Treg start på gjæring

Roger Garshol

Norbrygg-medlem
Lørdag satt jeg og mine medbryggere vår første lager, en tjekkisk pils. Når vi var ferdig med kok, fikk vi kjølt ned vørteren til ca 17 grader og etter noen timer utenfor i et par minusgrader når temperaturen var ca 13-14, grader pitchet vi litt over fire poser med lager gjær (Mongrove Jack M84 og M76, i to forskjellige beholdere).

Nå to dager etter har jeg bare sett et par bobler i vannlåsen. Ølet står til gjæring i et kjøleskap med Brewpi kontroller på 9 grader. I går kveld rørte jeg forsiktig nedi gjæringskaret for å få gjæren opp i løsning. Så problemet er jeg synes gjæren har brukt lang tid å starte.

Men hvor lenge bør jeg vente før jeg jeg tar aksjon, dvs øke temperaturen litt eller putte i mer gjær?

Gjærpakkene hadde best før dato på Nov-2017 så jeg antok at disse ble produsert november 2015.
 
Lørdag satt jeg og mine medbryggere vår første lager, en tjekkisk pils. Når vi var ferdig med kok, fikk vi kjølt ned vørteren til ca 17 grader og etter noen timer utenfor i et par minusgrader når temperaturen var ca 13-14, grader pitchet vi litt over fire poser med lager gjær (Mongrove Jack M84 og M76, i to forskjellige beholdere).

Nå to dager etter har jeg bare sett et par bobler i vannlåsen. Ølet står til gjæring i et kjøleskap med Brewpi kontroller på 9 grader. I går kveld rørte jeg forsiktig nedi gjæringskaret for å få gjæren opp i løsning. Så problemet er jeg synes gjæren har brukt lang tid å starte.

Men hvor lenge bør jeg vente før jeg jeg tar aksjon, dvs øke temperaturen litt eller putte i mer gjær?

Gjærpakkene hadde best før dato på Nov-2017 så jeg antok at disse ble produsert november 2015.
Jeg ville tatt ut en prøve og målt SG. (regner med at dere har målt og notert ned OG).
Gjæren kan være i gang selve om du ikke "ser" det.
Dersom du har samme SG nå som når dere pitchet gjær, så kan man vel tenke på om man skal vurdere å gjøre noe aktivt.
MEN gjæring kan jo ta en tid før det starter opp, og lagergjær er ofte "tregere" en alegjær.
 
Jeg ville tatt ut en prøve og målt SG. (regner med at dere har målt og notert ned OG).
Gjæren kan være i gang selve om du ikke "ser" det.
Dersom du har samme SG nå som når dere pitchet gjær, så kan man vel tenke på om man skal vurdere å gjøre noe aktivt.
MEN gjæring kan jo ta en tid før det starter opp, og lagergjær er ofte "tregere" en alegjær.

Godt forslag, jeg tar en måling i ettermiddag og ser om gjæren har hatt en påvirkning på SG.
 
Jeg målte akkurat Gravity og jeg ser ikke noen endring i status. OG var 1.052 lørdag kveld når gjær ble helt i og nå avleste jeg et sted mellom 1.050 og 1.052.

Så jeg gjorde følgende for å hjelpe på. Rørte lett i bunnen for å virvle opp gjær og økte temperaturen til 11 grader for å sparke igang prosessen.

Bør jeg pitche mer gjær?
 
Synes de mangrove-greiene er trege saker. Men andre har andre erfaringer.

Du nevnte ikke volum til gjæring. Men så lenge det er frisk gjær oppi vørter på riktig temperatur med oksygen så skal det gjære før eller siden.

Uansett litt tidlig å ty til noen remedier. Men du vet iallefall status etter målingen det er bra. Men varmet du opp prøven til riktig temperatur?
 
Synes de mangrove-greiene er trege saker. Men andre har andre erfaringer.

Du nevnte ikke volum til gjæring. Men så lenge det er frisk gjær oppi vørter på riktig temperatur med oksygen så skal det gjære før eller siden.

Uansett litt tidlig å ty til noen remedier. Men du vet iallefall status etter målingen det er bra. Men varmet du opp prøven til riktig temperatur?
Volum er to ganger 23 L. Jeg brukte oksygen lørdag. Og jeg målte med refraktometer så temperaturen bør bli korrekt ganske raskt.

Jeg krysser fingrene og håper at to ekstra grader sparker liv i soppen.
 
For meg ville det vært krise dersom gjæring ikke hadde startet innen 48 timer. Selv har jeg aldri opplevd at lagergjæring ikke er kommet i gang etter 24 timer. Husk at bakterier formerer seg flere ganger raskere enn gjær og at de lager usmaker dersom de får holde på lenge nok. Ingen vørter er steril og bakteriefri, du er avhengig av at gjæren lager et miljø som sørger for at bakterier ikke formerer seg.
Selv har jeg tette gjærlåser, symes det er helt uvurderlig for å monitorere gjæringsprosessen.

Forutsatt at du har en korrekt SG måling som viser null aktivitet, ville jeg prøvd å tilsette mer gjær.
 
For meg ville det vært krise dersom gjæring ikke hadde startet innen 48 timer. Selv har jeg aldri opplevd at lagergjæring ikke er kommet i gang etter 24 timer. Husk at bakterier formerer seg flere ganger raskere enn gjær og at de lager usmaker dersom de får holde på lenge nok. Ingen vørter er steril og bakteriefri, du er avhengig av at gjæren lager et miljø som sørger for at bakterier ikke formerer seg.
Selv har jeg tette gjærlåser, symes det er helt uvurderlig for å monitorere gjæringsprosessen.

Forutsatt at du har en korrekt SG måling som viser null aktivitet, ville jeg prøvd å tilsette mer gjær.
Er det er like dødt i morgen går jeg å kjøper noen rør gjær. Det var første og siste gang jeg prøvde mangrove jack...
 
Kanskje saflager w-34/70 er verd å vurdere, en meget anerkjent tørrgjær.
 
Ta en ny prøve og mål med hydrometer på korrekt temperatur. Refraktometer på et så tidlig stadie kan slå ut som null aktivitet, omvendt aktivitet, eller litt aktivitet. Hydrometer viser det som faktisk skjer der nede.
 
Skulle du være så heldig å ha et pH meter, er et kraftig drop i pH fra 5 tallet til nede på 4 tallet etter ca. 12 timers gjæring et sikkert tegn på god og sunn gjæringsprosess.
 
Har du brukt Saflager til tjekkisk pils? Jeg skal gå til innkjøp av mer gjær men ta en hydrometer lesning før jeg kaster den i.

Det er rart om i fem poser med Mangrove Jack er det ingen tegn til liv...
Nei, har ikke brukt den til tsjekkisk pils selv, bruker wlp833, men skal du bruke ferskgjær så må du ha veldig mye av den. Tenkte at i et knipetak har du ikke tid til å lage starter, og kjøpe nok fersk gjær er kostbart.

Veldig rart at det ikke er tegn til liv, ville lett med lys og lykter etter feil i målinger og utett gjæringskar før jeg konkluderte. Burde kunne se antydning til krausen og/eller minibobler med co2 også etter 48 timer.
 
Nei, har ikke brukt den til tsjekkisk pils selv, bruker wlp833, men skal du bruke ferskgjær så må du ha veldig mye av den. Tenkte at i et knipetak har du ikke tid til å lage starter, og kjøpe nok fersk gjær er kostbart.

Veldig rart at det ikke er tegn til liv, ville lett med lys og lykter etter feil i målinger og utett gjæringskar før jeg konkluderte. Burde kunne se antydning til krausen og/eller minibobler med co2 også etter 48 timer.
Det var noen bobler i gjærlåsen i går morges som forsvant, men det kan være gass som gikk ut av løsning pga endring i temperatur.. Det er ingen kraus på noen av fatene, og jeg synes heller ikke at jeg kan lukte noe tegn til gjæring. I utgangspunktet ønsket jeg å lage gjærstarter fra flytende gjær men begge lokalbutikkene (vestbrygg og vibrygger) var tom.
 
Jeg har hatt mye nytte av rådene fra Bårdd angående lagerbrygging, her er en post om gjær
 
Har sjekket litt på forum andre steder angående lag time for Mangrove Jack sine lager gjær og ser at dette ikke er et ukjent fenomen.

Her er eksempel på at det tok 92 timer før aktivitet var synlig og her er et eksempel på 120 timers lag (???)

Så jeg tror jeg skal ta opp fugletitting eller en frimerkesamling for å få noe annet å tenke på...
 
Helt uakseptabelt langt vindu som inviterer bakterier til fest i gjæringskaret isåfall. Nå jobber også bakterier senere på lave temperaturer, men 92-120 timer...
Men enn invitasjon til fest er jo ingen garanti for fest, kan jo gå bra uten usmaker eller verre problemer, men risiko øker betydelig.
 
Slenger meg på denne:

Satt 20 L pilsner til gjæring 26.12, foreløpig ingen reaksjon. Målt SG, som fortsatt er 1054.

6,5 grader i luften i kjelleren, for kaldt? Har ikke målt i bøtta. Følte jeg ikke tok noen snarveien på slutten av bryggingen, men det kan nok være at vørteren ikke var kommet helt ned dit den skulle før jeg tilsatte gjæren. For øvrig 2 poser M84.

Hva tror ekspertene? Gnisse tenner et par døgn til, eller ta ut i høyere temperatur?
 
Tilbake
Topp