Tråden for PID Styring.

Er dette en nødvendig tråd?

  • Aye!

    Stemmer: 32 94,1%
  • Hell no.

    Stemmer: 2 5,9%

  • Totalt antall stemmer
    34
Jeg er selv i en bratt bakke av lærdom med PID kontroller nå og ser flere som er begynt å undersøke dette fantastiske hjelpemidlet.
Nå har jeg vanskelig for å finne noen tråder på forumet med et skikkelig innhold av installasjon og programmering av instrumentet, så jeg tenkte jeg skulle gjøre et forsøk på å starte en samlet tråd for å gjøre et ellers vanskelig tema lettere.
Håper folk kan bidra med det de har å komme med om emnet.

Om noen PID kyndige vil lage en film eller peke til en god kilde for hvordan man skal programmere Sestos PID vil de bli kraftig applaudert. Hadde jeg i tillegg hatt prinsesse og et halvt kongerike skulle jeg med glede gitt fra meg det også.
 

Vedlegg

  • 2015-03-31 19.24.18.jpg
    2015-03-31 19.24.18.jpg
    514,5 KB · Sett: 132
Så du siste svaret mitt på spørsmålet om hvordan man setter den i manual i dumme spørsmål tråden?
 
"Da fant jeg det ut.

Finn run menyen, sett denne til 1. Bla deg tilbake til hovedmenyen. Så kan du trykke set og så knappen under der det står AT, da set du at Aen forandrer seg og du står i manual mode. Din run står sikkert i 2 (Inhibit manual) som betyr at muligheten for manual mode er skrudd av."

Altså. Hold inne SET, til du kommer frem til submenyene i PID'en. Trykk set til det står RUN i displayet (tror det står run, kanskje rn?) Sett denne verdien til 1. Trykk SET og trykk/hold inne frem til du kommer tilbake til det som pleier å stå i displayet. Så kan du trykke SET en gang, og så trykk knappen under der det står AT (med vanlige skrift som er printet på Sestosen). Da lyser det et lys der det står RUN, og du står nå i Manual mode. Da kan du justere guffe med pil opp og pil ned.
 
Skal prøve å ha litt vann i kjelen å prøve å se om jeg får det til. Takk skal du ha!
Hvordan er det med alle de andre valgene i menyen? Er det relevant å stille inn alle disse?
Må lære meg å stille maks tillatt temperatur og laveste tillatte temp. Og så skulle jeg hatt tips til hvordan alarm tilkobles og hvordan jeg setter alarmlimits.
 
Det er lettere å sette alarm på telefonen din, den gjør akkurat det samme.

Hvis du har kjørt autotune så burde det duge, selv har jeg forandret en av verdiene (husker ikke hvilken) som styrer hermsen slik at reaksjonstiden etter nådd set temp er 0.5 sec eller noe. At den skrur av etter o.5 sec hvis den når set temp, ellers kan det være at Autotune finner ut at den skal fyre i 2o sekunder eller noe uansett hva. I HLT har jeg ikke brydd meg om å forandre.
 
Konkluderer med at jeg nå har ødelagt SSRen min.. Var uheldig og kortsluttet koblingene som skulle på kjelen og nå står varmeelementet konstant på, selv om lyset på SSR er av..
 
Ouch. Du kan prøve å koble fra styrestrømmen fra PID og se hvis det samme skjer. Har du tatt strømmen og prøvd igjen? Kan være at du svidde den fast i åpen posisjon..
 
Jepp. SSR liker ikke å bli utsatt for høyere strømmer enn de er ratet for, og da holder de seg lukket. Kortslutninger er en sikker vinner, også startstrøm på elektromotorer kan knekke en SSR. Dette er også en grunn til at man vanligvis har et gammelt mekanisk relé i serie med SSR så man hr en mulighet til å kutte strømmen dersom SSR feiler.
 
Jeg får ikke min setos til å gi beskjed til ssr om å fyre av strøm til varmeelement. Som vist på bildet er det lys i pid men ikke i ssr. Pid en står i grunninnstilling. Pga en feilkobling først ble det røyk og svidd lukt av første ssr. Har nå koblet opp en ny ssr i følge skjema.
Noen som aner hva som kan være feil?
Mistenker at setosen kan ha blitt utsatt for skade under første feilkobling.
uploadfromtaptalk1430391671370.jpguploadfromtaptalk1430391694710.jpg
 
Kan være at du har skadet den, det er jo vanskelig å si. Men hvilken type PID er det du du har(modellnummer)?
Kan vell være at du har fått en SSR som ikke fungerer. Med et multimeter kan du måle om SSR får strøm. eventuelt du kan prøve med et lys for å se om PID gir ut 12 volt.
 
Det er en setos d1s vr 220. Har målt ut av 6 og 8 på pid. Ingen strøm ut selv om out lampa lyser frempå. Tror jeg får bestille en ny. Nye 14 dager på vent.
Æsj!
Ingen som har en å selge? :)
 
Jeg har denne på vei. Ble sendt på tirsdag, så er jo en stund til den kommer.
Men den er for evt fremtidige prosjekt , så om det hjelper kan vi ordne et bytte :)
 
du målte rett på utgangene til pid'en?
Ja, målte nå på utgangene også. Har et svært billig instrument for måling dog. På utgangene viser lyser det såvidt i 6 V lampene på måleintrumentet. På andre siden av ssr lyser det sterkt i 220V lampene.
 
Tilbake
Topp