Toppristen

tsb

 
Har noen her prøvd å droppe å bruke topprista under mesking? Er det noen god grunn for at den skal være der liksom?
 
Jeg har ikke prøvd, men jeg kan se for meg at malten flyter opp og så blir dratt ned i over-flow-røret. Det er greit at malten forblir i maltrøret, både for å sikre at du får mest mulig sukker ut, og at du blir kvitt malten når du er ferdig å skylle.
 
Ok, så det har ingen negativ effekt med tanke på effektiviteten? Hadde vært interessant å prøve
 
Jeg bare spekulerer her; jeg tviler på at det har så mye å si for effektiviteten, for malten vil uansett være i kontakt med vannet/vørteren hele tiden. Men jeg tipper du får alvorlige problemer med tett filter. Dette kan du vel unngå ved å strupe flowen slik at ingenting renner over i over-flow-røret.
 
Stemmer. Tenker jeg prøver neste gang jeg brygger. Ønsker å prøve og se om det hjelper å røre litt underveis i meskingen for å se om effektiviteten øker (som mange mener). Tar bare vekk toppristen og justerer flyten.
 
Vil ikke toppristen også fordele vørteren under mesken bedre iom at det fylles såpass at det renner mer jevnt over kornene?
 
Tilbake
Topp