Trefat for gjæring/lagring

Hei!

Noen som vet hvor man kan få tak i tretønner - gamle eller nye - portvin eller ubrukt for lagring/gjæring av øl "oldschool" ?
Og aner noen noe om størrelser og pris?

mvh
Tormod
 
MoreBeer selger en del fat, men det er dyrt. Husk dog at trefat stort sett vil være infisert med diverse bugs, og at de vil sette en del smak på ølet. Hvis tanken er å lage konvensjonelle øltyper, er et ikke så enkelt å bruke trefat, det vil kreve svært mye rengjøringsarbeid, dersom du ikke etterhvert vil lage surøl. Også i relativt gamle dager var gjæringskar av tre kledd innvendig. Om tanken er å lage old school porter, surøl osv., bør du være klar over at om du bruker små tønner vil de gi relativt stor oksygentilførsel til ølet i forhold til volumet (hvis du brygger standard hjemmebryggbatcher), noe som kan gi økt innhold av eddiksyre.

Hvis det er eikepreget fra fatene du ønsker, er det langt lettere å kontrollere resultatet ved bruk av eiketerninger av forskjellige slag.

Jeg hadde også voktet meg vel for å bruke nye tønner. Det vil sette heftig smak på ølet, og du vil nok måtte brygge ganske mye før du får "vasket ut" uønskede smakselementer.
 
Ser håndbryggeriet i drammen bruker tønner som allerede er brukt til å lage Haandbaak. http://www.haandbryggeriet.net/Vintage.html Ølen finner du her: http://www.haandbryggeriet.net/Haandbakk.html Dersom jeg ikke husker feil så kan ett fat i cognac industrien brukes 3-4 ganger til lagring, dvs 30-40 år før virkestoffene er borte. Eldre tønner som bare skulle brukes til oppbevaring av vann, ferdige drikker etc tror jeg ble behandlet med voks som ikke løser seg opp.
 
Hei!

Takk for super hjelp og info! Bra saker!

Det er villøl jeg tenker på, eventuelt også om det gikk å gjære tradisjonell ale på denne måten.

Men om de tradisjonelt var isolert på innsiden er det jo ikke mye å hente.

mvh
Tormod
 
«Tradisjonelt» kom man seg vekk fra trefat så fort det fantes gode alternativer.

For villøl, ville jeg vurdert å se på ulike typer kar i plast og kombinert det med eikeflis eller terninger. Tilgangen på oksygen er viktig og med små fat blir det fort for mye av både oksygen og eik.
 
Hei.
Når det kommer til rengjøring av tønnene i tred. Er det da snakk om å demontere dem og pusse ned kvar plank og desinfisere dei og så sette dem sammen igjen som er best med tanke på hygiene? Vil sette på tønne eg også. Med hensikten med å få smaken av «tønna» i ølet. Men igjen så blir no dette et artig prosjekt det eg setter opp ei tønne på 200 l eller større får å få mer øl smak e. Tønne smak. Håper der er en Max mengde øle klarer å trekke ut av planken mens det ligger å putrer der inne. Så eg håper volumet vil gjøre det Ok.

Når det kommer til oksygen og tønnen. Blir ikkje den tett nokk? Noen som har erfaringer fra dette her fra før??

Om eg pakker tønna inn i kjøkken plast før eg starter. Vil det hjelpe? Eller vil det starte å rotne vekk tønna??

Lurer på å gjøre ei prøverunde med ei litt mindre koke runde og legge x antal tønne blank i tanke får å se kor det smaker med tanke på volum i forhold til plank/øl.
 
eg setter opp ei tønne på 200 l eller større får å få mer øl smak e. Tønne smak.

Litt usikker på hva du mener her, men hvis du mener at større tønne gir mer smak så bommer du litt. Jo større tønne, jo mindre smak, det blir mindre areal eik pr liter øl.

En tønne på 200 liter har ca 90 cm² eik pr liter, mens en på 20 liter har 190 cm² pr liter. Så den lille tønna vil raskere gi smak av eik enn den store og ølet på den trenger ikke så lang lagringstid.
 
Hvis ikke fatet har gått tomt, tror jeg ikke det er noe farlig. En dugelig vask og desinfisering utvendig, og bytt ut den krana. :)
 
Tilbake
Topp