Tips til oppskrift på raskt drikkeklart og lettdrikkelig øl ønskes

Jeg har satt mitt første brygg til lagring - problemet er bare at det i følge oppskriften ikke vil være drikkeklart før om tre måneder - og jeg er veldig tørst - klarer rett og slett ikke vente så lenge.

Jeg leter derfor etter en oppskrift på 25L brygg som ikke tar så lang tid på å bli drikkeklart. Ser for meg en eller annen lys ale som benytter seg av tørrgjær slik at jeg kan spare meg for gjærstarteren. Jeg har kun et kjøleskap til gjæring, men har en kjølig kjeller jeg kan regulere temperaturen på.

Det er absolutt ikke noe krav at jeg kan benytte de gamle restene, men så heller absolutt ingen ulempe. Men, det er viktigere for meg at jeg får et godt øl enn at jeg får en gjæret restelapskaus på flaske. Gjæren jeg skal benytte må i denne omgang kunne kjøpes i stor-Oslo, feks hos vinogbar.no. Om det ikke er noen annen utvei, så får jeg lage en starter med ferskgjær og heller kjøpe litt ekstra for å kutte ned på tida.

Fra mitt forrige brygg sitter jeg igjen med:
-300 g pilsnermalt
-850 Carapils
-850 Münchnermalt
-75g Saaz humle (hel)
 
Jeg (og mange andre  ;D ) synes jo ei wit eller et hveteøl er godt og lettdrikkelig.

Vi bruker ca 50% hvetemalt og 50% pils/pale. Meskes ved 65  °C. Bitterhumle til ca 12-15 IBU og litt aromahumle. Bruk gjerne tysk/tsjekkisk humle (Saaz, hallertau). En Wit skal krydres med koriander/appelsinskall, en hveteøl skal ikke krydres.

Bruk helst dedikert flytende gjær.

Fordelen er at disse ikke trenger lengre lagring enn tiden som trengs for å få Co2 i ølet (ca 10 dager ved naturlig karbonering og 1 uke ved kunstig). Bakdelen kan være et heller voldsomt gjæringsforløp, anbefaler å ikke fylle mere enn 20 liter på ei 30 liter bøtte. Gjæres ved ca 20 °C

MVH
Børge
 
Enig med Beant. Enklest er en weissbier/weizen med oppskriften Beant viser til. Vin og Bar pleier å ha SafBrew-WB gjæren som er egnet til tysk hveteøl. Det blir nok ikke klart øl, som i gjennomsiktig, men det er godt å nyte enn sånn i vårsola.  :sikle
 
Tilbake
Topp