Torkils IPA - en ProperJob

Hei!

Jeg skal etterhvert sette mitt første øl - og har lekt litt med oppskrifter - og googlet mye. Jeg har lyst til å prøve å lage en relativt lys IPA, ala ProperJob.
Ser dette nogenlunde greit ut? Noen innspill, tips eller forslag?
Jeg kan ikke mye om tørrhumling - er det bare ha det i en presskanne med 70-80 grader en stund, og blande, og blande det med sukkerlake når man skal flaske ølet (eller ev. ha det på fat)...?
torkilproperjob.jpg


Takk for all hjelp!

-Torkil
 
Tørrhumling er humle rett i karet (eller i kokt pose og so i karet) når gjæringa byrjer roe seg. Søk på forumet, visare menn enn meg har skrive spaltevis om det.
 
OG er jo veldig høy hvis du bruker prober job som referanse. Da ville jeg siktet på rundt 1.054.
Vurder også å sløyfe munichen..
 
RuneS skrev:
OG er jo veldig høy hvis du bruker prober job som referanse. Da ville jeg siktet på rundt 1.054.
Vurder også å sløyfe munichen..

Enig her.
Ellers er IBUen 45 på denne, og jeg ville ikke ha hatt alt for mye late hop i. Dette er et øl med god balanse mellom malt og humle, og ikke en veldig markant humleduft.
 
Johnohod skrev:
Er ikke ProperJob en britisk IPA?
Jo så absolutt. Sånn sett burde han kanskje ha brukt Maris Otter slik de gjør.
Ellers er jo humlesortene de samme som orginalen.
 
Takk for innspill!

Akkurat hvilken profil jeg bruker på beersmith er ikke så nøye :)
Og dette er ikke tenkt som en ProperJob-kloning - men inspirasjonen er hentet derfra. Jeg er glad i øl som ligger på rundt 7% - det bærer ofte smakene bedre, derfor har jeg en såpass høy OG. Ellers er det kanskje en god ide å bytte ut med Maris Otter! Sløyfer også gjerne Munich Malt - noen begrunnelse for dette? Jeg hentet oppskriften fra et annet øl-forum etter litt googling, og justerte bare mengdene etter eget forgodtbefinnende i Beersmith...
 
Maris Otter + litt cara/krystallmalt og eventuelt litt hvetemalt er etter min mening et godt utgangspunkt for IPA.

Helt enig at 7% er en fin-fin styrke ;)
 
Tilbake
Topp