Kjører du starterne dine i tre døgn, har du vel sørga for at de har tæra godt på opplagsnæringa

? Jeg sendte et spørsmål til Imperial Yeast en gang om det rådet Palmer gir, og de sa at det viktige var å ikke la starteren spinne etter at den var ferdig. Men det
var viktig.
Tar du gjær fra et brygg som har gått ferdig, er rådet - fra bl.a. Chris White - å helst bruke den så raskt som mulig. To dager er egentlig maks, mens et litt mindre pirkete maks er to uker, vel å merke regna fra etter at hovedgjæringa er ferdig, ikke fra høstingsdato.
Et premiss for det jeg sier, er at du ikke reduserer metabolismen til gjær i dvale så mye som det du forutsetter. Det er forøvrig ganske stor forskjell på hvor lagringsdyktige ulike gjærtyper er, etter hva de lærde sier, så om man har hatt erfaring med at det har gått bra med å lagre lenge et par ganger, kan det være tilfeldig.
Det andre premisset, sida vi snakker om å lagre gjær fra en starter, er at den har minimalt med opplagsnæring. Ser du på ei grafisk framstillinng over hvordan nivået på steroler og glykogen utvikler seg gjennom et gjæringsforløp, er det et slags dumphuskeforhold. Du begynner med gjær som har solide lagre av glykogen, som så brukes opp i prosessen med å bygge opp sterollagrene i startfasen. Så tømmes etter hvert sterollagrene gjennom at de fordeles på nye individer, slik at de er lave når gjæringa avsluttes. Mot slutten bygger så gjæren opp glykogenlagrene for å forberede seg på dvaletilstanden som den registrerer nærmer seg fordi det begynner å bli tynt med mat.
Så det normale vil være at gjær som har mye glykogen, er gjær som har lave sterolverdier, og omvendt. Og i en starter har du gjær som, fordi den hele tida får tilført oksygen, ikke vil bygge opp glykogenlagre på samme måten som under en normal, anaerob gjæringsprosess.
Jeg er litt usikker på effekten av å la starteren fortsette å spinne. Da er det ikke noe sukker igjen, men gjæren vil gå løs på andre karbonkilder. Etanol er også mat

- og så lenge det tilføres oksygen, vil gjæren utvinne energi fra etanolen gjennom respirasjon. (Crabtree-effekten er jo da forlengst satt ut av spill). Hva som i mer detalj skjer her, må jeg innrømme uvitenhet om. Gjæren blir åpenbart ikke ubrukelig, men fagfolk fraråder jo å gjøre dette, og jeg har forstått det som at et alvorlig problem er at gjæren ikke vil få bygget opp glykogenlagre.