Belgisk klosterøl (triple trippel)

Et triks for å gi disse en kompleksitet er å bruke forskjellige typer pilsnermalt fra forskjellige land. En liten dose hvete gir sitt for skumfasthet og munnfølelse. Ikke vær redd for sukker, men maks 20%. For abv over 10% tilsettes det som tykk lake etter at stormgjæringen er ferdig
 
Takk for denne. Skal brygges! :)
@jab når tilsettes sukkeret?

Det tilsettes på slutten av koken. Om OGen ikke er høy når gjæren pitches så blir det et helt annet øl. 530, westmalle gjæren lager himmelske smaker om den går rett i høy OG. Gjæren eter rett igjennom det uansett, så ikke vær redd for utgjæring. Og som det står i oppskriften så ikke bruk for mye gjær. 0.5 er bra pitch rate som jeg har brukt. Men det skal være frisk og god gjær fra starter.
 
Sist redigert:
Korrekt. Vanlig fra butikken.
Jeg har brukt wlp530 ved to anledninger. Begge gangene med og=1.050. Har aldri blitt fornøyd med smaken, selv etter lagring. Mesket ved 66grader, kjørt starter og rent oksygen i tanken. Er det OG:en som skal høyes for å få disse himmlske smakene?
 
Jeg har brukt wlp530 ved to anledninger. Begge gangene med og=1.050. Har aldri blitt fornøyd med smaken, selv etter lagring. Mesket ved 66grader, kjørt starter og rent oksygen i tanken. Er det OG:en som skal høyes for å få disse himmlske smakene?

Det stemmer. I min mening må OG være høy fra pitch, ikke tilsett underveis.
 
Hei!

Vi tenkte å slenge i Hallertau Mittelfrüh pellets som tørrhumle i Belgisk tripel (bryggselv kit), noen ide på hvor mye i en 25l batch? 5 dager igjen til tapping.
 
Har du aromahumlet på slutten av kokingen, ved FlameOut eller i Whirlpool? Vanskelig å svare på spørsmålet uten å vite det.
 
Hallertau er vel ikke den mest potente humla men 50 g vil gi en merkbar effekt.
Smaken er jo som baken så du kan jo justere neste gang hvis det blir for mye/lite... :)
 
Hallertau er vel ikke den mest potente humla men 50 g vil gi en merkbar effekt.
Smaken er jo som baken så du kan jo justere neste gang hvis det blir for mye/lite... :)
Takker! Kjører bare i ett kar nå på en 50l, så får testet litt. Burde kanskje tatt ett på 33 og det andre på 66g...
 
Takker! Kjører bare i ett kar nå på en 50l, så får testet litt. Burde kanskje tatt ett på 33 og det andre på 66g...

Det kan nok hende at du får en litt annen øl en en klasse 10B Lys Sterk Belgisk øl med denne tørrhumlingen. Typedefinisjonen sier svak til middels humlearoma og svak til middels humlesmak. Denne tråden er vel generelt negativ til tørrhumling av denne øltypen. Men godt øl blir det sikkert.
 
Hei, skal i gang med å brygge årets juleøl og har noen spørsmål angående oppskriften som det hadde vært kult med forumets innspill på

Belgisk Trippel basert på Kinn Bryggeris Bøvelen/St. Sunniva, hentet fra boka "Ølbrygging fra hånd til munn"
OG: 1.082
FG: 1.011
IBU: 36
Sluttvolum: 25 l
Malt:
Pilsnermalt 7250g

Annet: Sukker 1000g

Mesk: 40°C 30min
65°C 60min

Humle:
East Kent Goldings (5,8%) 74g
Hallertau Mittelfrüh(2,7%) 30g

Gjær:
Wyeast Trappist High Gravity

Gjæringstemperatur og tid:
11 dager ved 20°C
Stikkes om, deretter 7 dager ved 20°C

Tappes på flaske,deretter 19 dager ved 20°C etterfulgt av drøyt 11 måneder ved ca 10°C

Spørsmål:

1. Har noen erfaringer med ulike sukkertyper ( farin, brunsukker,demerara osv), når i kokeprosessen bør sukkeret tilsettes?

2. Har noen tips til erstatningsgjær for Trappist High Gravity( White Labs Abbey Ale f.eks)?

3. Har omstikkingen i dette tilfellet noe for seg, har sett en del diskusjoner om dette?

På forhånd takk
 
Bruk vanlig sukker eller druesukker (dextrose, glukose). Jeg holder en knapp på druesukker, uten at jeg trur det egentlig spiller noen særlig rolle. Jeg tilsetter det etter at toppen på stormgjæringa er over. (Ta av litt av vørteren og frys den ned. Så koker du lake på den. Eller du kan koke lake på vann, så klart.) Poenget med det er at gjæren da får jobbe fra starten under litt lettere forhold. Det kan ha betydning, men det er ikke noen stor sak.

Du kan godt øke andelen av sukker til opp mot 20%. Den originale trippelen - Westmalles - har 17%, om jeg ikke husker feil. I alle fall mer enn 15%.

Du kan bruke WLP530 Abbey Ale, ja, eller Imperials A48. Disse er også fra Westmalle, som Wyeasts. Jeg har brukt A48 og blei kjempefornøyd. Vær obs på at denne gjæren er et beist; den døtter i seg foret i voldsom fart og bygger et digert skum, så du kommer garantert til å trenge en blow off. Den kan du like gjerne montere med en gang, så slipper du å slite med en tett gjærlås. (Jeg gjærer åpent, dvs. uten gjærlås, med lokket liggende løst på, så lenge det går. Men det går ikke så veldig lenge, pga. skummet.)

Jeg ville ikke begynt gjæringa på 20 grader. Skrekken er at for høy temperatur i starten gir deg fusel. En rolig start forebygger det. Så gå ned til 17 i starten, så kan den få stige til 20 etter hvert. Det meste av hovedgjæringa kan få gå der, men jeg har latt den stige til 25 mot slutten. Du vil ha gode fruktestere i dette ølet, og da bør det få litt varme - men altså ikke i starten.

Omstikking ser jeg ikke poenget med. Trur vel råd om det er en levning fra gamle dager. Hensikten var å unngå autolyse - sjøloppløsning av død gjær, som gir usmaker - men det opplever ingen hjemmebrygger.
 
Bruk vanlig sukker eller druesukker (dextrose, glukose). Jeg holder en knapp på druesukker, uten at jeg trur det egentlig spiller noen særlig rolle. Jeg tilsetter det etter at toppen på stormgjæringa er over. (Ta av litt av vørteren og frys den ned. Så koker du lake på den. Eller du kan koke lake på vann, så klart.) Poenget med det er at gjæren da får jobbe fra starten under litt lettere forhold. Det kan ha betydning, men det er ikke noen stor sak.
Jeg pleier å helle demerarasukker rett oppi gjæringskaret nå stormgjæringen er over. Går bra det og :)
 
Tilbake
Topp