Tradisjonell norsk juleøl og Munich Dunkel

Erlendso

Dommer
Er det noen som har synspunkter på forskjellene mellom disse to øltypene? Er tradisjonelt norsk juleøl i realiteten en Munich Dunkel med litt høy OG?
Er det forskjell i gjærtyper? Humle-skjema?
 
En mørk münchener er det vi i Norge normalt kaller en bayer. Forskjellen mellem den og juleøl er, som du sier, at juleølet er sterkere, men også et litt større maltfokus. Se på et juleøl som en mellomting mellom en bayer og en (dobbel)bokk.
 
I følge Norbrygg sine typedefinisjoner:

C. Münchener dunkel
OG            FG            vol.%        IBU        EBC
1.052-56    1.014-18    4,8-5,5      16-25      40-80
Den øltypen vi i Norge kaller "bayer" sammenfaller stort sett med det
som kalles "Münchener dunkel" på originalspråket og ellers internasjonalt.
B/A: Maltaromatisk med en del røstede undertoner.
F/U: Middels ravfarget til mørk brun, gjerne med et rødlig skjær.
kjøletåke kan forekomme.
S: En klassisk dunkel skal være fyldig med karakter av karamell.
Rikelig malt med smak av brød. Skal normalt bestå av mørk
münchenermalt. Liten med merkbar krydder av humle.
Ingen fruktighet. Diacetyl i små mengder er ok.
F: Fyldig kropp.
Eks: Ayinger Altbayrische Dunkel, Weltenburger Kloster Barock Dunkel, Aass Bayer.

M. Norsk juleøl
OG          FG              vol.%            IBU          EBC
1.060-70  1.014-22    6,0-7,0          20-30        20-50
B/A: Svak til middels humleduft, og et svakt preg av fruktighet. Maltrik aroma.
F/U: Juleøl kan variere i farge fra kobber til mørk brun.
S: Det tradisjonelle juleølet er undergjæret med en utpreget maltsmak og middels bittersmak, liten humlesmak. Små mengder fruktighet kan forekomme.
F: Middels til stor fylde.
Eks: Aass juleøl, Ringnes juleøl.


Litt antagelser her, men har sterk tro. :) Vet ikke oppskriftene på de tradisjonelle norske juleølene, men det er vel den tiden i året da krystallmalt og en dæsj svartmalt (eller annen mørk malt), og kanskje münchenermalt tas i bruk. Münchener dunkel inneholder vel i stor grad kun münchenermalt med eventuelt små justeringer av mørke malt eller caramünich, mens jeg tror at juleølet er basert på pilsnermalt. Begge øltypene er dominert av maltpreget, med litt balanserende bitterhet, og eventuelt mindre humletilsetninger for smak og aroma. Gjærtypene er nok den gjeldende husgjær for hvert enkelt bryggeri. Juleølet kan jo ha litt fruktpreg, men jeg tror også det i stor grad kommer fra malten. Begge øltyper har ihvertfall i stor grad tradisjonelt vært dekoksjonsmesket, som også vil være med å lage et fyldig og komplekst maltpreg. Dahls driver også med dekoksjonsmesking, blant annet ved brygging av Frydenlund Bayer, husker ikke hva som ble sagt om juleølet, men jeg vil tro de gjør det her også (1 steg).
 
Jeg vil tippe på at de lokale variasjonene er noe større i det «tradisjonelle» norske juleølet (stammer fra slutten av 1950-tallet), ettersom ingrediensene uansett er importerte. Noen har jo ganske sterkt maltpreg som jeg innbiller meg stammer fra münchenermalten, mens f.eks, den spesielle smaken av skuffelse du får fra Hansa Juleøl i butikklasse nok bare kan oppnås med pilsnermalt og mørk karamellmalt.
 
Kjetil S skrev:
Jeg vil tippe på at de lokale variasjonene er noe større i det «tradisjonelle» norske juleølet (stammer fra slutten av 1950-tallet), ettersom ingrediensene uansett er importerte. Noen har jo ganske sterkt maltpreg som jeg innbiller meg stammer fra münchenermalten, mens f.eks, den spesielle smaken av skuffelse du får fra Hansa Juleøl i butikklasse nok bare kan oppnås med pilsnermalt og mørk karamellmalt.

Jeg tror alle de norske lagerbryggeriene bruker mørk lagermalt/münchenermalt til juleølet sitt. Noen som vet noe annet?
 
Jeg tror faktisk det sto på boksen på Hansa butikk-juleøl at de brukte pilsnermalt. Men butikkøl gjelds vel egentlig ikke.
 
Lars skrev:
Litt antagelser her, men har sterk tro. :) Vet ikke oppskriftene på de tradisjonelle norske juleølene, men det er vel den tiden i året da krystallmalt og en dæsj svartmalt (eller annen mørk malt), og kanskje münchenermalt tas i bruk. Gjærtypene er nok den gjeldende husgjær for hvert enkelt bryggeri. Juleølet kan jo ha litt fruktpreg, men jeg tror også det i stor grad kommer fra malten. Begge øltyper har ihvertfall i stor grad tradisjonelt vært dekoksjonsmesket, som også vil være med å lage et fyldig og komplekst maltpreg. Dahls driver også med dekoksjonsmesking, blant annet ved brygging av Frydenlund Bayer, husker ikke hva som ble sagt om juleølet, men jeg vil tro de gjør det her også (1 steg).
Dahls Juleøl kl F brygges på Pilsmalt og karamellmalt ca i forholdet 60:40, mens det i Dahls Julebrygg er dominans av Münchnermal, en god del Pilsmalt, 5 % karamell og en dasj fargemalt. For begge brygg kjøres en dobbel dekoksjonsmesk, og begge gjæres med bryggeriets Dahlsgjær i liggende gjærtanker.
 
Wow, 40 % karamellmalt! Hvilken type (EBC)? Antar den er relativt lys?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Gahr skrev:
Wow, 40 % karamellmalt! Hvilken type (EBC)? Antar den er relativt lys?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Ja, dine antakelser er riktige, Gahr, den er relativt lys. Husker ikke helt verdien i farten, men fargen på det ferdige ølet skal i alle fall ligge rundt 80-90 EBC
 
Roger78 skrev:
Dahls Juleøl kl F brygges på Pilsmalt og karamellmalt ca i forholdet 60:40, mens det i Dahls Julebrygg er dominans av Münchnermal, en god del Pilsmalt, 5 % karamell og en dasj fargemalt. For begge brygg kjøres en dobbel dekoksjonsmesk, og begge gjæres med bryggeriets Dahlsgjær i liggende gjærtanker.

Kvifor i liggande gjæringstanker? Er det forskjeller på å gjære ølet slik kontra ein standard konisk tank? Anna enn den reint praktiske forskjellen sjølvsagt.
 
Torvald skrev:
Roger78 skrev:
Dahls Juleøl kl F brygges på Pilsmalt og karamellmalt ca i forholdet 60:40, mens det i Dahls Julebrygg er dominans av Münchnermal, en god del Pilsmalt, 5 % karamell og en dasj fargemalt. For begge brygg kjøres en dobbel dekoksjonsmesk, og begge gjæres med bryggeriets Dahlsgjær i liggende gjærtanker.

Kvifor i liggande gjæringstanker? Er det forskjeller på å gjære ølet slik kontra ein standard konisk tank? Anna enn den reint praktiske forskjellen sjølvsagt.
I tillegg til den fysiske forskjellen på liggende og sylindrokoniske tanker og at gjær- og lagertanker tradisjonelt har vært liggende, er størrelsen på våre liggende tanker mer hensiktsmessig bryggstørrelsa tatt i betraktning, og vi har mange av dem (og de er oftest ledige). Liggende tanker gir bedre trykkbetingelser for gjæren (lavere ølsøyle over gjæren) som gjør gjæren mindre stressa og samtidig fører til en høyere esterproduksjon.
Når det er sagt, så er ikke tankene av de mest praktiske, da vi ikke har mulighet for gjenbruk av gjær fra disse, i tillegg til at rengjøringa må gjøres mye mer manuelt enn i våre CCV'er.
 
Roger: Gjærer dere juleølet på samme temperatur som pilsen? Og endrer dere temperatur og eventuelle andre faktorer (gjærmengde, oksygentilsetting..) om det samme ølet skal produseres i de to ulike tankene? Hvor store er de (glemte det etter besøket..)?
 
Lars skrev:
Roger: Gjærer dere juleølet på samme temperatur som pilsen? Og endrer dere temperatur og eventuelle andre faktorer (gjærmengde, oksygentilsetting..) om det samme ølet skal produseres i de to ulike tankene? Hvor store er de (glemte det etter besøket..)?
Juleølet gjæres på en noe lavere temperatur enn pilsen, og gjæringa tar da naturligvis noe lengre tid. Gjær- og oksygendosering er den samme. De liggende tankene vi bruker pr i dag (som ligger i 3 etasjer) er hver på 75.000 liter (mens de minste og eldste er på rundt 25.000 liter).
 
Dere er vel litt tilbakeholdne med eksakte oppskrifter hos dere Roger, men du har virkelig hjulpet mye her :)
Hva med den vanlige pilsen? Er det 100% pilsmalt eller er det også et snev av caramalt i den?
 
Tilbake
Topp