Tørrhumle eller ikke?

Forvirret

Norbrygg-medlem
Kokte et "øl til jul" hvor mye ble endret underveis. Ikke allt man gjør MÅ havne i skriftetråden, ei heller i tabbetråden :) Oppskriften ble til slutt slik,
3000g pils
2000g munic (mørk)
2000g vienna
500g hvete
250g cara munic 3
200g victory
200g cara 120
150g spes b og
150g melanoidin
Mesket på 65 og 70C pluss utmesk. OG 1.077. IBU 55, men pga humleposer så er den ikke så høy.
Humlet 30+30g EKG og Mosaic på 60min og 70+30g EKG og Mosaic på 10min. 3 kanel og 1,5 vaniljestang i på 15min. 26l etter koking og 24 i karet.
Gjæren ble til slutt Us-05 og det har stått oppi et kar med rennende vann på 14C de første fem dagene.
Den får komme opp mot 16-18C nå.
Er i tvil om jeg skal tørrhumle eller ikke. Hva hadde DU gjort.
Spør ikke om hva som er rett eller feil, bare hva DU hadde gjort.
Da får jeg vel svar?
 
Har flasket denne nå. Kun 72% utgjæring og FG 1.021. Smaker snillt, søtt og lite humle ved halvgått karbonering.
Lite kryddersmak også men så var det disse gamle smaksløkene da.
Vurderer å lage den en gang til med gjær som er litt mer guff i, f eks wb-06 og kanskje bytte ut pils med pale malt.
Ville humla komme mer frem hvis FG da blir rundt 1.010 eller er jeg på feil villspor nok en gang?
Forutsetter samme 10minutthumle og justert 60min til samme IBU.
Høyere styrke gir vel også mer søtsmak så OG tas ned til ca 1.065 eller ...?
 
Hvor mye gjær brukte du, tilsatte du ren oksygen, og hvor lenge lot du den stå til gjæring?
Med en FG på 1.021 så vil naturlig nok sødmen stille sterkt i konkurranse med humle og eventuelt andre tilsetninger.
 
Rehydrerte på vanlig måte to pakker gjær. Kanskje litt lite og sjekket ikke med kalkulator.
To minutt O2 med 1l/min. Brusestein og flowmeter fungerer bra nå så stoler på de.
For lav starttemperatur over litt for lang tid med så lite gjær er muligens noe av forklaringen.
Men det var aktivitet i gjærlåsen innen 24 timer.
Tror det stod 14 dager før det ble satt til klaring/nedkjøling.
 
Så lenge gjæren du brukte er eldgammel så skal det være nok med to pakker på 20L/1.077.
Eneste jeg kan tenke meg er at du kanskje ikke mesket lenge nok slik at ikke alt sukkeret var konvertert. Kan være greit å teste med jod.
Eventuelt så var ikke gjæringsprosessen helt ferdig. Hadde kanskje vært en ide å økt til ca 20C da målingen lå høyere enn planlagt.

Selv har jeg en julebokk med OG på 1.082 gjæret med US05, denne forventer jeg ned på rundt .016, har latt den stå i nesten 3 uker på 13C med sakte økning til 18 mot slutten. Tenkte ta en måling i morgen så får jeg en pekepinn på hvor landet ligger.
 
Nei, eldgammel var den ikke. Tror jeg mesket i til sammen halvannen time på 65 og 70c pluss utmesk.
Sjekket med jod. Gravity sjekket med tre dagers mellomrom før cc. Ingen endring.
Ja ja, kanskje den blir litt bedre når alle boblene er på plass.
Får gjøre et forsøk med 06. Alltid bedre utgjæring med den.
Du får melde fra hvor langt du kommer ned med din.
 
Målte min nå nettopp og den viste 1.019. Med andre ord, ikke så langt unna din.
Har aldri brukt US05 i øl med så høy alkoholprosent tidligere, men har lest at den skal takle opp mot 12%.
Har ikke notert ned, men mener å huske at jeg brukte nærmere 2min O2, 1l/min med .2micron stein, mulig det ble for lite.

Er den uendret i morgen så blir den flasket.
 
Tilbake
Topp