Tørrgjær til engelsk SMASH

Tor.

Norbrygg-medlem
Planlegger en SMASH med Maris Otter og Bramling Cross. Ikke veldig bitter, men med mye humle mot slutten.

Har noen tips til egnet tørrgjær? Fruktig er bra. Skal på to gjæringstanker med separat temperaturstyring, så da er det blir det to varianter. Tar gjerne tips på gjæringstemperatur også.
 
S-04 eller M42 (tidligere M07 - hadde satt en knapp på denne). Avhengig av hva du vil ha av smak og bruk av S-04: denne blir veldig fruktig over 20ish grader - greit å ha i bakhodet.
 
Takk for alle tips! Burde egentlig splitta i tre, men har tempstyring bare til to kar. Men sånt kan jo lages.
Da blir det M42 (det ultimate svaret osv. ) på den største dunken og S-04 og Nottingham på de andre.
 
Jeg har hatt veldig mye gode erfaringer med S04. Nå liker jeg relativt fruktige esterprofiler. Men den blir også temmelig clean når jeg styrer temperaturen litt mer aktivt.
 
Jeg har hatt veldig mye gode erfaringer med S04. Nå liker jeg relativt fruktige esterprofiler. Men den blir også temmelig clean når jeg styrer temperaturen litt mer aktivt.
Tenkte å gjære alle tre på 21 grader for å få en del fruktighet. Funker det for S04?
 
Har god erfaring med MJ 79 burton union på engelske ales. Har en pale ale med kun EKG som jeg har brygget en del å synes at denne gjæra gjør susen. Ikke kjør den for lavt på tempen men litt over 20-tallet.
 
Tilbake
Topp