Tørrgjær og holdbarhet

Per Arne

Norbrygg-medlem
Hei igjen.

Når jeg brygger bruker jeg vanligvis Nottingham tørrgjær. Lurte nå på om jeg skulle kjøpe 500 gram med tørrgjær fra Petit istedenfor mange 11 grams poser.
Noen som vet hvor lenge denne gjæren holder seg etter at posen er blitt åpnet, dersom den oppbevares i kjøleskap så tett som det er mulig?
 
Det er jeg i tvil om. Så snart det eksponeres for luft så vil jeg tro at holdbarheten blir sterkt kompromittert. Disse 500 grams pakker er nok heller ment for store batcher på flere hundre liter. Dessuten, jeg tror nok at du vil ende opp med å bytte til flytende gjær lenge før du ville vært ferdig med denne halvkilo's pakken! ;D
 
Eduard skrev:
Dessuten, jeg tror nok at du vil ende opp med å bytte til flytende gjær lenge før du ville vært ferdig med denne halvkilo's pakken! ;D

Det er mulig. Er bare så fordømt lettvindt med tørrgjær.  ;D
 
Ah, at jeg ikke så det før: Sunnmøre   ;D

Ja, tørrgjær er veldig kjekt å ha, men også når man bruker flytende gjær, og brygger regelmessig, så kan man bruke om gjæren en del ganger. Fordelen er god forgjæring og at det blir mye billigere.

Jeg foretrekker selv også flytende gjær, men har alltid noen pakker med tørrgjær på lager, i tilfellet at den flytende gjæren viser seg å være livløs, eller når det plutselig dukker opp en ledig dag til brygging uten at man har hatt anledning til å lage en starter. Og det er en del helt greie tørrgjær der ute.
 
Ja vi sunnmøringer sparer der vi kan spare.  ;D

Kan vel ikke brygge mer regelmessig enn jeg har gjort i det siste. Brygget på søndag, brygget i går, og skal brygge i kveld. Har planer om å brygge i morgen også.  ;D

Har ikke noe særlig erfaring med flytende gjær ennå. Prøvde meg på en Wyeast 1968 London ESB Ale, men bruker vinballonger til gjæringskar, og da er det vel ikke så enkelt å høste inn gjær til gjenbruk. Har ikke fått smakt på det ferdige produktet ennå. (Står noen flasker til karbonering, svogeren stakk av med de 19 literene på Corneliusfatet  :mad: ) Men det er vel mulig å bruke bunnfallet på ei flaske, og dyrke opp til et brygg. Regner med jeg finner info om dette på forumet.

Det meste er jo forklart på forumet her. Og takk for det.  :amen:
 
Du kan lese mer om gjenbruk av gjær forskjellige steder på dette forum. Eller fra J Palmer "How to Brew" her:
http://www.howtobrew.com/section1/chapter6-8.html Du kan høste toppgjær når gjæringen er på det mest aktive.
Du kan ta gjær fra "secondary" (hvis du fremdeles bryr deg med å overføre). Ren gjær, men lite flokkulent.
Du kan helle avkjølt vørter over den gamle gjærkaka. For mye gjær, død gjær og "trub".
Det som er mest brukt er vel å ta fra "Primary" og "vaske" i sterilt vann (eller kokt, avkjølt vann. Du koker vannet for å sterilisere og du fjerner også oksygen).
Fritt oversatt fra J Palmer:
Kok opp og avkjøl vann. Ha to sterile beholdere.
-Etter du har tappet ølet fra gjæringsfat (la det bli litt igjen), rist ("swirl") på gjæringsfat slik at alle gjærrestene er løst opp. Hell i en av de rene beholderne.
-Tilsett sterilt vann. Bland ("swirl") godt.
- Vent et par minutter. Da vil trub, humle og død gjær ligge som et lag på bunnen. Hell det over i den andre beholderen. Prøv å la så mye trub som mulig bli igjen.
- Gjenta prosedyren til det meste av truben er borte.
- Brukes så fort som mulig. Kan oppbevares i kjøleskap i beste fall et par måneder. Gjæren vil bli brunlig etter hvert. Har den farge som peanøttsmør er den for gammel.
-Når du skal bruke gjæra, "vekk" den opp i en "starter". Lukter det eddikk ol er den dårlig. Svovel kan være OK.
Planlegg bryggingen. Har du WLP001 California Ale kan du begynne med en Cream Ale eller Blond Ale. Når den er ferdig, bruk deler av gjæra (eller del med en annen) på en American Pale Ale, så en IPA og eventuelt Imperial IPA. Begynn med et "lite" brygg=stor starter. Øk på med %,humle og farge. Det er ikke anbefalt å gå andre vegen.
For mengde, se Mr Malty 
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
janh
 
Tilbake
Topp