Tråden for Mangrove Jack-gjær

Siden de fleste bruker Fermentis eller Lallemand tenkte jeg å lage en MJ tråd.

Det jeg har opplevd i mine to brygg fra MJ er at begge har vært sene til å starte. Har også lest og hørt at flere synes de er litt trege ut av startgropen, tilsynelatende litt uavhengig av type.

Flere med lignende erfaringer?

Gjerne fortell om prosedyre. Rehydret eller ei, pitchtemp og fermtemp. Antar at det blir pitch nok.
 
Sist redigert:
Satt en splitbatch i går der jeg brukte M27 (som vel nå heter M29). Var ferdig nærmere 01.30 i natt. Boblet i "morges" (ellevetiden :) ). Har også testet med M20 (Bavarian Wheat). Startet fint den og.
 
Satt en splitbatch i går der jeg brukte M27 (som vel nå heter M29). Var ferdig nærmere 01.30 i natt. Boblet i "morges" (ellevetiden :) ). Har også testet med M20 (Bavarian Wheat). Startet fint den og.

Rehydrert eller ikke?
 
Brygget en tsjekkisk pils for noen måneder siden hvor jeg pitchet 3 poser rehydrert M84 Bohemian lager på 25l ved 8C. Gjæret fint ut uten usmaker, selv om en bryggetabbe medførte at gjæring på dag 3 gikk fra 10 til 16C. Gjæring startet innen 12 timer.
 
Brygget en tsjekkisk pils for noen måneder siden hvor jeg pitchet 3 poser rehydrert M84 Bohemian lager på 25l ved 8C. Gjæret fint ut uten usmaker, selv om en bryggetabbe medførte at gjæring på dag 3 gikk fra 10 til 16C. Gjæring startet innen 12 timer.

Men startet den slik som forventet?
 
Har vært en tråd om MJ tidligere, men da jeg prøvde M44 startet bråket nesten med en gang. Fint med tråder som tar opp erfaringer med gjær, fremst smaken burde tas opp men også mengder og temperatur er god lesning for nysgjerrige. Brygger selv lite ipa men mener at M44 skiller seg fra S-05.
 
Tester M10 Workhorse. Mener å huske den ikke brukte så alt for lang tid på å starte, men den ga seg tidlig, på 1.029. OG var på 1.055... Har hørt om flere som har hatt lignende erfaringer med denne, og har senere blitt anbefalt å styre langt unna...
 
Har vært en tråd om MJ tidligere, men da jeg prøvde M44 startet bråket nesten med en gang. Fint med tråder som tar opp erfaringer med gjær, fremst smaken burde tas opp men også mengder og temperatur er god lesning for nysgjerrige. Brygger selv lite ipa men mener at M44 skiller seg fra S-05.

Hvordan skiller den seg ut? Ut ifra det som er å lese på pakka lukter det chiko-aktig.
 
Hvordan skiller den seg ut? Ut ifra det som er å lese på pakka lukter det chiko-aktig.
Vanskelig å gi en god beskrivning, men forskjellen er stor nok til at jeg vil anbefale interesserte å dele vørter på to kar og to gjær. Jeg har bare gjort dette to ganger (pils) men resultatet mht smak og utseende har vært veldig forskjellig. Jeg syntes at M44 gav en distinkt smak, som var helt grei.
 
Satt en splitbatch i går der jeg brukte M27 (som vel nå heter M29). Var ferdig nærmere 01.30 i natt. Boblet i "morges" (ellevetiden :) ). Har også testet med M20 (Bavarian Wheat). Startet fint den og.

Ditto med M21 (Belgian Wit). Fommet ut av gjærlåsen dagen etter bryggedag, så det var nesten i overkant. Gikk fra 1060 til 1013 på 4-5 dager.
 
Gjerne si prosedyre. Pitch-temp/ferm temp og rehydrert eller ikke. Kan virke nazi fra min side men jeg vil gjerne vite parameterne som er brukt.
 
M20 ble pitchet nokså lavt (16 eller 18'C) etter tips vedr. weiss-brygging på byo. Ferm var vel 17-18.
M27 ble pitchet ved 20'C og ferm 20-21.
Rehydrerer alltid.
 
Tester M10 Workhorse. Mener å huske den ikke brukte så alt for lang tid på å starte, men den ga seg tidlig, på 1.029. OG var på 1.055... Har hørt om flere som har hatt lignende erfaringer med denne, og har senere blitt anbefalt å styre langt unna...
Jeg har også nettopp brukt denne. Den var opp som en løve, og ned som en skinnfell. Jeg startet også på 1.055 og endte på 1.020 i løpet av et par dager. Der stoppet den. Veldig nøytral smak, men den ga seg alt for tidlig.
 
Prøvde nylig å lage en Anchor Steam med M54 Californian Lager. Rehydrert, gjæret på 18 grader (i utgangspunktet). Fikk samme problem som @Sarge beskrev i en annen tråd; gjæren så ut til å stoppe opp, så jeg økte til 25 grader i 5 dager. OG: 52, FG: 13 = 73,7 % attenuasjon. Den er akkurat ferdig karbonert, og står til lagring, så jeg kan ikke si mye om smaksbildet. Karboneringstestsmaken var ikke noe å rope hurra for, men jeg håper noen uker kaldlagring vil hjelpe. (Har tidligere brygget Kinn Dampen med US-05, som ble veldig bra – så om denne ikke funker går jeg tilbake til 05.)
 
Jeg har også nettopp brukt denne. Den var opp som en løve, og ned som en skinnfell. Jeg startet også på 1.055 og endte på 1.020 i løpet av et par dager. Der stoppet den. Veldig nøytral smak, men den ga seg alt for tidlig.
Brygget var en Kølsh. Mesket på 65 grader i 60 min, 70 grader i 10 min og utmesk i 10 min på 76 grader. Gjæren ble rehydrert etter oppskrift. Gjæringen foregikk i kjøleskap hvor vørtertemperaturen ble holdt på 18 grader. Etter ca en uke ble temperaturen økt i håp om å få lavere FG, men det hjalp ikke.
 
M42 her (tidligere M07) - 2 pakker på 20 liter da jeg har en følelse av at det ikke er nok celler ellers*. Pitch på 18 med stigning til 21 over 3 dager. APA på 1.048, FG på 1.008. Håper på litt WLP007-preg.

* OG ble litt lavere enn planlagt (1.052) så det hadde nok holdt med 1 pakke.

Rehydrerte og mener jeg hadde full action etter ca 12 timer. Skal sjekke Brewometer-loggen.
 
Tilbake
Topp