Tørrgjær-oversikt?

okran

Norbrygg-medlem
Hei.
Ser det er flere her som spør om bruk av tørrgjær som erstatning for ulike typer flytende gjær, tørrgjær A vs tørrgjær B til øltype slik-og-sånn, osv. - Og det finnes folk som kan svare på det meste. Vi suger til oss etter fattig evne, vi nybegynnere...

Men: Finnes det ett eller annet sted en grei oversikt over den slags, altså hvilke tørrgjær som kan brukes som erstatning for hvilke flytende gjær? Jeg ser for meg at her kan det være kategorier av typene "Du vil ikke merke forskjell", "Går an, men blir ikke helt det samme", "Det blir greit øl, men ikke det du prøver å lage" og "Don't even think about it" (- eller noe slikt - dere skjønner hvor jeg vil).

Kommer nok til å holde meg til tørrgjær inntil videre - men nesten alle oppskrifter opererer med flytende gjær, og det hadde vært greit om det finnes et sted en greit kan sjekke hva som kan eller ikke kan brukes i stedet.
 
Jeg har sett noen oversikter, men de pleier å være litt spekulative. F.eks. påstår enkelte at WLP002 og S-04 er samme gjæren, og det tror jeg ikke noe på (S-04 lager fruktcocktail). De sikre er US-05, som er den samme som WY1056 og WLP007, og W34/70, som er den samme som WLP830 og WY2124.
 
S-04 fungerer utmerket viss du gjærer på litt lavere temperatur (16-20) da slipper du fruktcoctail eller tuttifrutti som kan kan komme viss du går over 20°
 
S-04 fungerer utmerket viss du gjærer på litt lavere temperatur (16-20) da slipper du fruktcoctail eller tuttifrutti som kan kan komme viss du går over 20°
Puh...takk, ble litt bekymra der, gitt. Har brukt S-04 i begge mine to første brygg - det første står til flaskemodning, det andre er vel nettopp ferdig med stormgjæringen. Har gjæret på ca 18-20 grader, så da er det forhåpentligvis innenfor.

Men altså: Syns det er litt rart om det ikke finnes en slik oversikt over tørrgjær-alternativ ett eller annet sted? Type "hvilken tørrgjær bør jeg velge hvis jeg vil brygge en ....", eller "oppskriften sier WLPxxx, hvilken tørrgjær ligner mest på det?" Anyone?
 
Ja, det er det jeg mener.

Det går rykter om at Mangrove Jack M07 er den samme gjærstammen som WLP007.

For min del så pitcher jeg heller 007 enn M07. Har brukt m07 to ganger og den imponerte meg ikke like mye som 007 ofte gjør. Var ganske treg til å komme igang, kun "målt" etter visuelle tegn riktignok, og den ble mett noen knepp før 007 har blitt hos meg. SG sank ikke like fort heller, selv om det egentlig er av mindre betydning.
 
Ja, det ser ut til å være en vanlig erfaring med Mangrove Jack's. Det kan jo tyde på at det ikke er så mye liv i den gjæren som det burde ha vært.
 
Tilbake
Topp