Tips til modifisering av IPA

Dette er en oppskrift jeg har fått av Olbrygging.no på en IPA som gir et veldig godt resultat, forsøkt den en gang tidligere. Jeg lurer på om det er noen som har noen tips til modifiseringer av denne oppskriften? Jeg ønsker en IPA med et tydelig og friskt sitrusaktig preg, samtidig som jeg beholder en god og kraftig IPA.

Har fått i tips å tilsette mer humle, enten Cascade eller Citra humle, hvor sistnevnte da vil gi et mer sitrusaktig resultat. Noen som har noen tips til hvor mye jeg burde legge til? Evt. om det kan være en fordel å bytte ut Cascade med Citra i denne for å oppnå ønsket resultat?

India Pale Ale

Volum: 25 L
Alkohol: ca, 7%
IBU: 60

Malt:

6 kg Pale Ale malt
500g Hvetemalt
500g Cara 50

Humle:

50g Chinook 12% alfa 90 min kok
50 g Cascade 30, 15, 5 og 0 min kok

Gjær:

Safale S-04 eller Nottingham gjær

På forhånd takk for svar!
 
Koffor ikke kim. Har forelsket meg i chinook , caskade mix.  Den mest typeriktige Ale jeg har lagd, ett par flasker er nå på smaking i en kjeller i philladelphia, IPA lovers be ware of this man,, MR Kim ..

jeg tok til meg tipsene dine om gjæring med cali ale 001 .. ...  Diasetyl rest litt kort.. På og 1020 fikk jeg den på 20-21 C i 3 dg. Endte på 1009
jeg kjørte oppi preboil chinook og mange små tilsetninger av både chinook og caskade fra 60 til tørr humling .. Siktet på rundt 60 IBU ved tinset formel,,

Hadde mo pm i sekk så på 25 l ble det 4000 maris o. - 1000 munich - 1000 vienna- .. ..

denne er døpt om siden den ikke helt passer IPA sjangeren,,

IMPRESSIVE PALE ALE .. Passende ,,  ren fin gjæring , men fyldig malt smak , fin balanse med humle bitterhet , ..

takker og bukker for tips , har nå en brown indian hybrid på gang med saf-ale 05 , chocolat malt 3% caraffa s1',,5% ! MO.Pale 52% og 50 % pilsner malt..

Har den på 17C nå, etter 6 dg, setter jeg den opp til 21c om og er fallt til rundt 1020 , citra og chinook som bitter cascade og anthnum smak , aroma og tørr humle..
 
Tilbake
Topp