treig utgjæring av lager

Hei satte opp en lager den 23.05.10 Altså for 8 dager siden, OG var som det går frem av oppskriften..  http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/bee...00&namesearch=&brewersearch=Jan Arne Nilsen  ..... Lurer på om ikke det er rimelig treig utgjæring når SG i skrivende stund ligger på 1040. det ser ut som det er brukbar aktivitet i bøtta, men... ka dokker trur, e det nåkka som har gått feil her? :help: gjæren er en Brewferm lager tørrgjær, har tilsatt ca 35 gram.Temperaturen i kjelleren er ca 10 grader.. målte tempen på brygget til 11 grader.. Det er vel bare å smøre seg med tålmodighet her? Forøvrig er dette mitt første forsøk på lager øl  :)
 
Mener å huske at den trenger ltt høyere temperator enn flytende gjær.
antar det er 25 liter du brygger så det er neppe annet enn lav temperatur som gjør det.
 
Ok, takk for kjapt svar Oddvar. Men.... ka e alternativet ? skal jeg sette den i normal nord- norsk vårluft 8-23..  °C  ;D  , eller e det bare å ta tia til hjelp, har dårlig med muligheter ti god temeraturstyring her. Kanskje man må bestille en annen type lagergjær for å ha mulighet til å få den klar til sommeren? Har et par poser med Danstar Nottingham liggende, men dette er jo sef. en typisk ale gjær, selv om den gjærer på relativt lave temperatur, (kanskje ikke så lavt) Hva skal jeg gjøre?
 
;D Oki da satser jeg på en stor dose tålmodighet, det er jo tross alt ikke sankthans ennå!! hvis dere ellers har gode tips til en nybegynner når det gjelder lagerbrygging, så tar jeg imot alt  med stor takk! Dette forumet har gitt meg utrolig mye kunnskap om en veeeeldig interesant hobby hittil, så jeg takker alle erfarne bryggere for  god veiledning så langt!  :ilike:
 
Har du beluftet vørteren før gjæring?
Vørteren trenger endel oksygen for at gjæren skal kunne formere seg, og i lagerøl er det ganske mye gjær som trenger mye O2.

Hvordan tilsatte du gjæren? Drysset du tørrgjæren direkte i gjæringskaret, eller rehydrerte du den i lunkent vann først?
 
Dersom du ønsker å heve temperaturen litt går det sikkert bra å tulle litt isolasjon rundt/under dunken. En gammel sovepose, liggeunderlag eller lignende. Kan være greit å følge med tempen da den kan bli for høy, feks sette en sensor til en eller annen temperaturmåler inntill dunken under isolasjonen.

Uansett så er ikke 8 dager lang tid på en lager. Så lenge gjæra faktisk jobber så tror nå jeg det går bra. Lager har ingen typisk stormgjæring (pga den lave temperaturen). Det viktigste er de punktene Lars spurte om for å få god utgjæring, samt MYE gjær. Du kan trygt la den stå 4-6 uker for å få den utgjæret. Jeg ville bare latt det stå slik det står og sett an situasjonen igjen om 2-3 uker. dess mindre du herjer med ølet, åpner dunken o.l dess større sjanse for suksess  :biersmile:

MVH
Børge
 
Ok,høres greit ut. det er jo veldig enkelt å bare la den stå, ( Så lenge man har annet å leske seg på ) brukte ca 35 gram gjær, men har jo mer igjen, kjøpte pakke på 100 gram, så det er mulig å tilsette mer Lufting av vørteren foregikk ved å skake og riste dunken kraftig i 5- 10 min..... Sommerpilsen min blir kanskje en godt modnet juleøl  :biersmile:
 
Når det gjelder temperatur så står det 8-14 °C på den pakken vi fikk av deg, Oddvar  :ilike: (mener det er samme gjæra, Brewferm lager)

Skulle tro at 11 °C ikke skulle utgjøre noen fare for denne gjæra. Forutsatt at ikke andres erfaring er at dette er for lavt, da. Vi har stort sett null erfaring med slik tørket undergjær. En ting kan være at det er for lite gjær i utgangspunktet og eller for gammel gjær. 10 Oechle på 8 dager er ikke mye. Men så lenge det gjærer ville jeg ikke rørt så mye.

Hvor mange liter er det snakk om? Den doseringa som står på pakken er i underkant for lagerbrygging. Finner ingen data på brewferm-gjæra, men Fermentis oppgir 6 miliarder celler per gram. På 25 liter lager OG 1050 ville jeg da brukt minst det dobbelte av det du har brukt, forutsatt fersk gjær.
 
Fra Petits side:
BREWFERM Lagergjær (undergjær)
Spesiellt utvalgt fra Saccharomyces uvarum (Carlsbergensis). En stabil pils gjær som leverer konsis nøytral gjæring med lite eller ingen sulfater eller andre uønskede biprodukter.
Sedimentation: Høy
Final density: Lav
Gjæringstemperatur: 10-15 ºC.
Dosering: 3-6 gram pr 10 liter vørter.

Stemmer ikke helt med det som står på pakken, er det fordi det blir for lav temp eller ?
Jeg brukte denne gjæra for noen år siden, men da at den ble gjæret på høyere temperatur, men ikke over 14 grader, så jeg tør anbefale litt høyere temperatur.

Vi vet fremdeles ikke vørtmengde og dato på gjæra :) og er det i utgangspunktet liye gjær så kan det hende det er like godt å miste resten av pakken oppi ølet :) hvis det i det hele tatt skal gjøres noe som er best å la være, men da blir det ikke ST. Hans i år :)
 
Merksnodig. Det står 8-15 (dobbeltsjekket og det var 15, ikke 14) på pakken din vår.
 
Beant skrev:
Merksnodig. Det står 8-15 (dobbeltsjekket og det var 15, ikke 14) på pakken din vår.

Det er jo det samme med ferskgjær (flytende) det kan stå fra 8 grader på pakken og fra 9 grader på websiden, eller omvendt.

Min erfaring uansett gjær er at lite gjær og lav temperatur så kan 1 grad gjøre mye.
 
Kanskje jeg skal prøve å isolere bøtta med et eller annet, tror ikke det vil bli for varmt der nede.. sånn ellers så tror jeg det bare skal gå sin gang.. måler igjen om et par uker tenker jeg.
Lurer på om man skal karbonere lagerøl i romtemperatur slik som ale før man setter det kjølig til modning  :amen:
 
Jan Arne skrev:
Kanskje jeg skal prøve å isolere bøtta med et eller annet, tror ikke det vil bli for varmt der nede.. sånn ellers så tror jeg det bare skal gå sin gang.. måler igjen om et par uker tenker jeg.
Lurer på om man skal karbonere lagerøl i romtemperatur slik som ale før man setter det kjølig til modning  :amen:

Ja til begge deler.
 
Tok ny måling i går kveld, etter å ha emballert bøtta.. temperaturen på brygget viste nå 12  °C altså bare en grad mer, men til min store overraskelse var SG nå på 13. hadde tenkt å gjære den ned til 11. Smaken var forøvrig veldig lovende, spendt på denne !  :biersmile:
 
;)  ;D Denne ble veldig bra, tok tålmodigheten i bruk her..Den fikk gjære i kjelleren i 8 uker.. tilsatte 8 g sukker/ liter..Og vips min første lager er klar for modning. men prøvesmaking ble det jo.. først 2 stk i kjøleskapet. et meget godt øl..(selvskryt,men men)  ;D  så ble det 2 til mmmm. godt synes jeg da.. etter flere batsher med ales synes jeg denne ble meget bra.. noen som har forslag til en god lys lager som jeg kan teste?
 
Tilbake
Topp