Tråden for dumme spørsmål.

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Da har jeg egentlig bare et spørsmål, NÅR ville du hatt i humlene?

Eller, forresten, to spørsmål. Vil humlene synke til bunns sånn at de blir isolert bort ved å stenge ventilen, eller pleier en å bruke en pose eller lignende ved tørrhumling?
Jeg ville tilsatt så nært opptil tapping som mulig. Jeg pleier å ta Zillaen ut av gjæringsskapet, og la ølet kjøles til kjellertemperatur (p.t. 8 grader). Så tørrhumler jeg – lukker ventilen etter 48 timer. Setter kaldt (Coldcrash) 48 timer – og tapper til fat/flasker/bokser. (CC er kanskje ikke nødvendig for NEIPA.) Bruker ikke trykk annet enn det som må til for hindre Zillaen å implodere ved nedkjøling. Dette er ikke den endelige fasiten (mange gjør det annerledes), men etter mye testing fungerer dette meget bra hos meg.

Ikke bruk pose – humlen synker. Fermzilla er perfekt for tørrhumling om man utnytter de mulighetene den gir.
 

Roadrune

Norbrygg-medlem
Takk for svar, da satser jeg på å stenge ventilen og dumpe gjær/trub etter 14 dager, tilsette sukkerlake fra toppen (og selvsagt bytte ut gjærlås med spunding ventil), og så etter en ukes tid ta humlene i beholderen og åpne ventilen igjen.
Jeg tenker en uke tørrhumling til tross for det du sier, rett og slett fordi dette går jeg ut i fra at Gahr og 7F har tatt hensyn til, og at de usmakene som kommer etter syv dager skal være der.

Korriger meg gjerne om jeg ressonerer feil, jeg er her for å lære (og hjelpe der jeg kan)
 

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Takk for svar, da satser jeg på å stenge ventilen og dumpe gjær/trub etter 14 dager, tilsette sukkerlake fra toppen (og selvsagt bytte ut gjærlås med spunding ventil), og så etter en ukes tid ta humlene i beholderen og åpne ventilen igjen.
Jeg tenker en uke tørrhumling til tross for det du sier, rett og slett fordi dette går jeg ut i fra at Gahr og 7F har tatt hensyn til, og at de usmakene som kommer etter syv dager skal være der.

Korriger meg gjerne om jeg ressonerer feil, jeg er her for å lære (og hjelpe der jeg kan)
Hehe, det beste er å gjøre egne erfaringer. En liten detalj bare: Tilsett sukker til hele volumet (27 eller 55 liter). Du må produsere CO2 også til headspace. Men om du bruker en pålitelig spunding valve er det jo bare å tilsette litt ekstra – overtrykket forsvinner jo. Men ikke tilsett for mye, det kan påvirke smaken.
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Jeg har lyst å prøve ferskt appelsinskall, men oppskriften oppgir tørket, noen som vet sånn ca. hvor mye ferskt skall som trengs når oppskriften sier 20 gram tørket?
 

Roadrune

Norbrygg-medlem
Jeg styrer fortsatt med Go Stemning klonen min der jeg har brukt WLP028 istedet for Wyeast 1728 som 7-fjell brukte, jeg ser at utgjæringen begynner å flate veldig ut nå ifølge ispindelen:

Vis vedlegget

Oppskriften sier 18°C i 14 dager, 028 har anbefalt lavtemp på litt over 16°C mens 1728 kan jobbe ned mot 13°C, kan det være årsaken til at den flater ut og at jeg bør øke tempen, eller er dette en normal kurve for 028 og jeg bør la den være i fred?

Edit: FG skal være 1.008
 
Hei! Følger opp med et dumt spørsmål om gjæring. Jeg har ingen ekstra rom til disposisjon annet enn boden. Her står vin, øl og cider lagret. Jeg vil sette opp litt øl og cider i disse korona-tider. Tidligere har jeg varmet opp hele rommet til 21-22 grader for gjæring. Ulempen er at alt som er lagret blir også varmet opp... Så finnes det gjæringskar eller utstyr hvor man ikke trenger å fyre opp temperaturen på rommet? Helst ikke så dyrt... Temperaturen i rommet ligger vanligvis på 12-grader.
 
Hei! Følger opp med et dumt spørsmål om gjæring. Jeg har ingen ekstra rom til disposisjon annet enn boden. Her står vin, øl og cider lagret. Jeg vil sette opp litt øl og cider i disse korona-tider. Tidligere har jeg varmet opp hele rommet til 21-22 grader for gjæring. Ulempen er at alt som er lagret blir også varmet opp... Så finnes det gjæringskar eller utstyr hvor man ikke trenger å fyre opp temperaturen på rommet? Helst ikke så dyrt... Temperaturen i rommet ligger vanligvis på 12-grader.
Litt dyrt her i Norge, men;

Inkbird ITC 308 - Utstyr til gjæring - Ølbrygging - Ølbrygging AS
+
Varmebelte for gjæringskar - Ølbrygging AS
 

Finn Berger

Moderator
Hei! Følger opp med et dumt spørsmål om gjæring. Jeg har ingen ekstra rom til disposisjon annet enn boden. Her står vin, øl og cider lagret. Jeg vil sette opp litt øl og cider i disse korona-tider. Tidligere har jeg varmet opp hele rommet til 21-22 grader for gjæring. Ulempen er at alt som er lagret blir også varmet opp... Så finnes det gjæringskar eller utstyr hvor man ikke trenger å fyre opp temperaturen på rommet? Helst ikke så dyrt... Temperaturen i rommet ligger vanligvis på 12-grader.

Den oppvarminga er avgjort ikke bra for det som står lagret. Men det er mye som kan brygges på 12 grader; du skal bare bruke den rette gjæren.

Fermentis w-34/70 er den klassiske tørrgjæren til pils - og kan greit gjære alt undergjæret øl. Og den jobber veldig bra på 12 grader.
Weissbier av alle slag kan du også gjære på 12 grader uten problemer. Bruk bare litt ekstra gjær, kanskje.
Videre kan du bruke kølsch- og altbiergjær på 12 grader, så du kan brygge kølsch og altbier - og så kan du eksperimentere litt med å bruke disse til andre øltyper. Jeg har brygget amerikansk red ale og irish red med altbiergjær. Ikke helt typeriktig - men det blei veldig godt øl.
Jeg har ikke prøvd det, men jeg vil tro at du kan få skotsk alegjær til å jobbe i et rom som holder 12 grader. WLP028, Wyeast 1728 og Imperials Tartan. Om det funker, kan du brygge alt britisk og amerikansk (med et par unntak) øl i boden din. Tørrgjæren Nottingham er også en mulig kandidat. (Den har jeg brukt til cider.)

Belgisk øl kan du ikke brygge i boden på 12 grader. Det kan du på den annen side brygge i vanlig romtemperatur.

Under hovedgjæringa er det både to og tre grader varmere i dunken enn i rommet, så i praksis kan du regne at du gjærer på 14 grader når du setter et øl til gjæring i en bod som holder 12 grader. Jeg ville tilsatt gjæren på 14-5 grader for å gjøre det litt lettere for den å komme i gang, med unntak for 34/70, der jeg ville gjort omvendt og tilsatt den på 10 grader.

Et problem: du bør antakelig kunne flytte dunkene til et varmere sted, eller på en eller annen måte tilføre dem litt varme, etter at hovedgjæringa er unnagjort. Er det helt uaktuelt å sette dem i et hjørne i et soverom eller et oppholdsrom?
 

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Enig med Finn, kjør øl med gjær som trives på lave temperaturer hvis du må gjære i boden. 12 grader er midt i komfortsonen til W34/70. Alternativt, hvis du har et rom som holder normal romtemperatur kan du snu deg mot Belgisk som Finn sier. Brygge en Saison d'Erpe Mere som beskrevet i denne tråden. Min framgangsmetode på den øla, er å kjøle til 18C, tilsette gjær, og så står gjæringstanken på ei ølkasse i trappeoppgangen til loftet i huset mitt. Der er det jevnt 22-23 grader. Ved stormgjæring går da temperatur i tanken opp til 25-26, og det bare trives BE-134 kjempegodt med. Er på tredje batchen med denne Saison nå og etter 2 mnd kaldlagring er det ei nydelig øl.
 

Mc.

Norbrygg-medlem
Jeg styrer fortsatt med Go Stemning klonen min der jeg har brukt WLP028 istedet for Wyeast 1728 som 7-fjell brukte, jeg ser at utgjæringen begynner å flate veldig ut nå ifølge ispindelen:

Vis vedlegget 44283

Oppskriften sier 18°C i 14 dager, 028 har anbefalt lavtemp på litt over 16°C mens 1728 kan jobbe ned mot 13°C, kan det være årsaken til at den flater ut og at jeg bør øke tempen, eller er dette en normal kurve for 028 og jeg bør la den være i fred?

Edit: FG skal være 1.008
Har en batch stående nå med 028.
Jeg trodde den var ferdig for noen dager siden, men etter å ha målt sg til 1015 satte jeg opp temperaturen til 22 grader.
Etter det tok gjæringen seg opp.
Jeg tror den gjæra har godt av litt høyere temperatur på slutten.
 

Finn Berger

Moderator
Har en batch stående nå med 028.
Jeg trodde den var ferdig for noen dager siden, men etter å ha målt sg til 1015 satte jeg opp temperaturen til 22 grader.
Etter det tok gjæringen seg opp.
Jeg tror den gjæra har godt av litt høyere temperatur på slutten.
Jeg styrer fortsatt med Go Stemning klonen min der jeg har brukt WLP028 istedet for Wyeast 1728 som 7-fjell brukte, jeg ser at utgjæringen begynner å flate veldig ut nå ifølge ispindelen:

Vis vedlegget 44283

Oppskriften sier 18°C i 14 dager, 028 har anbefalt lavtemp på litt over 16°C mens 1728 kan jobbe ned mot 13°C, kan det være årsaken til at den flater ut og at jeg bør øke tempen, eller er dette en normal kurve for 028 og jeg bør la den være i fred?

Edit: FG skal være 1.008

Jeg har ofte opplevd det der med britisk ale-gjær, ikke bare den skotske, så nå setter jeg dem rutinemessig opp når det begynner å gå litt tregere. Jeg har brukt 1728 mye i det siste, og den jobber fint med hovedgjæringa ved ganske lave temperaturer, men jeg har ikke prøvd å la den bli stående der.

1318 er en annen jeg har brukt mye, og med den er det også et nyttig knep å slå gjæren ned i ølet igjen - den lager jo ei solid kräusenkake. Det kan kanskje være aktuelt med 028 og 1728, også?
 

Mc.

Norbrygg-medlem
Så da kan/bør jeg gå opp et par grader?

Det har vært ganske heftig med krausen som jeg har ristet ned...
Nå har jeg akkurat tappet fra gjæringskar over til corneliusfat.
Lite gjær på toppen. Men uklart øl enda.
Ølet ble brygget den 25 så jeg var kanskje litt for kjapp til å ha det på fat.
Hadde litt sukkerlake i fatet og lar det stå med litt trykk i noen dager før det blir satt kaldt.
FG endte på 1012 med OG på 1050.
Det samme som forrige batch.
 

Finn Berger

Moderator
Så da kan/bør jeg gå opp et par grader?

Det har vært ganske heftig med krausen som jeg har ristet ned...

Jeg bærer dem opp på kjøkkenet fra de litt kjøligere "sonene" mine når det går mot slutten, dvs. når de er kommet ned rundt 1.020. Og det betyr at jeg setter dem i 21-22 graders omgivelser. Temperaturen i dunken blir jo den samme når gjæringen er kommet så langt.
 
Et dumt spørsmål om vannjustering.

Skal brygge nå, og tilsette vannjustering for første gang. Når skal det ned i mesken? Bør jeg justere både meskevann og skyllevann separert, eller kan det tilsettes etter skylling før kok?
 

Mc.

Norbrygg-medlem
Det vanligste er vel å justere meskevann og skyllevann hver for seg og før maltet haes i.
Ev. Lactol for å justere ph 5 min etter meskingen er igang.
 

Mc.

Norbrygg-medlem
Tenker å brygge en bohemian pilsner snart.
Leste litt om vannprofil og fant dette som en anbefaling.
"try mixing your filtered tap water 50/50 with reverse osmosis or deionized water."
Har Google litt, men blir ikke helt klok på det der?
Er det noen som har erfaring med dette?
 

Jørgen O

Fylkesstyre
Sentralstyre
Tenker å brygge en bohemian pilsner snart.
Leste litt om vannprofil og fant dette som en anbefaling.
"try mixing your filtered tap water 50/50 with reverse osmosis or deionized water."
Har Google litt, men blir ikke helt klok på det der?
Er det noen som har erfaring med dette?

Høres ut som noe amerikanerne gjør for å få mer nøytralt, mineralfattig, bløtt vann. Det har de fleste i Norge fra før.
 
Sist redigert:
Topp