Topphøsting av lagergjær?

HåvardK

Norbrygg-medlem
Har etter hvert topphøstet en del alegjær, og er veldig fornøyd med det. Nå tenkte jeg at jeg skulle forsøke det samme med en lager jeg har stående, men så kom jeg på at det kanskje funker helt annerledes med undergjær? Krausen blir det jo uansett, men gjæren ligger kanskje i bånn hele tida?
 
Hvis det ikke hadde vært et rimelig tykt skumlag, hadde jeg nok ikke stilt dette spørsmålet. Problemet så langt, ca fire døgn etter at jeg satte brygget til gjæring, er først og fremst at det er ganske mye trubrester (tipper protein, først og fremst) i skumlaget, selv om jeg har "skallet av" to dager på rad. Det er altså ingen tvil om at den oppfører seg annerledes enn overgjær, så det kan godt hende at jeg ender opp med å bunnhøste uansett.
Syns allikevel det er pussig at ikke flere har noen erfaring med høsting av lagergjær.
 
Slik jeg forstår det så tar de fleste lager-gjærer å undergjærer - altså gjæren jobbe i/under vørteren. Dermed er det jo umulig å få topphøstet det som ikke er der. Høst hvis du kan, hvis ikke må du vel vaske gjæren som normalt.
 
Tilbake
Topp