Tredje brygg - Speidel - Lav OG

Hei Bryggeeksperter! :)

Da har jeg fullført Speidelbatch nr #3 og brygget en "Brygg Selv Pilsner Gahr Edition":
https://www.bryggselv.no/media/multicase/documents/oppskrifter/pilsner2.pdf

Startet bryggedagen med en firmware-oppdatering av Speidelen til siste versjon fra Speidels side.

Fulgte oppskriften med 4,75kg malt og startet med 25L vann, skylte i ca 30min med 8L.

Rørte i mesken 1 gang underveis og rørte under skyllinga.
Før skylling hadde jeg en SG på 1040 og etter skylling 1035.

Etter 60minutters kok hadde jeg en SG på 1040 og ønsket å få denne høyere så jeg kokte i 60 minutter til
og havnet da på 1040 igjen.

Jeg startet så kjølingen med kjølespiral men Speidelen rapporterte aldri under 30C selvom den beveget seg veeeldig sakte men sikkert nedover.

Kontrollmålte med termometer underveis hvor jeg tappet fra krana. Etter ca 40min kjøling rapporterte Speidelen 35C mens termometeret viste 15C.
Tok meg 1 time og 10minutter å kjøle ned vørteren til 8,5C som var det jeg pitchet på, da viste Speidelen 31C..

Jeg tappet over i gjæringstanken og etter ca 17L måtte jeg "vippe" på Speidelen for å klemme ut en liter til med litt trub så totalt 18L.

Er nybegynner og gjør garantert masse feil men sliter litt med å forstå hvorfor jeg har så ekstremt dårlig effektivitet, og ikke minst hvorfor Speidelen ikke viser riktig temperatur.

Tastet inn oppskriften i Brewersfriend og der "burde jeg" endt opp med 1042 med 25L, mens oppskriften fra Bryggselv sier jeg burde ha en OG på 1047-1050. Er det virkelig mulig å få en OG på nærmere 1050 og 25L med 4,7KG malt på Speidel? Isåfall er jeg milevis unna :)
 
Tilbake
Topp