Tørrhumling i humlepose?!

Jeg har et brygg der det fulgte med tørrhumle og dette har ikke jeg gjort før. Når jeg koker humlen bruker jeg som regel humlepose.
Kan jeg gjør det med tørrhumlen også?

Og sånn generelt er det noen ulemper ved å bruke humlepose? Jeg har gjort det for å minske mengden trub så mye som mulig.
Men når jeg har sett mye videoer på youtube de siste ukene er det veldig få som bruker dette.
 
Om det er pellets pleier jeg bare å kaste det rett i karet, blir ikke så mye trub av moderate mengder. Men om det er blomst kan du putte en liten mutter inni posen for å senke den, så den ikke flyter. Bedre effekt av det, vistnok :)
 
Blir nok mindre effekt av humla med pose og faren for infeksjon vil auke, men det er nok likevel liten infeksjonsfare sidan ølet er humla og ferdiggjæra.
 
Basert på mine to erfaringer med dette: jeg har kastet humlepellets rett i gjæringskaret uten pose. Det aller meste samlet seg i bunnen sammen med gjærkaken/annet bunnfall, og var ikke noe problem ved omstikking til flasking. Karene stod helt i ro i 2 uker (på 18C, ekstern temperatur), og jeg tilsatte pelletsene sammen med gjæren. Så hvis du har tenkt å tørrhumle hele gjæringsforløpet, er det kanskje ikke nødvendig med pose?

Har også lest at folk gjør dette litt forskjellig, så jeg understreker at det bare er mine 2 erfaringer det er snakk om. :)
 
Wake skrev:
jeg tilsatte pelletsene sammen med gjæren.

Ved tørrhumling skal man tilsette humlen etter stormgjæringen for forhindre at man mister aromaen som følge av CO2 dannelse.
Skal selv tørrhumle om ikke så lenge og det jeg at funnet ut etter å ha trålet nettet er at hvis man bruker pellets så kan man slippe oppi uten pose.
Ved bruk av blomst er det greiest å bruke pose som man synker ned. Hvis man skal bruke humleposer så legger man dem i en starsanløsning eller lignende først for å forhindre infeksjon.
 
Humlepose funkar utmerka og reduserar på mengde humle i gjæringskaret. 

Eg plar bruka fleire humleposar om det er mykje humle som skal i - humla aukar mykje i volum når ho vert fuktig - så då blir posane ikkje så stappa.  Og om ein dyppar humleposane i starsan og ventar eit par minutt før ein har i humle (med reine hender…)  så blir vel faren for infeksjon så godt som null av akkurat denne prosedyra. 
 
Når ein nyttar gjæringskar med smal opning er ikkje dynking i Starsan eit alternativt. Eg brukar unngå infeksjon når eg gjer det slik. I alle fall har ikkje eg merka nokon infeksjon så langt...
 
Takk for svar :)
Ble til at jeg prøvde pellets uten humlepose denne gangen, så får vi se om alt faller til bunn sammen med gjæren.

FrodeSy skrev:
Blir nok mindre effekt av humla med pose og faren for infeksjon vil auke, men det er nok likevel liten infeksjonsfare sidan ølet er humla og ferdiggjæra.

Gjelder reduksjon av effekt bare ved tørrhumling eller også i kokende vørter?
 
Det hjelper å kjøle ned før evt. tapping, da synker det meste til bunns. Dropp pose med pellets, hvis du kan kjøle ned.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2
 
Bruker humlepose både når jeg koker og når jeg tørrhumler. Bra det tipset med å ha i posen etter at stormgjæring er over, hadde ikke tenkt på det. Også lurt å splitte i flere poser. Jeg koker posene i vann før jeg har i humlen og tørrhumler, burde gjøre susen. Starsan funker sikkert også, men tenker at da tar man med seg ganske mye starsan ned i karet, med mindre man vrir posene? Koking tror jeg er like lurt.

Det hadde forresten vært gøy å gjort et eksperiment på dette, delt en batch i to og tørrhumlet med og uten pose.
 
Tilbake
Topp