Tips til pimping av dundergløgg

johanw

Norbrygg-medlem
Før jeg begynte med ølbrygging har eg hatt som årlig tradisjon å lage julegløgg etter Gøteborgspostens oppskrift. Denne pleier å bli skikkelig god, men når man ser på ingrediensene så må være rom for forbedring, i det minste på valg av gjær.. Oppskriften oversatt til norsk nedenfor.

5 liter vørterøl
5 poteter, skivet
1 pakke fersk bakegjær
1 pose hel nellik
1 pose kardemommekjerner
1 bit fersk ingefær (ca 5 cm)
1 kanelstang
1-2 pakker med rosiner (2 pkt, 500 g)
2,5 kilo sukker

Blandes uten å koke i 10-liter bøtte, gjæres i romtemperatur.

Et tips er å hakke rosinene, i tillegg pleier jeg å slenge i pomeranseskall i litt andre julekrydder jeg får tak i.

Hva kunne man gjort for å gjøre denne mere morsom? Brygget vørteren selv, annen gjær, humle!?
 
Ja, bytt ut vørterøl, poteter, rosiner og sukker med vørter, bruk en ordentlig ølgjær, tilsett litt humle og kutt ned på/ut krydderet :)

(hvis det er krydderkombinasjonen som gjør gløggen god, er det jo bare å prøve samme kombo i en øl)
 
Ja, bytt ut vørterøl, poteter, rosiner og sukker med vørter, bruk en ordentlig ølgjær, tilsett litt humle og kutt ned på/ut krydderet :)

(hvis det er krydderkombinasjonen som gjør gløggen god, er det jo bare å prøve samme kombo i en øl)

....Altså brygge et ordinært øl? :cool:
 
men 2,5 kilo sukker?
Det var jo veldig mye
Tror jeg ville byttet ut noe av det med malt(ekstrakt) og gitt det hele et lite oppkok
 
Hvis den, som du sier, pleier å bli skikkelig god ville jeg ikke forandre noe. Følg tradisjonen din og følg oppskriften. Men du kan jo også sette et brygg til hvor du kan eksperimentere.

Sies det ikke at WY kveiken skal gi appelsin? (Da tror jeg du må se bort ifra klassiske pitchrater og tempstyring).
 
Hvor stor er en pose?

En standard pose i krydderhyllen på ICA (ikke Maxi Mat), tenker 10gram kanskje, men er bare å pøse på innenfor rimelighetens grenser egentlig.

Takk for alle innspill, når jeg tenker meg om kanskje gjær og malt skulle vært litt som en barleywine? Rosinene gjør at det smaker ganske mye vin.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp