Tørrhumling

Tørrhumlet en 20l batch med 60g pellets etter 7 dagers gjæring. Nå etter totalt 14 dager er det fortsatt et grønt lag humle på toppen av gjærkaret.

Har ikke opplevet dette tidligere, men har normalt tilsatt tørrhumle noe tidligere.

Bør jeg vente noen dager til og se om det bunnfeller før jeg tapper over på fat?
 
Har du mulighet til å kjøle ned ølet før flasking? Da vil det syke. Evt. agitere karet forsiktig slik at det bunnfeller.
 
Hadde akkurat det samme selv, grønt lag på toppen. Tappet ølet som vanlig jeg. Kommer uansett minimalt med over. Det bunnfeller uansett stort sett greit på flaske og binder seg med gjæren under karboneringen.
 
Odland skrev:
Har du mulighet til å kjøle ned ølet før flasking? Da vil det syke. Evt. agitere karet forsiktig slik at det bunnfeller.

Har prøvd diverse metoder med forsiktig røring uten at det forsvinner helt.

Får prøve å kjøle ned heller og se om det hjelper.
 
ovestad skrev:
Odland skrev:
Har du mulighet til å kjøle ned ølet før flasking? Da vil det syke. Evt. agitere karet forsiktig slik at det bunnfeller.

Har prøvd diverse metoder med forsiktig røring uten at det forsvinner helt.

Får prøve å kjøle ned heller og se om det hjelper.

Dette gjorde susen. Etter bare et par timer og 4-5 grader kaldere kunne jeg se humlepartiklene falle til bunn av bøtta. Nå, et lite døgn senere og nær 20 garder kaldere er alt borte, og det er et tykt grønt lag i bunn av bøtta. Da blir det tapping på fat i kveld :)
 
Takk for eit bra tips, Odland. 1 av 3 tørrhumlingar her i huset har enda i litt for mange ubåtar på nokon av flaskene...
 
Tilbake
Topp