Lallemand Köln

Tror jeg har et rimelig greit bilde av hva jeg sikter på. Min opplevelse av Helles er at malten er litt mer framtredende og enda mer tilbakeholden bitterhet og humle enn av Kölsch.

Min oppfattelse av Kölsch at det ligger mer mellom Helles og Pils mtp humlepreg. Jeg tenker noe mer gjærpreg enn jeg forventer av Helles og tysk pils. Min har mindre bitterhet enn jeg forventer av en Helles. Gjæren er det største problemet, den er altfor dominerende.

Det er fristende å sende den til konkurranse for å få en vurdering opp mot definisjonen.
Har du Brewing Classic Styles? Den beskrivelsen Zainasheff der gir av hvordan en kølsch skal være - basert på både et åpenbart grundig djupdykk i kølsch på kneiper i Køln og på BJCP-definisjonen - klaffer helt med min egen opplevelse av ølet.
 
Har du Brewing Classic Styles? Den beskrivelsen Zainasheff der gir av hvordan en kølsch skal være - basert på både et åpenbart grundig djupdykk i kølsch på kneiper i Køln og på BJCP-definisjonen - klaffer helt med min egen opplevelse av ølet.

Hop bitterness ranges from medium-low to medium, usually resulting in an even balance.

Min bitterhet er low-low :confused: .

Hop flavor and aroma are generally low to non-existent, but there are some examples where noble hop character is apparent.

Jeg har ikke smakt mange tyske kölsch, men et par, der kan jeg erindre noe "nobel" preg. (Utelukker ikke at jeg blander dette med preg fra bitterheten.) Om min har dette er umulig å svare på, grunnet gjæren er for dominerende.

While there is some fruitiness, in most good examples it is very subtle.

Min har nesten et belgisk preg om jeg skal være snill. Skal jeg være slem, et hjemmebryggerpreg :rolleyes:.

Er ikke vondt, men heller ikke hva jeg vil ha/ forventer. Får bare lagre noen uker/ måneder og sjekke igjen senere.
 
Følger opp; hva er alt annet? Mer oksygen, temperaturøkning, risting?

Rolig enda har ikke gått 24t og lar det gå minst 24 til før jeg gjør noe, men greit å ha en plan.
Mulig jeg har fulgt dårlig med i timen her, men hvilket brygg, størrelse, pitchrate, OG, temperatur?
 
Det er en Altbier 1.046 27 liter.

Et par dl slurry med Lallemand Köln står på 14°C. Köln kan være treg slik at jeg stresser ikke enda.
Aha, ja jeg tipper det der ordner seg i løpet av dagen :) Jeg personlig svetter sånn passe etter 50 timer :p
 
Følger opp; hva er alt annet? Mer oksygen, temperaturøkning, risting?

Rolig enda har ikke gått 24t og lar det gå minst 24 til før jeg gjør noe, men greit å ha en plan.
Det var vel en litt flåsete formulering. Det jeg tenker på, er temperaturøkning, med risting etter at temperaturen har kommet opp dit jeg vil. Oksygen er bare aktuelt tidlig i gjæringsforløpet - og da for å øke gjærens formeringspotensiale - og ikke som noen kur dersom gjæringa stopper opp mot slutten. (Teoretisk kunne det vel gis litt ved den "klassiske" stoppen som visst skal kunne forekomme med en del saisongjærtyper. Men det er jo ikke helt mot slutten.)
 
Øket temperaturen til 15° dersom det ikke er aktivitet i morgen hiver jeg i et par poser med gjær.
Dersom gjæringa har gått i stå er det mi erfaring at det hjelper lite å tilsette gjær som ikke er aktiv. Så sett en starter (1 liter SNS-type) og hiv den oppi når den når full aktivitet ("high kräusen"). Det holder med én pose.
 
Dersom gjæringa har gått i stå er det mi erfaring at det hjelper lite å tilsette gjær som ikke er aktiv. Så sett en starter (1 liter SNS-type) og hiv den oppi når den når full aktivitet ("high kräusen"). Det holder med én pose.
Den har vel ikke startet opp i det hele tatt såvidt jeg forsto det. 2dl slurry om jeg husker riktig.
 
Den har vel ikke startet opp i det hele tatt såvidt jeg forsto det. 2dl slurry om jeg husker riktig.
My bad.

Som @Eramik sier, er denne gjæren treig. Det ville ikke overraske meg om den starter i dag; trur jeg har opplevd en sånn forsinkelse med den. Men hvis ikke, ville jeg nok tilsatt mer gjær. Og jeg ville satt en starter for å aksellerere prosessen.
 
My bad.

Som @Eramik sier, er denne gjæren treig. Det ville ikke overraske meg om den starter i dag; trur jeg har opplevd en sånn forsinkelse med den. Men hvis ikke, ville jeg nok tilsatt mer gjær. Og jeg ville satt en starter for å aksellerere prosessen.
Økt temperatur og litt ekstra tid. I dag var det et lite lag med Krausen. Satser på at det går som normalt nå.
 
Jeg brygger en kölsch i dag, jeg har mesket inn og vil ende med 22 liter til gjæring. Jeg har derimot kjøpt gjær til en 15 liters batch... Jeg har altså 2 pakker Lallemand köln til 22 liter.

Jeg har 3 bokser Aass vørterøl stående, så jeg kunne jo forsåvidt laget en vitalitetsstarter av de, men ble skeptisk med tanke på den lyse maltbasen. Så dumt spørsmål, hva velger jeg?
 
Jeg brygger en kölsch i dag, jeg har mesket inn og vil ende med 22 liter til gjæring. Jeg har derimot kjøpt gjær til en 15 liters batch... Jeg har altså 2 pakker Lallemand köln til 22 liter.

Jeg har 3 bokser Aass vørterøl stående, så jeg kunne jo forsåvidt laget en vitalitetsstarter av de, men ble skeptisk med tanke på den lyse maltbasen. Så dumt spørsmål, hva velger jeg?
Vitalitetsstarteren øker antakelig ikke celletallet noe særlig. Jeg trur jo de to pakkene holder, men en fiks løsning er å gi en dose oksygen etter at gjæren har gått gjennom første runde med celledeling. Da har du jo dobbelt så mange celler som du starta med. Da har hver celle halvparten så mye cellemembranråstoff som de opprinnelige cellene, men når de så får fylt opp cellemembranråstoffslagrene sine, får du samme potensiale for formering som om du hadde pitcha fire pakker:).

Jeg har prøvd det der et par ganger med pils, og det har ikke hatt noen negative effekter det jeg har sett. Men jeg trur ikke det er nødvendig.
 
Vitalitetsstarteren øker antakelig ikke celletallet noe særlig. Jeg trur jo de to pakkene holder, men en fiks løsning er å gi en dose oksygen etter at gjæren har gått gjennom første runde med celledeling. Da har du jo dobbelt så mange celler som du starta med. Da har hver celle halvparten så mye cellemembranråstoff som de opprinnelige cellene, men når de så får fylt opp cellemembranråstoffslagrene sine, får du samme potensiale for formering som om du hadde pitcha fire pakker:).
Riktig, det er en grei løsning, er det noe estimert tid på når O2 burde tilsettes? Bare så det er sagt så er det jo alltid en 3. løsning og det er å pitche Brewly og heller kjøpe flere pakker köln, er jo ikke en veldig spesiell oppskrift som sådan :)
 
Jeg brygger en kölsch i dag, jeg har mesket inn og vil ende med 22 liter til gjæring. Jeg har derimot kjøpt gjær til en 15 liters batch... Jeg har altså 2 pakker Lallemand köln til 22 liter.
Jeg visste ikke bedre og brukte 2 pakker Köln på 25 liter. For sikkerhets skyld var disse i tillegg 6 måneder over best før dato. Var aldri helt fornøyd med ølet som kölsch. Det skyldes neppe gjæren, men at jeg hadde for mye bitterhet. Ett år etterpå fikk "Kölsch-en" 34 og 32 p som internasjonal lager i NM.

Neste gang jeg brukte denne gjæren var den 18 mnd over best før. 3 pakker fungerte fint. Med andre ord er min erfaring at det vil gå helt fint med 2 pakker. Tilsett evt litt ekstra oksygen som Finn foreslår.
 
Jeg visste ikke bedre og brukte 2 pakker Köln på 25 liter. For sikkerhets skyld var disse i tillegg 6 måneder over best før dato. Var aldri helt fornøyd med ølet som kölsch. Det skyldes neppe gjæren, men at jeg hadde for mye bitterhet. Ett år etterpå fikk "Kölsch-en" 34 og 32 p som internasjonal lager i NM.

Neste gang jeg brukte denne gjæren var den 18 mnd over best før. 3 pakker fungerte fint. Med andre ord er min erfaring at det vil gå helt fint med 2 pakker. Tilsett evt litt ekstra oksygen som Finn foreslår.
Betryggende, jeg tenkte gjære på 15 grader, hva gjorde du?
 
Tilbake
Topp