Tørrhumling for å piffe opp brygget?

Hei,

Brygget en større batch med blond ale etter oppskriften oppskriftsboka til palmer for halvannen uke siden.

Ifølge opskriften skulle jeg hatt en IBU på ca 20, men ifølge bryggesoftware så tikket den inn på 14-15. I tillegg så ble utbyttet dårlig med en OG på 1041.

Dette gir meg i beste fall en øl på rundt 4%.

Har nå smakt litt fra gjæringsdunken og jeg synes ølet er temmelig karakterløst. Hva mener folket om å tørrhumle litt i 5 dager før jeg putter det på fat og flasker?

Oppskriften var i utgangspunktet bare med én humletype. Willamette på 60min.

Ølet skal/skulle serveres i mitt eget bryllup om knappe 4 uker, så alle tips er velkomne!

Tørrhumling er kos. En ukes tid skulle hjelpe en del til.
Personlig bruker jeg en 30-50g på en 20-liters batch. Finn noe som lukter snasent, og kjør på :)

Jeg tenkte egentlig å bare slenge oppi litt ekstra willamette. F.eks. 30g/20l. Hvordan vil det egentlig påvirke smaken? Er det aroma eller bitterhet man får ved å tørrhumle?

joachim skrev:
Jeg tenkte egentlig å bare slenge oppi litt ekstra willamette. F.eks. 30g/20l. Hvordan vil det egentlig påvirke smaken? Er det aroma eller bitterhet man får ved å tørrhumle?

Aroma.

Dette har jeg også lurt på. Har smakt på endel av bryggselvsettene med APA og ABA, både ekstrakt og maltsett, og enkelte ganger så har humlekarrakteren vært svakere en jeg kunne tenke meg.
Jeg undres på om det er en ide å koke litt humlete, 0.5 liter til et 20-25 Liters parti, og justere karakteren på denne måten? Koke te i en time for bitterhet, 15/5 min for smak, eller bare trekke litt humle på 80 grader etter at vannet har kokt ut O2. Jeg klarer imidlertid ikke å fingere dette i beercalc, så det må vel bli på litt slump tenker jeg.
Videre må vel teen tilsettes i omstikkingskaret ved flasking, men ved fating skulle det vel ikke være noe i veien for å gjøre dette i fatet etter noen uker dersom man synes at smak og aroma taper seg for mye.

Er det ikke noen youtube-personligheter som benytter denne metoden? Synes å ha sett det en sen kveld engang.

Hmm. Dette var kanskje ikke så dumt. Det vanskelige blir å beregne det hele ja. Jeg ønsker å øke IBU på mitt brygg med 5-10. Tror jeg skal gjøre et forsøk. Har ikke lyst til å servere smakløst skvip i mitt eget bryllup ;)

Om du koket humlete og bare tilsetter bitterhet så vil du jo kun få ekstra bitterhet på øllet. Da ville jeg heller mye heller ha tørrhumlet det. Det vil gi enormt mye aroma som vil forandre karakteren på øllet betraktelig mere enn og bare ha i litt humleekstrakt.  Mere bitterhet i et smakløst øl gir egentlig bare mere bittert vann. Som ikke er spesielt godt om man ikke er en enorm fan av ringnes pils.

Ville nok også gått for å tørrhumle
serlig med tanke på at du kun har hatt i ved 60 min
Smakte en Williamet Single hop engang og den var veldig god
blir nok bra til bryllupet

cyberklad skrev:
Om du koket humlete og bare tilsetter bitterhet så vil du jo kun få ekstra bitterhet på øllet. Da ville jeg heller mye heller ha tørrhumlet det. Det vil gi enormt mye aroma som vil forandre karakteren på øllet betraktelig mere enn og bare ha i litt humleekstrakt.   Mere bitterhet i et smakløst øl gir egentlig bare mere bittert vann. Som ikke er spesielt godt om man ikke er en enorm fan av ringnes pils.

Men ved tørrhumling vil man jo bare få aroma, dersom utfordringen ligger i smak vil ikke tørrhumling hjelpe på dette. I teorien, så langt jeg kan fatte da, er det en løsning å koke te i 15 eller 5 minutter og kjøle raskt for å øke smaken av humle. Av posten forstår jeg også det slik at ølet var for lite bittert og da vil tørrhumling i allefall ikke hjelpe. Da kan man kanskje koke i 30 eller 60 minutter. Renest bittersmak får man visstnok med koking i 90 minutter. Da får man ingen humlesmak, kun bitterhet.

Kanskje man kan skalere ned det orginale humleskjemaet i en tekjele for å tilnærme seg det man ønsket i oppskriften dersom man synes at både bitterhet og smak er for lite fremtredende.

Dersom man ønsker kun aroma så er tørrhumling selvfølgelig knall!

Det kommer altså an på hva man ønsker å oppnå...

Jeg har dog ikke erfaring med tekoking, og dette er bare teoretisk drøfting fra min side.

Jeg har vel ikke erfaring med det ene eller det andre. Synes selv at oppskriften var litt snodig med kun bitterhumle. Andre blond ale oppskrifter jeg har sett mener jeg bestemt har hatt en del aromahumle også. Brukte totalt 100g willamette på ca 90 liter ferdig kokt øl. Hva med å lage humlete med 50g willamette i 30min og tørrhumle med 50g i noen dager? Antar at dette ikke blir for voldsomt?

Leker litt i beercalc, det er jo eksamenstider og da har man jo ikke annet å gjøre... :sovne: ;)

Kokevolum 1 liter, OG 1.000
Williamette 4.9% 5g 60min 88,7IBU
Williamette 4.9% 2g 15min 17.5IBU
Williamette 4.9% 2g  1min   1.6IBU
Totalt:                               108IBU i en liter vann/te

Tilsetter man dette til 20 liter øl får man da 108:20=5.4 IBU i økning, samt at man også øker smak og aroma? Dersom man kun ønsker bitterhet sløyfer man 15 og 1 min.
Regner med at man må være utrolig nøyaktig i oppmålingene da jeg ser at kun 1g avvik på 60 min utgjør ganske mye. Dersom noen har erfaring med humlete vil det være av interesse å få vite resultat i praksis.

Nå er jo 5 IBU nedre grense for hva et meneske kan oppfatte så om du landa på 15 fra 20 så er jo ikke det så ille med tanke på at det ikke blir sterkere en 4% heller
og siden du skrev at du kun syntes det virka litt tamt så tenker jeg det er best å bare tørrhumle

Ok. Da går jeg muligens for kun tørrhumling. Skal jeg klinke til og ta hele posen på 100g? Ca 90 liter i dunken.

For å få med en evt humlete i oppskriften i feks Beersmith2 som jeg bruker, ville jeg ha økt batchsize med det vannet jeg bruker og legge til den humlen jeg tilsetter rett på oppskriften.

Eventuelt koke humlete med en liter du tapper ut fra dunken. Det koker bort alkoholen i ølet, men du unngår en uttynning av maltsmaken i alle fall. Jeg har testet humlete tidligere, og smaksmessig funker det bra, men veldig vanskelig å beregne. Jeg silte ut humlerestene før jeg tilsatte, men det slipper du.

Tilbake
Topp