Tranebær eller andre bær i Stout

Hei.

Har lyst til å lage en stout med ett lite preg av bær eller frukttoner. Tenkte plukke litt tranebær, tørke de i ovnen og tilsette de en stout som tørrhumling. En 25 liters batch tenkte jeg prøve med 500 gram tørket tranebær.

Hva tror dere? Vil det funke som tenkt? Er det andre steder i prosessen som er bedre egnet for tilsetting.
Eller er det andre som har erfaringer med andre bør/frukt i stout/porter?
 
Jeg lurer på om dogfish head hiver bær og slikt i de siste 10-15 min i kok. Jeg tenker å hive i litt kirsebær i en porter på 10 min før sluttkok.
Sikkert noen andre her inne som kan gi et bedre svar.

Viss ikke så er jo all erfaring god erfaring ;)
 
Takk for innspill
Jeg var ute i skogen i hele dag og fant ikke noe tranebær, men fant mye annet.
Jeg ser derfor nå for meg at dette blir ett lite porter/stout prosjekt.

Jeg tenker lage ca 30 liter porter på 7-8 abv.
Deretter har jeg 10 liter i hvert sitt gjæringskar.
Etter at hovedgjæringen er roet ned tenker jeg tilsette følgende

1. Einebær (100g siden de er sterke) og eikechips
2. Blåbær. (250 g)
3, Bringebær (500 g)

Ser for meg at det kommer mer smak av blåbærene derfor mindre av disse, siden jeg ønsker kun baktoner ikke veldig kraftig preg.

Noen som har troen?
 
Dette synes jeg er særdeles interessant. Jeg har ofte tenkt at et hint av blåbær vil kle en imp stout/ stout. Jeg har allerede vært i skogen og plukket noen liter. Er det noen som har forsøkt dette? Hvor mye blåbær bruker dere i så fall til et brygg på cirka 20 liter? 
 
Vi har planer om å brygge en 50-litersbatch med Imp Stout og tilsette solbær og blåbær etter stormgjæring i hvert sitt gjæringskar. Tar av en liter av hver batch og smakssetter "manuelt".


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Tilbake
Topp