Treg gjæring/gjæring som har stoppet

Tariq

Norbrygg-medlem
Har satt en pils som hadde OG på ca. 1.050. Det har ikke vært mye bobling, men tydelig gjærlukt i gjæringsskapet. Etter ca. 10 dager målte jeg SG til ca. 1.022, og den byrden strengt tatt vært lavere. FG skal ende på ca. 1.010. Tilsatte en pose gjær til i forbindelse med målingen, uten at jeg har sett så mye action i etterkant av det. Så tips mottas med stor takk!
 
Målt med Hydrometer/Refraktometer?

Du bør også oppgi mesketemp/tid, samt hvilken gjær og hvor mye, og gjæringstemp.

Hvis du f.eks har kokt gjæren (som et eks) så hjelper slik info med feilsøking og retting.
 
Ja det var kanskje litt lite info. Det er målt med hydrometer. Er det ikke slik at refraktometer ikke kan brukes under/etter gjæringsprosessen? Mesketemperaturen var 69 grader i 45 minutter, og 78 grader i fem minutter. Litt dårlig kontroll over mesketemperatur, så den ble rundt 85 på slutten istedenfor 78. Gjæren var Saflager W34/70. Tre pakker. Rehydrert. Har som nevnt tilsatt en pakke til etter 10 dager.
 
69 grader var temmelig høyt for en pils synes jeg. Og når du sier at du hadde litt dårlig kontrollr over mesketemperatur så kanskje du har mesket deler av mesken på over 69 og? Type hvis du gjør BIAB og målte i toppen så er det nok varmere i bunnen hvis du har tilført varme uten å resirkulere en god del.
 
Med fare for å være helt på bærtur her, men den heter askers tsjekkiske lager. Stod mesk på 69 grader i 45 minutter, og 78 grader i 5 minutter.
 
Tsjekkiske skal gjerne meskes litt høyt. FG bør ligge rundt 1014-1016. Derfor den litt høye mesketemperaturen i oppskriften. Du kan sikkert øke temperaturen litt (til 12-14 grader) for å tyne ut noen poeng til. Etter 10 dager er det neppe noe problem med fenol/esterproduksjon lenger. Klarer du å komme ned mot 1016 til slutt er du godt innafor for stilen.
 
Jeg har økt temperaturen, med SG er fortsatt 1.022. Har smakt på det, og det smaker ikke rart på noen måte. Sjekket loggen min, og OG var 1.054. Det betyr at den nå er på ca. 4,2%. FG skal etter oppskriften være på 1.011-15, så jeg ligger altså litt høyt. Tips?
 
Spørs vel om det ikke er kjørt for denne – 1022 er i høyeste laget, selv for tsjekkisk. Men jeg ville flasket den og testet. Kan godt hende den blir god. Legg mesketempereraturen litt lavere neste gang. Jeg pleier å legge meg på 67-ish grader ;)
 
Jeg har ved et par anledninger stoppet (altfor) høyt i FG. Jeg har prøvd å sette det varmere, tilsette mer gjær, røre forsiktig opp gjær som har lagt seg på bunnen osv, men generelt har ingen ting av det funket særlig bra. Som Homentoppen sier er det nok fort kjørt med tanke på å få SG ned dit du ønsker.

Det sagt har jeg opplevt at akkurat 34/70 er notorisk treg til å komme i gang og at den jobber veldig sent dersom gjæringstemperaturen er på den lave siden, så jeg ville forsøkt å øke temperaturen til 12-13-14 grader for å se hva som skjer. For en tid tilbake hadde jeg tre batcher lager i gjæringsskapet mitt samtidig, på grunn av ujevn temperatur var den øverste som stod med 34/70 altfor kald, etter en uke hadde den kun tatt seg fra 1.05ish til 1.04ish eller noe i den stilen, økte tempen noen grader (fra 7 til 12 eller så) og en uke senere var den nede i 1.011 eller hva det nå var. Det skal sies at jeg hadde betydelig lavere mesketemperatur enn hva du hadde.
 
1.022 indikerer at det er en del sukker igjen her, så hva er den kjemiske årsaken til at det ikke vil fortsette å gjære? Om jeg nå tapper denne på fat tilsatt sukker, vil den lage kullsyre? Eller bør jeg tvangskarbonere? Jeg gjør begge delere, litt fra gang til gang. Mener å oppleve at kullsyren blir litt mer "fyldig" med naturlig karbonering, men er svært åpen for at denne "fyldigheten" kun eksisterer inne i mitt eget hode;-)
 
Tilbake
Topp