Trekjels oppsett med èn pumpe

Søkte litt rundt uten å finne en lignende tråd.

Er i gang med å oppgradere bryggeriet mitt for å unngå tunge løft, skumle HMS-situasjoner og
ikke minst strømlinjeforme prosessen .

I den forbindelse lurer jeg på om noen har erfaring med et trekjels oppsett som kun benytter en enkel pumpe?

Den skal gjøre tre oppgaver:
  1. Resirkulere under mesk (hovedsaklig utmesk) (lysbrun krets)
  2. Overføre vann til meskekjele for skylling (benytter hovedsaklig batchsparging) (blå krets)
  3. Overføre vørter til kokekjele (brun krets)
Ut fra dette har jeg skissert et oppsett som bør fungere, men det blir en del ventiler å holde styr på.
Pumpen er en Brewferm Pumpin 15.
Bryggerioppsett.png
Er det noe jeg bør være ops på med denne metoden?
 
Det enkleste er (kvalitets) silikonslanger og hurtigkoblinger. Flytt etter behov. Faste rør et et styr og montere / vaske
 
Enig med msevland. Flytt slanger med hurtigkoblinger, mye mindre å vaske. Du bruker bare en sløyfe om gangen uansett. Jeg gikk over fra ventiler og slanger i hue og ræva til nettopp dette av den grunnen jeg beskrev og kunne ikke vært mer happy. Kjører to kjeler dog, men hadde nok vært enda mer happy hadde jeg kjørt tre kjeler. Så du vil kun trenge to slanger. Lettere å rengjøre, og billigere når de skal byttes ut, og generelt mindre styr.
 
Sist redigert:
bruker trekjels oppsett med 3 veis ventil foran pumpen for resirk eller skylling (vann fra HLT)
Og en ventil for tapping til kokekjel v.h.a gravitasjons kraft, 2 ventiler å holde styr på.
Alternativet er motorventiler som styres av bryter eller PC/uC
 
Ok, høres jo fornuftig ut, men jeg må medgi at jeg gledet meg til å sette opp et ventiltre av et slag hehe. Tips til hurtigkoblinger?
 
Ok, høres jo fornuftig ut, men jeg må medgi at jeg gledet meg til å sette opp et ventiltre av et slag hehe. Tips til hurtigkoblinger?

Jeg skjønner det. Det var utrolig fett å lage et skikkelig ubåt-system ala ubåter fra 40-tallet med ventiler og kraner her og der og i det hele tatt. Men bruksmessig var det faktisk ikke så fett i forhold til hvordan jeg har løst det nå.

Jeg ville gått for triclamps.
 
Etter å ha sjekket opp priser på Triclamps (ville ha trengt 8 koblinger for et "homogent " oppsett), og et mislykket forsøk på å undertrykke lysten på et system ala maskinrommet i U-96, sitter jeg nå med et to stk treveis kuleventiler på pumpa. Kommer med mer bilder i "vis oss dit bryggeri" snart.
 

Vedlegg

  • IMG_5851.JPG
    IMG_5851.JPG
    250,6 KB · Sett: 112
Etter å ha sjekket opp priser på Triclamps (ville ha trengt 8 koblinger for et "homogent " oppsett), og et mislykket forsøk på å undertrykke lysten på et system ala maskinrommet i U-96, sitter jeg nå med et to stk treveis kuleventiler på pumpa. Kommer med mer bilder i "vis oss dit bryggeri" snart.

Hva slags treveis er det? T eller L? Jeg klarer ikke se pilene på bildet.
 
Tilbake
Topp