Treg starter

Endre

Norbrygg-medlem
Har satt en 4l starter med wlp002. Den står i romtemperatur og jeg rister jevnt og ofte på den. Den har nå stått i 9 timer og den virker veldig lite aktiv.
Har ved tidligere startere av whitelabs og wyeast alltid hatt mye aktivitet etter så lang tid.

Planen er å gjære til i morgen kveld, stå på kjølerom i 1 døgn og pitche slurryen lørdags kveld. Mulig jeg har satt av for lite tid og må utsette bryggingen og pitchingen til søndag kveld...

Noen som har lignende erfaring med denne gjæren? (whitelabs 002)
 
Brukte et rør. bbf 12. jun. 59% viability ifølge mr.malty...
Får se i morgen, hvis det ikke er liv da blir jeg engstelig.
Har et par us-05 i bakhånd, men de vil vel gi et ..noe.. annerledes øl. Finnes vel knapt mer forskjellige gjærtyper!
 
Er ikke bbf-dato typisk 6 måneder fra produksjon? I såfall er gjæren din fra 12. desember og har en viabilitet på 15% i følge mrmalty.
 
Shea-Arne skrev:
White Labs har 4 måneder før BBf date, trur jeg..
Det stemmer i såfall med 59%..

Når ble gjæren bestilt og sendt, og hvordan var temperaturen ute på det tidspunktet? Jeg har en teori om at viabiliteten på de gjærpakkene vi leker oss med i Norge oftere ligger under enn over mrmalty-estimatet pga transport etc.
 
4 liter starter på 1 rør som i raliteten er bare 0,5 rør går tregt, så jeg ser ikke noe unormalt i at det er lite aktivitet etter kun 9 timer. Jeg anbefaler å starte med mindre volum, feks 1 liter og så bygge opp videre når det er god aktivitet i starteren.
 
Dette røret kjøpte jeg og hentet i butikk. Tid ut av kjøleskap var ca 2-3 timer. Innholdet var litt grumsete, men så ikke farlig ut..
På whitelabs er vel produksjonsdato 4 mnd før bbf ja såvidt jeg vet.

Vurderte å bygge starteren i 2 steg, men har ikke hatt problem med så lang lagtime med andre gjærtyper ved lignende forhold tidligere..

Nå er det imidlertid mer liv i sakene! Trengte bare natta på seg for å komme i gang;) Mulig denne gjæren bare er litt treg i starten? Har ikke prøvd den før.

Takk for tilbakespill!:)
 
Hvordan ser det ut nå, da? Husk at det i selve formeringsfasen til gjæren ikke nødvendigvis er så mye synlig aktivitet. Det er ingenting med WLP002 som skulle tilsi at det ikke skulle funke med en slik starter du beskriver. Det er forøvrig veldig lett å se når den er feridg i starteren. Flokkuleringen til denne gjæren er helt enorm, og du vil se haugevis av gjærklumper fyke rundt i kolben.
 
Da jeg dro hjemmefra i 9-tiden var det en del kullsyredannelse, men ingen spor etter bunnfall. En del skum så vanskelig å se eventuelle gjærklumper i suspensjon.
Håper dette sedimenteres relativt raskt når jeg setter den kaldt.
 
Det går vanligvis ganske tregt når man har såpass lite gjær på en såpass stor starter. Alt er nok normalt, og den burde kanskje kunne settes kjølig i kveld  :ilike:

Du kan sånn teoretisk regne med å få ca 250 miliarder celler fra denne starteren. Dersom du hadde satt 1 liter først og så pitchet den opp med feks 2 liter og 300 gram maltekstrakt uten å helle av vørter så hadde du, igjen teoretisk, fått ca 360 miliarder celler. Ergo er det mere effektivt å bygge en starter over flere trinn. Erfaringsmessig så går det også ganske kjapt å få den i gang og klar til oppitching, så tidsmessig skulle du kunne greie å bygge den opp 2 ganger på samme tiden. Alt dette beregnet med http://www.wyeastlab.com/hb_pitchrate.cfm

En bakdel med trege gjærstartere er at dersom du skulle få inn villgjær/bakterier så får disse tid til å blomstre en del opp før gjæren tar over. Dette er ikke noe stort problem dersom du er veldig nøye med renhold, men en grei tanke å ha surrende i bakhodet.

Når det er sagt så får du nok gjær i ditt tilfelle til 27 liter OG 1050 i følge http://www.mrmalty.com/calc/calc.html. Vi baler vanligvis med litt større volum og derfor flere trinn i våre startere.
 
Ja er ca 250 mrd jeg finner ut også. Blir 18-19 liter med og rundt 1.075. Skal ha et maltsterkt øl!:)

Har bygget noen startere i steg tidligere, men håpet å slippe det denne gangen. Er litt opptatt om dagen..
Neste starter på denne str må vel deles opp..
Skal forhåpentligvis ikke være problem med renhold. Absolutt alt er vasket og skyllet med sterkrens. Starteren står også dekket med sterilisert folie.
Regner med at dette ordner seg;)
 
Tilbake
Topp