Tråden for dumme spørsmål.

Ja, helt klart syrlig. Men fatter ikke hva som kan være kilden til bakterier isåfall.. Kokte vørteren i kolben og hadde starsanvasket alufolie på topp rett etter kok. Starsan på saks og gjærpose også. Og seff på magneten.

Er dette en høstet gjær?
 

Finn Berger

Moderator
Det bør jo egentlig ikke smake spes syrlig, bakterier lager syre.. men det skal ikke smake godt heller, langt ifra, men syrlig? Surt?

Jeg tenker gjerne på det som syrlig, men det er vel blandingen av at det er et veldig tørt øl med et urimelig høyt innhold av diverse estere og fenoler? Merkelig nok bruker jeg ikke å kjenne fusel:p.

Hvilke kjennetegn bør jeg da se etter i fremtidige starterøl, for å identifisere infeksjon?

Edit: de som ikke dekanterer startere er rimelig crazy mtp hvor ille det der smakte..

De fleste infeksjoner utvikler seg vel såpass langsomt at du ikke vil kunne oppdage dem i starteren. Og gjæren kommer jo lynraskt i gang med å formere seg og produsere alkohol, så det vil også holde eventuelle bakterier nede. Så nja; startere kommer uten klare advarsler, tror jeg. Men etter en stund så vet du sånn omtrent hva som er normalt ustseende, lukt og smak. Vær bare oppmerksom på at gjærtypene selvfølgelig lager veldig ulike smaker og aromaer, og at konsistensen på gjæren også varierer veldig mye. Noen er som karamellpudding (WLP002), mens andre er løs gjørme.
 

svebrekk

Norbrygg-medlem
Kjenner jeg ble nervøs nå, da jeg sitter værfast i Alanya enda to uker, med en Efes i handa og to fat med Kølsch og et med Pønk klone til lagring i gjæringsskapet. Håper ikke det har sneket seg inn noen m.c-gyvericum i disse. [emoji33][emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:

Jonas

 
Vannjustering.
Blir det riktig å justere mesken i BIAB på samme måte som ved konvensjonell mesk? Malten kan jo ikke ha samme innvirkning på feks pH når vann/malt-ratio er så forskjellig?
 

Finn Berger

Moderator
Vannjustering.
Blir det riktig å justere mesken i BIAB på samme måte som ved konvensjonell mesk? Malten kan jo ikke ha samme innvirkning på feks pH når vann/malt-ratio er så forskjellig?

Uten at jeg helt skjønner hvorfor forholdet mellom malt og vann blir forskjellig - BIAB er så mangt - så er vel poenget ditt riktig. Når jeg tynner ut mesken ved stegmesking, tilfører jeg jo mer buffer, og må ha i litt ekstra syre for å holde pH'en i sonen.

Nå driver ikke jeg og beregner på forhånd - vanndata er ikke tilgjengelig - men jeg veit fra erfaring omtrent hva som trengs, og så justerer jeg etter at jeg har målt. pH-meter er lykke:). Så jeg kan ikke si noe om hvordan du må justere i forhold til ulike forhold mellom vann og malt.
 

Jonas

 
Uten at jeg helt skjønner hvorfor forholdet mellom malt og vann blir forskjellig - BIAB er så mangt - så er vel poenget ditt riktig. Når jeg tynner ut mesken ved stegmesking, tilfører jeg jo mer buffer, og må ha i litt ekstra syre for å holde pH'en i sonen.

Nå driver ikke jeg og beregner på forhånd - vanndata er ikke tilgjengelig - men jeg veit fra erfaring omtrent hva som trengs, og så justerer jeg etter at jeg har målt. pH-meter er lykke:). Så jeg kan ikke si noe om hvordan du må justere i forhold til ulike forhold mellom vann og malt.
Hvilket pH-meter bruker du? Noe som er delvis nøyaktig? Føler liksom jeg er like langt igjen med et meter jeg ikke kan stole på..
 

Finn Berger

Moderator
Hvilket pH-meter bruker du? Noe som er delvis nøyaktig? Føler liksom jeg er like langt igjen med et meter jeg ikke kan stole på..

Jeg bruker dette, som mange bruker. (Det ble vel i sin tid anbefalt av Gahr Smith-Gahrsen, tror jeg.) Det har høy nok grad av nøyaktighet. Pass på at det er HI98128, og ikke HI98127. Det siste ser helt likt ut, men er billigere - og ikke nøyaktig nok.

Litt info du ikke har bedt om:p:

Vær obs på at du ha en oppbevaringsoppløsning for å holde proben fuktig. (Lokket fungerer som beholder, så du må oppbevare meteret stående.) Hvis noen forteller deg at du kan bruke vann, gir de deg et veldig dårlig råd, siden det ødelegger proben over litt tid. Jeg sier dette fordi de faktisk har gitt det rådet på Bryggselv, så det kan hende den forståelsen sirkulerer.

Du må kalibrere ph-meteret ganske ofte, også, og trenger to kalibreringsoppløsninger. Skal du kjøpe disse oppløsningene i en bryggeforretning, blir det en del kroner. Her er den enkle løsningen. Du blander ut i batterivann, som du også trenger til å skylle elektroden når du bruker pH-meteret. (Leiter du litt på e-bay finner du disse oppløsningene billigere, også, tror jeg.)

Om du går for å kjøpe ferdige kalibreringsoppløsninger, kan du likevel blande din egen oppbevaringsoppløsning (en liten flaske av den har en helt latterlig pris). Bruk pH4-bufferen og løs opp 10 g KCl (kaliumklorid, altså, ikke kalsiumklorid:)) i 100 ml buffer. Lurt å lage litt mindre, men det er et enkelt forhold å huske. Oppskrifter varier ellers ganske mye når det gjelder mengde KCl. Det er ikke kritisk. Du kan faktisk bruke pH 4-bufferen alene i et knipetak, også.

Kaliumklorid er billig, og du får det i bryggeforretningene. En pose holder antakelig resten av livet til dette formålet:).

OBS! Bruk ikke pH-meteret rett i mesken. Proben har ikke godt av det. Og du skal uansett finne ut hva pH ved romteemperatur er, siden de normene som gjelder, er basert på måling ved romtemperatur. Så kjøl ned en liten prøve, det går fort. Du trenger bare et lite dl-mål i stål, som du setter i kaldt vann.

Det høres kanskje ut som om det er mye styr med å bruke et pH-meter, men når du bare får litt rutine på det, er det såre enkelt. Siden jeg har et litt vanskelig vann, trenger jeg pH-meteret - og det har hjulpet meg mye. Nå kan jeg ikke tenke meg å brygge uten. Men jeg skal ikke påstå at alle bør ha det. Blir ølet ditt godt uten at du bekymrer deg om pH'en, er du vel blant de - antakelig mange - heldige som har et vann du ikke trenger å styre med.
 
Sist redigert:

Finn Berger

Moderator
@1Morten uten og påstå at jeg er noen mesterbrygger, når jeg lager en oppskrift pleier jeg og lese på div oppskrifter, få en ca mening om hva som vil fungere og ikke, og mikse sammen noe som virker skal bli bra. Har fungert hver gang, ikke fått udrikkelig øl ennå..hehe. Kall meg gjerne sær, men synes det er kult og lage noe som ingen andre har lagd samme av

Hvilken post er dette et svar på? (Sikker på at du ikke har postet i feil tråd;)?)
 

Jonas

 
Jeg bruker dette, som mange bruker. (Det ble vel i sin tid anbefalt av Gahr Smith-Gahrsen, tror jeg.) Det har høy nok grad av nøyaktighet. Pass på at det er HI98128, og ikke HI98127. Det siste ser helt likt ut, men er billigere - og ikke nøyaktig nok.

Litt info du ikke har bedt om:p:

Vær obs på at du ha en oppbevaringsoppløsning for å holde proben fuktig. (Lokket fungerer som beholder, så du må oppbevare meteret stående.) Hvis noen forteller deg at du kan bruke vann, gir de deg et veldig dårlig råd, siden det ødelegger proben over litt tid. Jeg sier dette fordi de faktisk har gitt det rådet på Bryggselv, så det kan hende den forståelsen sirkulerer.

Du må kalibrere ph-meteret ganske ofte, også, og trenger to kalibreringsoppløsninger. Skal du kjøpe disse oppløsningene i en bryggeforretning, blir det en del kroner. Her er den enkle løsningen. Du blander ut i batterivann, som du også trenger til å skylle elektroden når du bruker pH-meteret. (Leiter du litt på e-bay finner du disse oppløsningene billigere, også, tror jeg.)

Om du går for å kjøpe ferdige kalibreringsoppløsninger, kan du likevel blande din egen oppbevaringsoppløsning (en liten flaske av den har en helt latterlig pris). Bruk pH4-bufferen og løs opp 10 g KCl (kaliumklorid, altså, ikke kalsiumklorid:)) i 100 ml buffer. Lurt å lage litt mindre, men det er et enkelt forhold å huske. Oppskrifter varier ellers ganske mye når det gjelder mengde KCl. Det er ikke kritisk. Du kan faktisk bruke pH 4-bufferen alene i et knipetak, også.

Kaliumklorid er billig, og du får det i bryggeforretningene. En pose holder antakelig resten av livet til dette formålet:).

OBS! Bruk ikke pH-meteret rett i mesken. Proben har ikke godt av det. Og du skal uansett finne ut hva pH ved romteemperatur er, siden de normene som gjelder, er basert på måling ved romtemperatur. Så kjøl ned en liten prøve, det går fort. Du trenger bare et lite dl-mål i stål, som du setter i kaldt vann.

Det høres kanskje ut som om det er mye styr med å bruke et pH-meter, men når du bare får litt rutine på det, er det såre enkelt. Siden jeg har et litt vanskelig vann, trenger jeg pH-meteret - og det har hjulpet meg mye. Nå kan jeg ikke tenke meg å brygge uten. Men jeg skal ikke påstå at alle bør ha det. Blir ølet ditt godt uten at du bekymrer deg om pH'en, er du vel blant de - antakelig mange - heldige som har et vann du ikke trenger å styre med.
Veldig godt oppsummert :) skal vurderes i fremtiden. Tror dog på nåværende tidspunkt at det er andre, viktigere, variabler å investere i :-D kjører nå bare anbefalte justeringer basert på stilart og vanlig norsk vann. Har sett på vannverkets verdier og de er som de fleste andre.
 

Finn Berger

Moderator
Veldig godt oppsummert :) skal vurderes i fremtiden. Tror dog på nåværende tidspunkt at det er andre, viktigere, variabler å investere i :-D kjører nå bare anbefalte justeringer basert på stilart og vanlig norsk vann. Har sett på vannverkets verdier og de er som de fleste andre.

Så lenge både det helt lyse og det helt mørke ølet blir godt, er det jo ikke noe problem:). Se likevel ikke bort fra at det kan være noe å hente, men det er nok i så fall relativt marginalt.

Jeg brygget en stout i går med nær 15% dark choclate, og traff ideell pH uten å tilsette noe som helst - men så sliter jeg med det lyse ølet, der jeg må ty til en del fosforsyre for å komme lavt nok. Men jeg har altså vann fra et svært kalkrikt område.
 
Fellesnevneren er citrus. Citra og Amarillo blir mer i retning tropisk, Simcoe gir furu i stedet. Fellesnevneren er citrus. Jeg synes Citra og Amarillo er en helt uslåelig kombinasjon for tida:). Brukes 50/50. Og ja; ikke ødelegg med en veldig høy IBU!

Men dette er selvfølgelig veldig subjektivt.
Takk for svar :)
Hva regner du som høy ibu og hvor mye bruker du?
Tenkte å bittre til 30IBU med magnum på 60min, også 50g av hver på 30min steep@78c og 50g avhver på tørrhumle i 5-6 dager. Høres det greit ut? Greit å akkurat bruke en pakke med hver humle og slippe rester.

Jeg kjører amerikansk IPA med Simcoe som bitterhumle (ikke for mye, nei), Cascade som smakshumle og med 50/50 Citra/Amarillo ved flameout og tørrhumling. Jeg har ikke fintunet den ennå (tror jeg må øke mengdene Citra og Amarillo ytterligere), men jeg tror jeg er på rett vei.
For mye Simcoe i sene tilsetninger blir gjerne ubehagelig skarpt i smaken, synes jeg (men ser man på f.eks. Ink&Dagger-oppskriften, så er det tydelig at det går an å balansere fint likevel)

Når tilsetter du cascade og hvor mye? Og hvor mye citra/amarillo bruker du?
 

Finn Berger

Moderator
Takk for svar :)
Hva regner du som høy ibu og hvor mye bruker du?
Tenkte å bittre til 30IBU med magnum på 60min, også 50g av hver på 30min steep@78c og 50g avhver på tørrhumle i 5-6 dager. Høres det greit ut? Greit å akkurat bruke en pakke med hver humle og slippe rester.

That's a good plan:). Kanskje skulle du øke til 35 IBU med Magnum. Og jeg hadde antakelig tatt av 10 gram av hver og tilsatt 10 minutter før kokeslutt - men det er nå meg, det.
 
Heisann lurer på om jeg har bæsjet godt på leggen her nå. Driver med sukkerkarbonering på corneliusfat for første gang. En dobbel ipa ble tappet på fat for 8 dager siden og en festbier for ett døgn siden. Begge gangene brukte jeg halv dose sukker i forhold til flasking da det sto det i oppskriften. Men jeg hadde ikke fått med meg at man burde flushe ut O2en,eller legge på co2 trykk. I paniken som skjedde når jeg oppdaget dette idag har jeg både flushet og lagt på 3 bars trykk nå (står i rom temp). Virket til å ha bygget seg opp ett ganske godt trykk i ipaen som hadde stått en stund. Noen som har innvendinger mot dette, eller mener jeg bør gjøre noe annet for å redde disse bryggene som var tenkt å serveres i mitt bryllup? Eller har eg 40 liter ubrukelig øl?
 
Topp