Tørrhumling, er bryggedag = dag 0 eller dag 1?

Har en batch som skal tørrhumles på dag 8.
Teller vi selve bryggedagen som dag 0, eller er bryggedagen dag 1?
Jeg satte Batchen onsdag 23. mars, og lurer på om da dag 8 er onsdag 30. mars, eller torsdag 31. mars?

Det er sikkert ikke så veldig nøye, men jeg ble nysgjerrig på hvordan vi teller dagene, og om vi starter på dag 0 eller dag 1.
 
Hvis man skal kjøle ned og la stå f eks tre dager (en dag ned mot 4C og så holdes 4C i to dager) er det fortsatt fem dager før tapping som gjelder eller bør man legge til litt ekstra tid?
 
Har en batch som skal tørrhumles på dag 8.
Teller vi selve bryggedagen som dag 0, eller er bryggedagen dag 1?
Jeg satte Batchen onsdag 23. mars, og lurer på om da dag 8 er onsdag 30. mars, eller torsdag 31. mars?

Det er sikkert ikke så veldig nøye, men jeg ble nysgjerrig på hvordan vi teller dagene, og om vi starter på dag 0 eller dag 1.
Bryggedagen er 0 neste dag 1 osv.....
 
Ta heller utgangspunkt i Tappedag. Tørrhumling 5 dager før Tappedag.
Hvordan får jeg 5 dager før tapping ut fra dag 8?
La oss si det er 14 dager gjæring. Etter 8 dager er det 6 dager igjen.....eller?

Og hvis jeg Cold Crasher......stopper jeg da tellingen før ColdCrash?
(Typisk tar jeg øllet fra 20 grader og ned til 3 grader over 1-2 døgn. Og det blir gjerne stående der nede på 3 grader i 1 døgn til.

Så nå tror jeg kanskje jeg ble enda mer forvirret.....
 
Poenget hans var at du skal se bort ifra "tørrhumles dag 8" og heller tørrhumle fem dager før tapping, hvis de fem dagene er på ale-gjæringstemperatur.
 
Selv har jeg bare cc'et i ca ett døgn og da merket jeg ikke store svinnet i aroma etter fem dager på 19 ifht hvis det ekstra døgnet hadde vært på 19.
 
Jeg kjører 5 dager tørrhumle, og så CC. På temp nært 0 ser jeg ikke for meg at humlen gir fra seg mye smak og aroma...
 
2 dager før flasking er det dag 12 eller dag 14?
Akuratt der står du som hjemmebrygger fritt til å velge selv.........den gyldne regel er: har det gjæret i 14 dager er ølet ferdig gjæret.
Har selv begynt nedkjøling av ølet etter 12 dager men som regel lar jeg det gjære 14 dager,er ølet klart dropper jeg nedkjøling og tapper rett i corneliusfatene.
 
Lar ølet gjære 14 dager for flasking.
For karbonering på fat får ølet stå i 3 uker så noen dager cold crash for at gjæren skal få rydde opp etter seg.
 
Tilbake
Topp