Tørrgjær til lager?

Nå har jeg fått temmelig god kontroll på diverse ales, og har lyst til å avansere til lager.
Jeg mener å ha lest en plass at tørrgjær til lager strengt tatt ikke er for ekte lagergjær å regne. Får man bra pils/lager med f.eks. saflager s-23 eller saflager w34/70, eller blir resultatet bare sånn halveis ok? Jeg har noen pakker liggende og har tenkt å brygge i påska. Er det bryet verdt med denne gjæren, eller skal jeg bestille ferskgjær og gi tørrgjæren til katten?
 
Det er nok en misforståelse. Gjæren som levers med ølsett med navn som innenholder «lager» er som regel alegjær, men det finnes tørr lagergjær.

Begge de to du nevner er lagergjær (s. uvarum) og W-34/70 finnes også som «våt» gjær. Jeg har hatt veldig gode erfaringer med W-34/70, og litt dårligere med S-23. Om det er tilfeldigheter, jeg som har rotet eller forskjeller i gjæren, skal jeg ikke være for bråsikker på. En fordel med tørr lagergjær er at det er enklere å sikre nok gjær.
 
Har brukt begge fleire ganger, men har i det siste gått over til flytende. Fortsatt er ein pils med saflager-23 og maltekstrakt/saaz ein av dei beste eg har laga.. Flaks kanskje, men beviser ihvertfall at tørrgjær funkar
 
Jeg bruker kun w34/70 til mine lager, og de blir utmerket. Bare husk å rehydrer på riktig måte, men det har du nok kontroll på :)
 
Mr.Baggins skrev:
Jeg bruker kun w34/70 til mine lager, og de blir utmerket. Bare husk å rehydrer på riktig måte, men det har du nok kontroll på :)

på posen står det vel faktisk at du kan pitche rett i dunken også ?
Jeg for min del rehydrerer alltid.. bruker den ferdig nedkjølte vørten til å rehydrere i, tapper ut litt, så blir den rehydrert mens vørt hviler.:)
slipper peset med å sterilisere og kjøle ned vann.
 
Flygel skrev:
Mr.Baggins skrev:
Jeg bruker kun w34/70 til mine lager, og de blir utmerket. Bare husk å rehydrer på riktig måte, men det har du nok kontroll på :)

på posen står det vel faktisk at du kan pitche rett i dunken også ?
Jeg for min del rehydrerer alltid.. bruker den ferdig nedkjølte vørten til å rehydrere i, tapper ut litt, så blir den rehydrert mens vørt hviler.:)
slipper peset med å sterilisere og kjøle ned vann.

Når du rehydrerer i vørter, blir ikke det i praksis det samme for gjæren som om du pitcher direkte? Er ikke poenget her at gjæren skal få en myk overgang i form av å først møte rent vann uten masse godsaker?
 
Sindre Stordahl skrev:
Når du rehydrerer i vørter, blir ikke det i praksis det samme for gjæren som om du pitcher direkte? Er ikke poenget her at gjæren skal få en myk overgang i form av å først møte rent vann uten masse godsaker?

Jo, du har helt rett. Å rehydrere i vørter gir ikke mening.
 
Jeg koker alltid vann og kjøler det. Rehydrerer i 22-23 grader ca 15 min før pitching. 10 x mengden gjær ca. Eller en god dl. til en pose på 11,5 gram :)
 
Tilbake
Topp