Tørrhumling og utgjæring

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Jeg har en Lucky Jack som helt klart har gjæret fra seg nå. Den var nede på 1008 etter seks dager. Problemet er at den skulle tørrhumles, i følge oppskriften etter syv dager for så å stå en uke til før flasking. Jeg har et par ganger hatt problemer med hop creep og det frister ikke til gjentakelse...

Jeg satt til humlen da jeg målte 1008 men jeg lurer på, hva er det mest fornuftige å gjøre nå, for å få smak fra tørrhumlingen og minke fare for hop creep. Kan jeg like gjerne flaske så snart som mulig (nå har den stått 4 dager etter tørrhumling) eller bør den stå så den får en uke med humle? (Jeg humlet rett i bøtta uten noen pose)
 
Mange sier 4 dager er nok og lengretørrhumling kan gi uønsket gressmak.

Jeg har en neipa nå som det er vanskelig å holde fingrene borte fra. Relativ mye tørrhumle i tre omganger. Alle ble tatt ut etter noen få dager. Jeg flasket og karbonerte med.co2. Jeg har ikke funnet noe antydning til hop creep.

Jeg har fire flasker som det ikke var plass til inn fatet. De er karbonerte med.sukker. Den første var helt innafor. De andre skal få vente litt til for å se om. Det hop creep og oksydering.

Men det slo meg mens jeg leste innlegget ditt, hvordan vil det være å "desinfisere" humlen i sprit før den settes til som tørrhumle? Kan det redusere hop creep? Eventuelt trekke den i litt sprit og tilsette spriten i ølet?
 
Men det slo meg mens jeg leste innlegget ditt, hvordan vil det være å "desinfisere" humlen i sprit før den settes til som tørrhumle? Kan det redusere hop creep? Eventuelt trekke den i litt sprit og tilsette spriten i ølet?

Skal vist være noe enzymer i humla som fører til hopcreep, tror ikke det vil hjelpe å legge den i sprit
Kanskje pH justering er en idé, feks legge humla i sitronsyre(juice)?
 
Sist redigert:
Jeg har en Lucky Jack som helt klart har gjæret fra seg nå. Den var nede på 1008 etter seks dager. Problemet er at den skulle tørrhumles, i følge oppskriften etter syv dager for så å stå en uke til før flasking. Jeg har et par ganger hatt problemer med hop creep og det frister ikke til gjentakelse...

Jeg satt til humlen da jeg målte 1008 men jeg lurer på, hva er det mest fornuftige å gjøre nå, for å få smak fra tørrhumlingen og minke fare for hop creep. Kan jeg like gjerne flaske så snart som mulig (nå har den stått 4 dager etter tørrhumling) eller bør den stå så den får en uke med humle? (Jeg humlet rett i bøtta uten noen pose)
Fire dager er rikelig. Flask så raskt som mulig, forutsatt at du veit at FG er stabil, og altså ikke driver og sniker seg nedover formedelst enzymaktivitet forårsaka av humla (derav begrepet hop creep:).

Jeg har gjort et forsøk med å ha humla i varmt (70 grader) vann før jeg tilsetter den. Det tok knekken på enzymene - i alle fall oppleve jeg ikke noe humlesniking - men det blei også kleint med aroma fra humla, så det var nok ikke noen god løsning.

Jeg veit ikke om lav pH vil denaturere enzymene i humla, eller om sprit vil ha noen effekt. Jeg trur ikke noen av disse tiltakene vil virke, men skal ikke si det sikkert. Så vidt jeg veit vil lav pH bare hindre enzymene i å jobbe, så når du heller oppi ølet, vil de starte igjen. Og et enzym er jo et protein, og ikke en levende organisme, så jeg ser ikke helt at sprit skulle ødelegge det.
 
Både alkohol og endring i pH kan denaturere enzymer så vel som temperatur,
men det kommer nok ann på hva slags enzymer det er snakk om og hvor sterk sprit f.eks
tror jeg..
 
Både alkohol og endring i pH kan denaturere enzymer så vel som temperatur,
men det kommer nok ann på hva slags enzymer det er snakk om og hvor sterk sprit f.eks
tror jeg..
Ikke fordi jeg tviler, men fordi det er greit å samle på seg info: Har du kilder?
 
Tilbake
Topp