Tips til type Humle i pilsner

Er i gang med brygging av Andrimne Pilsner, ein lager som har kun Saaz-humle  i oppskriften...
Så når alt skal veies opp så ser eg at eg ikkje har nok Saaz-humle, og då er spørsmålet om nokon har tips til kva type humle som kan passe som erstatning, og om eg då bør bytte bitter, smaks eller aroma-humle.. :jaha:  Har Caskade, fuggles, Nothern Brewer, og tettnang  og Hersbrucker (Hallertrau) tilgjengelig og mangler kun til "ein del" .... Takker for alle raske svar
 
VidarL skrev:
Er i gang med brygging av Andrimne Pilsner, ein lager som har kun Saaz-humle  i oppskriften...
Så når alt skal veies opp så ser eg at eg ikkje har nok Saaz-humle, og då er spørsmålet om nokon har tips til kva type humle som kan passe som erstatning, og om eg då bør bytte bitter, smaks eller aroma-humle.. :jaha:  Har Caskade, Fuggles, Nothern Brewer, og tettnang  og Hersbrucker (Hallertrau) tilgjengelig og mangler kun til "ein del" .... Takker for alle raske svar

Tettnang er fin
 
Får du til ett heldig gjæringsforløp, spiller det ikke  så stor rolle hva du velger av humle til en lager, spørr du meg.
 
I min verden er pils (butikkøl) uten både smak og aromahumle.
Greit nok det, og pilsen er god, men bitterhumlen sier de ikke skal gi så mye smak.
Der er jeg ikke enig. Bitterhumle setter smak.
Uten å ha et godt alternativ, ville jeg valgt høyalfa, chinook er en jeg selv liker pga den litt kraftige kryddersmaken :)
 
magne1972 skrev:
I min verden er pils (butikkøl) uten både smak og aromahumle.
Greit nok det, og pilsen er god, men bitterhumlen sier de ikke skal gi så mye smak.
Der er jeg ikke enig. Bitterhumle setter smak.
Uten å ha et godt alternativ, ville jeg valgt høyalfa, chinook er en jeg selv liker pga den litt kraftige kryddersmaken :)
 

Slenge meg på den. Chinook er blitt favoriten her også når det gjelde bitter humle til "nesten" det meste  ;)
Men ellers so er Tettnanger so lenge du har den også meget fin  :)
 
Tilbake
Topp