig tjukk mesk (forutsetter at du bruker meskerør).
Har skjønt det sånn at man bør skylle med like mye mengde som man mesker med...? Derfor 10 liter nestemann og totalt 20 liter skylkevann. Ute på jordet??
 
Kjør bare en ekstra runde, det holder. Du får god nok effektivitet, og sparer tid.

Du må regne noe mer svinn, men hvor mye må beregnes ut fra erfaring. Jeg regner 2 liter i tillegg til 1 liter per kilo malt - og det er kanskje lite.

Mitt skjema på det der:

40 liter vann totalt. Ville hatt 32 liter til kok, og 28 liter etter kok. 24 liter i gjæringskaret.

Da beregner jeg 16 liter til andre runde (= halvparten av det jeg skal ha til kok), og 24 liter til den første runden. Det skulle stemme sånn omtrent.

Jeg mesker inn med bare 10 liter der, for da er det mye lettere å få blandet vann og malt uten klumper. Så bare sper jeg ut med resten. (bruker gjerne noe til å kjøre et steg på 72 grader.)
 
Brukes det maltrør i denne kokeren må man kanskje ta hensyn til dette også.
Da kan kanskje andre med lignende oppsett si noe om hvilke erfaringer de har.
 
Brygger på BB30. Har sluttet å løfte opp maltrøret, har en teori om at malten blir komprimert under løftingen -
som jo skjer raskt (om man gjør det manuelt) - noe som gjør skyllingen tregere og øker faren for kanaler i malten.
Har ikke erfart dårligere utbytte med partiskylling.
Tapper bare ut vørteren og fyller på vann slik at jeg når beregnet kokemengde.
Om du skyller flere ganger ville jeg ha målt tettheten på det siste skyllevannet slik at jeg var sikker på at den
holdt seg over 1,010 (jeg tar høyde der og holder på > 1,015).
 
Brygger på BB30. Har sluttet å løfte opp maltrøret, har en teori om at malten blir komprimert under løftingen -
som jo skjer raskt (om man gjør det manuelt) - noe som gjør skyllingen tregere og øker faren for kanaler i malten.
Har ikke erfart dårligere utbytte med partiskylling.
Tapper bare ut vørteren og fyller på vann slik at jeg når beregnet kokemengde.
Om du skyller flere ganger ville jeg ha målt tettheten på det siste skyllevannet slik at jeg var sikker på at den
holdt seg over 1,010 (jeg tar høyde der og holder på > 1,015).
Det var lurt! Rører du i maten under skylling, og hvor lenge lar du skyllevannet stå i maten før du tapper ut?
 
Rører etpar runder, lar stå 10-15 minutter.
En bieffekt av denne praksisen er at jeg kan skylle BB kokeren før kok = ingen fastkoking :D
 
Har skjønt det sånn at man bør skylle med like mye mengde som man mesker med...? Derfor 10 liter nestemann og totalt 20 liter skylkevann. Ute på jordet??
Som du ser; mange veier til Rom :) Det viktigste er å passe på at du ikke skyller for mye slik at SG går under 1.010 i avrenningen. Sirkulering/vorlauf er en fordel om du ønsker klarere vørter med mindre sjangs for fastbrenning i bunnen. I disse jallakokerne er det tynt gods og fastbrenning blir lett et problem, spesielt om du har mye hvete i mesken.
 
Er det fornuftig å skylle med like mye vann som man mesker med, eller kan jeg like gjerne meske med 27 liter ( beregner 7 liter i svinn) og skylle med 10? For å ende opp med 30 liter til kok...
 
Tror kjelen blir veldig full med 27 liter væske (det går kanskje akkurat). Du kan regne ca 5 l svinn (1l pr kg malt)
 
Kanskje enzymkonsentrasjonen blir lav slik at du bør øke mesketiden? Sukkerkonsentrasjonen blir også lavere. Det er sikkert noen andre her som kan si noe autorativt om det.
 
"The grist/water ratio is another factor influencing the performance of the mash. A thinner mash of >2 quarts of water per pound of grain dilutes the relative concentration of the enzymes, slowing the conversion, but ultimately leads to a more fermentable mash because the enzymes are not inhibited by a high concentration of sugars. A stiff mash of <1.25 quarts of water per pound is better for protein breakdown, and results in a faster overall starch conversion, but the resultant sugars are less fermentable and will result in a sweeter, maltier beer. A thicker mash is more gentle to the enzymes because of the lower heat capacity of grain compared to water. A thick mash is better for multirest mashes because the enzymes are not denatured as quickly by a rise in temperature."

- John Palmer
 
Skjønner det, men får man gjort noe galt ved å meske med mye vann for så å skylle med lite?
Med så mye meskevann og relativt lite skyllevann vil jeg anta at du får litt dårligere utbytte og du bør også forlenge mesketiden. Jeg ville gått for ca 3l/kg +dødvolumet under/på siden av meskekaret (ca 3l), i så fall blir det ca 18l til innmesk og ca 17 til skylling...
 
Med så mye meskevann og relativt lite skyllevann vil jeg anta at du får litt dårligere utbytte og du bør også forlenge mesketiden. Jeg ville gått for ca 3l/kg +dødvolumet under/på siden av meskekaret (ca 3l), i så fall blir det ca 18l til innmesk og ca 17 til skylling...

Som er omtrent akkurat det jeg bruker på en BB30 :cool:
 
Tilbake
Topp