Tomvekt på C02-flaske

Jeg har et ombygd CO2 apparat som heter Ginge, modell 2544.
Er det noen som vet hva det veier når det er tomt? Greit å vite sånne ting, så får man seg ikke plutselig en overraskelse når det er tomt.

Takker for kjapt svar.

Det har du helt rett i. 8.55 kg. Ser ut som jeg ikke trenger å fylle på en liten stund ennå.

Det er vel ikke vekt inkl. kran? I så fall kanskje kanskje den kranen som stod på før ombygging  :)

Det stemmer sikkert. Og så er stigerøret fjernet. Men det gir meg nok en god indikasjon på tomvekt i hvert fall.

Men CO2-flasker fylles nesten helt opp med vann før man fyller på CO2. Man får plass til mye mer CO2 i flaska på den måten, tro det eller ei.

Å fylle flaska med vann før CO2 pumpes inn skjer når flasken skal trykktestes. Med masse vann opp i får man visst ikke mer enn en uspektakulær sprekk i flasken, mens hvis flasken kun hadde blitt fylt med CO2 til bristepunktet hadde man hatt en bombe.  :eek:

Eduard skrev:
Å fylle flaska med vann før CO2 pumpes inn skjer når flasken skal trykktestes. Med masse vann opp i får man visst ikke mer enn en uspektakulær sprekk i flasken, mens hvis flasken kun hadde blitt fylt med CO2 til bristepunktet hadde man hatt en bombe.  :eek:

Nettopp, deretter må den tørkes.
En 6 kg. flaske rommer ca. 10 liter, egenvekten på flytende co2 er 1, så du kan fylle 10 kg. co2 på den, men co2 utvider seg ved oppvarming og flasken ville da eksplodert, så maks fylling blir 6 Kg. for sikkerhetens skyld, og derfor må aldri en co2 beholder fylles med mer ann anfitt vekt, har du fylt for mye som er veldi lett å gjøre må det slippes ut til vekten er rett.

Nuvel, da tar jeg feil der. Jeg mener bestemt jeg leste noe slikt et sted, men det er selvfølgelig plent umulig å finne det igjen.  :saadoevt:

Tilbake
Topp