Tørrhumling 3 dager vs 5 dager forskjell

Hei,

Håper noen kan svare på følgende:
Hvor stor forskjell blir det på smaken hvis jeg tørrhumler øl i 3 dager kontra 5 dager?
Har det meste av oljene trukket ut etter 3 dager eller er minimum 5 dager et must?
 
Sist redigert:
Det mest nærliggende svaret er vel: prøv! Del en batch i 2 gjæringsdunker, og tørrhumle i hhv 3 og 5 dager. Jeg ser jo at du er en betraktelig mer merittert brygger enn meg, og er omtrent nabo med Gahr, så jeg føler meg litt "underdog" her... :)
 
Det mest nærliggende svaret er vel: prøv! Del en batch i 2 gjæringsdunker, og tørrhumle i hhv 3 og 5 dager. Jeg ser jo at du er en betraktelig mer merittert brygger enn meg, og er omtrent nabo med Gahr, så jeg føler meg litt "underdog" her... :)

Det kan nevnes at jeg har delt batchen i 2 dunker så kanskje jeg skal prøve meg på det du skriver. Jeg hadde ikke nølt med dette men når jeg tilsatte humlen ser jeg at jeg er lovelig sent ute og at det begynner å danne seg kullsyre... Vil ikke miste smak/aroma med å vente så det blir litt give and take her tror jeg :)
 
Med forbehold om at det ikke er en slags modningsprosess som skjer da, hvis man trekker ut humla etter to dager og lar den ligge til f.eks dag fem før man startet coldcrash, det har jeg ikke prøvd, humla mi har ligget i hele frem til CC.

Har funnet ut at fem-seks dager gir mest bang for the buck, ved 19 grader. Etter fem dager så har jeg begynt å miste den ferske friske aromaen friske

To dager var underhvelmende, tre dager like så, på dag fire har det begynt å bli greit. Høyere temp for å trekke ut oljer raskere har heller ikke gitt spes herlige resultater, to og tre dager.
 
Fire synes jeg begynner å gå seg til, men det peaker på fem synes jeg, ved 19c iallefall som jeg pleier å tørrhumle på
 
Med forbehold om at det ikke er en slags modningsprosess som skjer da, hvis man trekker ut humla etter to dager og lar den ligge til f.eks dag fem før man startet coldcrash, det har jeg ikke prøvd, humla mi har ligget i hele frem til CC.

Bruker du pose(r) og tar den ut før cc?
 
Nei. Jeg tenkte at kanskje man får samme resultat etter fem dager som hvis man tørrhumler med poser, men trekker ut etter to dager, og at humla "modnes" de siste tre dagene.
 
Tanken nå til dags er vel: Ikke mindre en 3 for å få både god extraction og eventuelle gjærinteraksjoner om du dry-hopper på slutten av primary fermentation. Ikke lenger enn 5 dager for at aromaen ikke skal fly ut av gjærlåsen når du stikker om/oksygenere/gi gresssmak ved store mengder.

Tror ikke det er noen enorm forskjell innenfor den rangen.
 
forstod ikke helt hva du mente over Miguel, anbefalte du 5 dager på 19 grader så CC etterpå, eller 5 dager totalt inkludert cc?
 
For å oppsummere, nå som jeg har et fysisk tastatur mellom fingrene.

Jeg tapper fra kran, og innimellom har jeg tatt noen prøver med vintyv, for å se hvis det er noen forskjeller mellom midt i gjæringskaret, og i bunn av gjæringskaret. Det er ingen forskjeller. Humleoljene affekterer hele karet likt.

Min prosedyre for tørrhumling er at alt mitt som tørrhumles er ales som har det i min oppskrift. Dvs PA eller IPA. Disse gjærer jeg ved 19 grader, flatt, helt ut. Starter på rundt 13-14 og tar det opp til 19 og der blir det.

Jeg har alltid tørrumlet etter at krausen har sunket og vi er i oppryddingsfasen.

Måten jeg tørrhumler på er å bare hive det oppi. Sier jeg at jeg har tørrhumlet i f.eks en dag, så vil det si 24t og så startet en CC. Tørrhumla er da i ved 19C.

Det jeg har prøvd er:

En dag - Helt bortkastet

To dager - Helt bortkastet

Tre dager - ganske bortkastet

Fire dager - Begynner å bli noe

Fem dager - PEAK!

Seks dager - Mister den friske aromaen, andre smaker begynner å komme, men friskeheten fra engangshumlingen gir seg

Sju dager - Aroma fader. Mer forskjellig smak enn f.eks tre dager, men aromaen gir seg.

Åtte dager - Lite aroma. Har gått over til smakshumle, lite å spore i nesa ifht fem dager, det som når opp i nesa virker litt "gammelt", men smaken er mer kompleks enn ved f.eks 3-4-5-6-7 dager. Trekker ut litt gress-smak.


Mine erfaringer gjelder for amerikanske humler,med godt myrcene og/eller cohumulone innhold. 19C. Håper det er til hjelp for noen som skulle lure.
 
Jeg er nok ikke bedre smaker enn deg, men jeg tilter helt hvis jeg kjenner antydning til grønnsaker, liker ikke de.

Som regel ett døgn, men det er fordi jeg liker de tanninene fra humla. ILA ett døgn får jeg vekk nok guff til at det ikke tetter ball-locken, over det så stripper du mange tanniner som jeg synes er godt, med tror ikke de fleste vil synes er godt.
 
Sist redigert:
Jeg sliter litt med å få noe ut av tørrhumle generelt, så skal ha dette i bakhue neste gang. Takk for tips, Miguel
 
Det var en "tørr" spøk(det fårstod du nok)

men spiser du ikke grønnsakene dine gutt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Bare hvis de er kokt eller stekt. Ellers smaker jeg en smak jeg synes er litt ufin. Og jo grønnere de er jo mer av denne "klorofofyll-smaken" kjenner jeg. Salatblader hentet rett ut fra kaninposen (vanlig salat) fikser jeg f.eks ikke. Kan like så godt stappe trynet ned i matta her og tygge gress. Samme nasty smak.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp