Trappistøl gjæring

Mulig jag har ødelagt brygget i tidlig startfase. Er det mulig å redde det? Jeg har brygget en del allgrain med godt resultat når jeg har fulgt oppskriften. Denne gangen skulle jeg prøve maltekstraktbrygging og har gjort følgende feil:Etter koking kjølte vørteren til 22 C.(ikke som anbefalt 40C). Helte i kalt vann .Ventet ca 24 timer til temp. var 22 C. Helte i gjærstartet gjær Wlp 430 Abby Ale- Så den store bommerten.Lite gjæringsaktivitet. Leste febrilsk at gjæring skal foregå ved ca 28 C i 5 dager, 18C 2 dager og 10C i 7 uker. Det boblet over- Leste mer.Kjølte brygget ned over natten til 19 C. Nå er det mindre aktivitet Er dette ødelagt eller kan det reddes? Takknemlig for alle gode råd

Hvis jeg forstår deg riktig.. Jeg ville heva tempen sakte og sett om det starter igjen.
Har du målt OG, og SG nå?
Har ikke personlig erfaring med denne gjæren, av belgiske har jeg kun brukt WLP566. Denne stoppa på for høy SG for meg under gjæring på 20 C om jeg ikke husker feil. Heva temp sakte, og på 23 var det full gang igjen, og den gjæra ned til 1010, fra veldig høy OG. Ikke tallene i hodet nå.
Har gjenbrukt gjæren mange ganger, start på 20, avslutta på 23,5 C, konstant jevn og veldig høy utgjæring.

For det første mener du vel wlp 530. Denne gjæren brukes av westmalle og westvleteren. Gjære er kjent for å krasje dersom den først får bli for varm for så å kjøles for raskt ned. Det skader ikke nå å øke temperaturen litt. Starter den ikke kan du vurdere å sette til f2 eller cbc-1 gjær som gjærer godt ved høye alkoholgehalter.

Men hva slags litteratur er det du leser? Temp ved tilsetning av gjær 40 grader. 28 grader i fem dager? Starter man så høyt blir det en blanding av fyrstekake og banankake om man er uheldig. Jeg har brukt denne gjæra mange mange ganger. Gjærer jeg etter westvleteren profilen starter jeg på 20 grader for så å øke gradvis mot 28 grader, men først når gjære viser tegn til slakke av. Westmalle gjærer jeg fra 20 og øker til 22-23 grader.
mvh
Bård

Hvis jeg forstår deg riktig.. Jeg ville heva tempen sakte og sett om det starter igjen.
Har du målt OG, og SG nå?
Har ikke personlig erfaring med denne gjæren, av belgiske har jeg kun brukt WLP566. Denne stoppa på for høy SG for meg under gjæring på 20 C om jeg ikke husker feil. Heva temp sakte, og på 23 var det full gang igjen, og den gjæra ned til 1010, fra veldig høy OG. Ikke tallene i hodet nå.
Har gjenbrukt gjæren mange ganger, start på 20, avslutta på 23,5 C, konstant jevn og veldig høy utgjæring.

SG er nå 1.045. OG var 1,099, mulig høyere. Da fortsetter jeg å høyne temp. til 23,5. Est..FG er 1.026 SG.
Vil jeg få usmak pga for tidlig høy temp og kan jeg ev.foreta noen knep?. .

For det første mener du vel wlp 530. Denne gjæren brukes av westmalle og westvleteren. Gjære er kjent for å krasje dersom den først får bli for varm for så å kjøles for raskt ned. Det skader ikke nå å øke temperaturen litt. Starter den ikke kan du vurdere å sette til f2 eller cbc-1 gjær som gjærer godt ved høye alkoholgehalter.

Men hva slags litteratur er det du leser? Temp ved tilsetning av gjær 40 grader. 28 grader i fem dager? Starter man så høyt blir det en blanding av fyrstekake og banankake om man er uheldig. Jeg har brukt denne gjæra mange mange ganger. Gjærer jeg etter westvleteren profilen starter jeg på 20 grader for så å øke gradvis mot 28 grader, men først når gjære viser tegn til slakke av. Westmalle gjærer jeg fra 20 og øker til 22-23 grader.
mvh
Bård
Det stemmer det du sier om gjæren:WLP530. Fant oppskriften på Home brew forum.Følger rådet ditt med ev. å tilsette foreslått gjær. Har du andre tiltak for å ev. dempe fyrstkake og banan?..

SG er nå 1.045. OG var 1,099, mulig høyere. Da fortsetter jeg å høyne temp. til 23,5. Est..FG er 1.026 SG.
Beklager hvis jeg uttrykte meg feil. Jeg tilsatte gjæren ved 22C ikke 40C. I oppskriften stod det at jeg kun skulle senke vårter til 40C og så tilsette kaldt vann Ved tem.p 22 C skulle gjær tilsettes. Noe jeg gjorde. .

Nei, den skaden som eventuelt har skjedd er det ingenting du kan gjøre med nå. Lagring vil kunne bedre litt. Men av og til kan gjær være forbausende tilgivende så vent å se.

mvh
Bårdd

Har som sagt aldri brukt akkurat den gjæren, men fikk ikke usmaker på noen av batchene som blei laga med kun 566. En som blei ferdiggjæra med annen gjær er en annen historie (eksperiment). La det gjære ut, vent og se, smak. Ikke verd å gi opp før i alle fall.

Tilbake
Topp