Tørrhumling i corneliusfatet

Hei

Jeg har brygget ekstrakt sett i ett års tid, men i sommer har jeg forsøkt meg på all-grain sett, som blir noe helt annet øl.

Har brygget en sommer IPA som jeg synes mangler humlesmak. I oppskriften ble det ikke nevnt noe om tørrhumling, men nå er ølet over på fat og CO2 er på plass. Er det for sent å kaste oppi en humlepose med citra eller noe nå?
Er det fare for infeksjon ?


Gunnar Schie


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tror det går mye bedre å tilsette det på fatet enn pellets. Merk *tror* da jeg ikke har hatt denne problemstillingen eller brukt dette produktet. Burde gå greit å slippe ut trykk, tilsette, flushe fat og trykksette, og la stå noen dager.
 
Tror det går mye bedre å tilsette det på fatet enn pellets. Merk *tror* da jeg ikke har hatt denne problemstillingen eller brukt dette produktet. Burde gå greit å slippe ut trykk, tilsette, flushe fat og trykksette, og la stå noen dager.

Jeg prøver, takk for tipset


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det går også fint å tørrhumle i fatet med en humlepose. Fest humleposen i stigerøret med en snor og når du mener det er ferdig kan du bruke av ølet. Etter at du har tappet noen halvlitere er humleposen ute av ølet og man skal i teorien kunne undgå å få gressmak på ølet. Husk å ha pose og snor i starsan først.
 
Står også at denne skal brukes i gjæringsprosess karet, men denne ekstrakten burde jo være perfekt med tanke på «forurensning» i fatet.


Sent from my iPad using Tapatalk
Det står vel at det skal tilsettes til ølet ETTER at gjæringsprosessen er ferdig. "Du tilfører humleekstrakten i gjæringskaret før du tapper"
Så å tilsette dette i fatet skulle fungere helt OK.

Velkommen som "ny" brygger også!! :)
 
Det står vel at det skal tilsettes til ølet ETTER at gjæringsprosessen er ferdig. "Du tilfører humleekstrakten i gjæringskaret før du tapper"
Så å tilsette dette i fatet skulle fungere helt OK.

Velkommen som "ny" brygger også!! :)

Takk for det :) da burde dette fungere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk for det :) da burde dette fungere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg ville kanskje testet ut en dråpe i en halvliter, og så økt antall dråper til smaken var der jeg ville hatt det.
Så finner du ut hvor mye av pakken som er nødvendig å tilsette til fatet for å få rett smak.
Det er jo ikke sikkert at du trenger/vil ha hele pakke i fatet.
 
Etter min erfaring blir det mye grums selv med humlepose når en tørrhumler med pellets i fatet, og dermed stor risiko for tetting av rør, poppets samt å få grums med når du tapper.
 
Har selv kokt vann for O2 reduksjon og laget humleThe. Tappet på brusflaske og presset over i fatet for å slippe og åpne lokket med en slik. Søk på AliExpress på ‘PET beer’
3cb9c9e889b8e502dcf9d0eeb1dcddfd.jpg
 
Tilbake
Topp