Tørrhumling. Mengder?

Hei

Skal tørrhumle en IPA igjen snart. Har til nå holdt meg til ca 30g på en 20liters batch (1,5g pr l.) noe som gir fin aroma synes jeg.
Det jeg lurer på er om det er noen som har erfaring med større (eller kanskje ekstreme?) mengder til tørrhumling?

Kan det bli for mye?
Er det slik at det ved en viss mengde ikke lenger har noe for seg å tilsette mer fordi det er begrenset hvor mye aroma en kjenne?

Dette går vel også på hvor lenge IPAn er tenkt lagret fordi aroma svekker seg etterhvert. Men uansett, noen som har eksperimentert litt med dette?
 
Jeg brukte 75g Cascadehumle på 18,5l brygg. Dette var hel blomst i humlepose som lå noe i vannskorpen og fikk derfor ikke utnyttet den helt. Funka imidlertid som bare pokker dette. Posen ble vektet ned med et tungt shotglass, men ble for lite. Vil anslå at rundt 35% av posen var under brygget. Hele posen var imidlertid våt så jeg er usikker på hvor høy effekten av dette var.
 
Her er det bare prøve seg fram. Mengdene kommer an på hvilket resultat du er ute etter. Om du ønsker en engelsk ipa,er kanskje 30 g Goldings nok på20 liter,men skal du ha en amerikansk ipa, kan du godt slå deg løs. Min siste ipa brukte 25 g hver av Simcoe, Amarillo og Columbus til ca 21 liter ferdig øl.
 
Tilbake
Topp