To spørsmål

Vørterøl.. Er det bare ugjæret øl? Men det er jo ikke såå søtt?

Og alkoholfri øl.. Hvordan lages det?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vørterøl er ugjæret øl ja. Tilsatt kullsyre. Jeg målte en gang sg til å være 1,040 på Hansa sitt vørterøl :)
 
EspenL skrev:
Vørterøl er ugjæret øl ja. Tilsatt kullsyre. Jeg målte en gang sg til å være 1,040 på Hansa sitt vørterøl :)

Eller du kan bare lese bak på etiketten i karbohydrater per 100 ml
Hadde vært artig om noen prøvde seg på et humlet vørterøl
 
loebrygg skrev:
Hadde vært artig om noen prøvde seg på et humlet vørterøl

Jepp!
Vi har forøvrig laget humle-te, kjølt ned og tilsatt til alkoholfritt øl noen ganger. Det løftet smaken markant :)
 
Eg har laga vørterøl. Sikt inn på 1, 040 og bruk ein del mørk krystallmalt. Humle til 15-20 IBU. Kok som vanleg og tapp utan kjøling på eit reint fat. Legg fatet undet rennande vatn til det er avkjølt. Karboner og server.
Det står seg lett eit år på denne måten.
Det treng gjerne nokre veker før smaken får satt seg merkeleg nok.
 
loebrygg skrev:
nei, mente for salg i butikk, litt dårlig ordlagt
Litt dårleg ordlagt fra meg og. Men ja, vørterøl er ugjæra vørter. Ringner og hansa sine har Sg på rundt 1, 040. Om du smakar på vørter med den Sg'en er den eigentleg ikkje så søt den heller. Det som er overraskande er at dei er så mørke utan brentsmak syns eg.
 
  • Like
Reaksjoner: geb
EspenL skrev:
Ingemarh skrev:
Gode svar!

Men hva med alko-fritt øl? F.eks Munkholm?

Alkoholen fjernes etter gjæringen er over. Som oftest med koking under lavt trykk. Det lave trykket gjør at ølet kan koke ved romtemperatur. Dette er bedre da høy temperatur påvirker smaken mer. Mulig at det også finnes kjemiske prosesser.

Her er link til en kar som har tenkt ut en "gjør det selv" prosess:
http://www.realbeer.com/discussions/showthread.php?s=&threadid=11677#post144001

Ihht. reklame er det ikke denne metoden som brukes på Munkholmer, men reklame er nå engang reklame.
 
Så vidt jeg vet, er det ingen av de alkoholfrie ølene fra de store, norske bryggeriene som er kokt for å fjerne alkohol. De er laget av en vørter med veldig lite forgjærbart sukker, eventuelt kombinert med andre triks i ludo.
 
Alkoholfritt øl er definert av norske myndigheter som øl med inntil 0.7 % ABV.
 
Eg har laga vørterøl. Sikt inn på 1, 040 og bruk ein del mørk krystallmalt. Humle til 15-20 IBU. Kok som vanleg og tapp utan kjøling på eit reint fat. Legg fatet undet rennande vatn til det er avkjølt. Karboner og server.
Det står seg lett eit år på denne måten.
Det treng gjerne nokre veker før smaken får satt seg merkeleg nok.



God dagen kunne du delt oppskriften din? hadde tenkt å prøve å brygge 25 liter i første omgang?
vennlig hilsen
Rolf Gunnar
 
Tilbake
Topp