Tørrhumling gir ny gjæring?

Finn Berger

Moderator
For en stund siden kom jeg over stoff på nettet som fortalte om både gamle undersøkelser og et nytt forsøk som viste at humla inneholder enzymer som bryter ned dekstriner til gjærbart sukker. Og det stemte godt med noe jeg alltid har undret meg over, nemlig at det ser ut som om tørrhumling trigger fornyet gjæringsaktivitet som sender det jeg trodde var FG et par poeng til nedover.

Nå har jeg aldri drevet med veldig massiv tørrhumling, og det har ikke vært så dramatisk gjæringsaktivitet av det jeg har gjort, at det ikke har vært til å leve med. Men nå har jeg for første gang prøvd meg på en NEIPA, og har tørrhumlet i to omganger med tilsammen 7 gram per liter. Jeg skulle tappet på flasker i dag, men det klukker fremdeles, og jeg veit ikke om jeg tør tappe:(.

Her er sammendraget av rappporten fra det forsøket jeg refererer til, som ble gjort ved universitetet i Oregon i USA. Den ble ppresentert for den amerikanske hjemmebryggerforeningen (AHA) i fjor. Den gamle undersøkelsen, gjort i England, som den nye ser ut til å ha bekreftet gyldigheten av, finner dere her. Den viser forøvrig i sin tur til eldre undersøkelser.

Noen som har hørt om dette/veit mer om det? Og har noen av dere merket tegn til at det faktisk dannes nytt gjærbart sukker etter tørrhumling?
 
Har dessverre ikke lest så mye om dette, men det er svært så interresant. Ikke minst fordi det er gjort vitenskapelige studier av temaet. Så takk for deling av artiklene, @FinnBerger.
For en stund siden kom jeg over stoff på nettet som fortalte om både gamle undersøkelser og et nytt forsøk som viste at humla inneholder enzymer som bryter ned dekstriner til gjærbart sukker. Og det stemte godt med noe jeg alltid har undret meg over, nemlig at det ser ut som om tørrhumling trigger fornyet gjæringsaktivitet som sender det jeg trodde var FG et par poeng til nedover.

Nå har jeg aldri drevet med veldig massiv tørrhumling, og det har ikke vært så dramatisk gjæringsaktivitet av det jeg har gjort, at det ikke har vært til å leve med. Men nå har jeg for første gang prøvd meg på en NEIPA, og har tørrhumlet i to omganger med tilsammen 7 gram per liter. Jeg skulle tappet på flasker i dag, men det klukker fremdeles, og jeg veit ikke om jeg tør tappe:(.

Her er sammendraget av rappporten fra det forsøket jeg refererer til, som ble gjort ved universitetet i Oregon i USA. Den ble ppresentert for den amerikanske hjemmebryggerforeningen (AHA) i fjor. Den gamle undersøkelsen, gjort i England, som den nye ser ut til å ha bekreftet gyldigheten av, finner dere her. Den viser forøvrig i sin tur til eldre undersøkelser.

Noen som har hørt om dette/veit mer om det? Og har noen av dere merket tegn til at det faktisk dannes nytt gjærbart sukker etter tørrhumling?
 
Jeg vil tro at overflaten på humlen skaper såpass mange "nucleation sites" at det frigjør en del CO2 også, så det er jo ikke sikkert at klukking = gjæring?

Virker rimelig nok, men målingene mine forteller at det har foregått gjæring. Men nå ser det faktisk ut til at den har tatt kvelden.

Det skulle vel bare mangle. Den har stått i 11 dager, og den har ikke vært gjæret kjølig, heller. Snarere tvert i mot. Jeg slapp den ganske fort opp på 20 grader, og etter at den ganske raskt var nede på 1.020, og jeg tørrhumlet, satte jeg den opp i romtemperatur, der den altså har stått i mange dager nå. Og temperaturene har jo vært slik at den burde ha gjort seg ferdig ganske fort. (Nå ligger den på 25 grader. Jeg vil helst ikke ha starterne mine så høyt:p.)

Utgjæringsprosenten er nå oppe på 82%, og det er ganske høyt for wlp013. Jeg har jo brukt den gjæren ganske mye, og når jeg går gjennom oversikten min over øl brygget med den, er det påfallende at det bare er tørrhumlede øl som har vært over 80%. (Det er klart; mange av de andre har vært mørkere øl som har vært mesket høyere, men ikke alle.)
 
Lag to minibatcher på flaske eller noe og tilsett humle i den ene. Spraymalt/startervørter og litt småsopp pluss humle er alt som trengs.
 
Jeg kunne tenke meg å kjøre en forced ferment test med noe relativt dekstrinøst, og så - etter at jeg var sikker på at den hadde gått skikkelig i bånn - tilsette humle. Kommer den da i gang igjen, er vel det et greit tegn?
 
Jeg kunne tenke meg å kjøre en forced ferment test med noe relativt dekstrinøst, og så - etter at jeg var sikker på at den hadde gått skikkelig i bånn - tilsette humle. Kommer den da i gang igjen, er vel det et greit tegn?

Det bør vel være det. Må iallefal stsrte ett sted.
 
Brygget en vestkyst for 13 dager siden. på dag 7 tørrhumlet jeg. og enda idag så plopper det ifra gjæringslåsen.

Har gjæret konstant på 19 grader, bruker ink bird og kjøleskap (som gjærskap)

har plassert en netatmo værstasjon i kjøleskapet i tillegg, denne har en måler for co2.

idag (dag 13) viser den co2 på 4853ppm. etter jeg åpnet kjøleskapet igår var co2 på 1200ppm så ting skjer fortsatt...


denne netatmo værstasjon går ikke over 5000ppm (går ikke høyere), ser det via en app på mobiln

ifølge mbar statistikken har det økt jevnt å trutt ifra 1003,4mbar til 1031 mbar på 13 dager.
 
Sist redigert:
Brygget en vestkyst for 13 dager siden. på dag 7 tørrhumlet jeg. og enda idag så plopper det ifra gjæringslåsen.

Har gjæret konstant på 19 grader, bruker ink bird og kjøleskap (som gjærskap)

har plassert en netatmo værstasjon i kjøleskapet i tillegg, denne har en måler for co2.

idag (dag 13) viser den co2 på 4853ppm. etter jeg åpnet kjøleskapet igår var co2 på 1200ppm så ting skjer fortsatt...


denne netatmo værstasjon går ikke over 5000ppm (går ikke høyere), ser det via en app på mobiln

ifølge mbar statistikken har det økt jevnt å trutt ifra 1003,4mbar til 1031 mbar på 13 dager.

Tallene sier meg i og for seg ikke noe. Kan du lese noe annet ut av dem enn det du kan av at det plopper i gjærlåsen, altså at det kommer CO2 ut av ølet?

Har du målinger av SG?
 
One of the most significant additions to beer following dry hopping is adenine (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/jib.291). Although the researchers here don't discuss the significance of their results, adenine is central to energy metabolism. It's possible it becomes a limiting factor during fermentation, due to incorporation into DNA. Then, following dry hopping, it promotes a little more yeast activity, by promoting ATP synthesis?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp