Trekkerør for ølslanger med kjøling

Hei!

Jeg driver for tida og pusser opp kjøkkenet. Alt av innredning skal ut og erstattes med nytt. Samtidig skal jeg bygge lydhimling i gangen i kjelleren under kjøkkenet. Det betyr at jeg nå har mulighet til å legge ølslanger fra boden, ut gjennom veggen til gangen og opp gjennom taket og gjennom eller bak innredningen på kjøkkenet til ølkraner på kjøkkenbenken- samtidig som alt blir skjult.

Jeg vil ikke kjøpe inn ølslange nå, men ser på "python hose" som f.eks denne. Det jeg tenker på er om jeg nå kan legge inn et plastrør, f.eks avløpsrør fra Biltema, nå og trekke en "python hose" senere? Noen tanker om hvor store vinkler jeg kan legge en slik bunt med slanger i og hvor stort rør jeg trenger? Regner ikke med at 90 grader er mulig, men kanskje 45 grader går- i alle fall hvis jeg trekker bunten inn i røret og limer røret sammen når bunten allerede er inni?
 
Ser ikke helt fordelen med å trekke lange linjer for øl. Hvor lang tid tar det før du har kaldt øl i glasset? Ref. varmtvannskran og avstand til tank. Kan det være en bedre idé med et pent øleskap? Tapcooler, eller hjemmebygd?
 
Og hva gjør man når slangen er full av ølstein/skitt/annet og må byttes? Blir vel litt tungvint kanskje?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Legg opp rett slange nå så er det klart og kaldt øl får du med en gang vis du kjøre 10-15 minutter med iskaldt vann i et par av rørene. Senere bytter du om på rørene så de ikke går tette.

Du kan jo kjøpe flere rør forskjellige plasser og isolere dem selv.
 
Sist redigert:
Mye negativitet her :) har selv øl fra kjelleren, ca 3 meter uten kjøling i tykke PVC (godkjendt) slanger og får kaldt øl ut i kranen på kjøkkenet. (hva er kaldt ?)
Til trekking så er jeg ikke like positiv, kansje du trenger 4" rør, husker ikke hvilke bend du får tak i men 30 grader har vert best, antar da det er 1" bunten du ser på.
Renhold blir ikke verre for deg enn andre punner med lang tappelinje.
gudd løkk.
 
For meg ser det ut som "Pyton hose" er pyton å trekke igjennom rør pga den myke isolasjonen rundt rørene.
Jeg har 10 meter med 5 mm uisolert slange fra fatet i kjelleren og opp til tappekranen på kjøkkenet. Det blir til at jeg heller ut det som har stått i slangen (ca 1 dl). Dette er mest pga at ølet blir flatt i slangen når det har stått en dag.

Renhold er ikke verre enn å blåse igjennom et halvt fat med vann og oppvaskmiddel.
 
For meg ser det ut som "Pyton hose" er pyton å trekke igjennom rør pga den myke isolasjonen rundt rørene.
Jeg har 10 meter med 5 mm uisolert slange fra fatet i kjelleren og opp til tappekranen på kjøkkenet. Det blir til at jeg heller ut det som har stått i slangen (ca 1 dl). Dette er mest pga at ølet blir flatt i slangen når det har stått en dag.

Renhold er ikke verre enn å blåse igjennom et halvt fat med vann og oppvaskmiddel.

Med store nok rør og masse siliconspray går det sikkert, bunten er jo plasomspunnet.
Du har jo selv lang tappelinje så dette er sikkert perfekt for deg, ID på 9,5 mm (3/8")
Hvilket trykk bruker du ? eller har du et makstrykk du kan bruke ?
 
Mye negativitet her :) har selv øl fra kjelleren, ca 3 meter uten kjøling i tykke PVC (godkjendt) slanger og får kaldt øl ut i kranen på kjøkkenet. (hva er kaldt ?)
Til trekking så er jeg ikke like positiv, kansje du trenger 4" rør, husker ikke hvilke bend du får tak i men 30 grader har vert best, antar da det er 1" bunten du ser på.
Renhold blir ikke verre for deg enn andre punner med lang tappelinje.
gudd løkk.

Røret som skal ligge skjult over lydhimlingen blir ca.3 meter langt. Vinkelen for å komme opp i kjøkkenet velger jeg jo selv, så den blir så liten som mulig. Totalt blir det da 3,2 meter med rør. Tror egentlig jeg må legge så stort rør jeg får plass til. Lydhimlingen legges under eksisterende panel og i verste fall får jeg kutte et spor i panelet for å få plass. Er ikke utenkelig at jeg får plass til et 4" rør- i alle fall 3".
 
Det kommer også litt an på lengden du må ha på ølslangen, men jeg har laget meg et rør i rør i rør opplegg... Nei det er ikke et "i rør" for mye. Prinsippet er som en motstrømskjøler. Jeg har ølslangen inne i et litt tykkere rør som det sirkulerer kaldt vann i (pumpe og beholder står på samme kjøl som ølfatet). Dette kjøler effektivt ned ølet i slangen, og for å unngå lekkasje, har jeg alt inne i et tredje rør. Tåler lett 90 graders bøy for slangene er fleksible.
 
For meg ser det ut som "Pyton hose" er pyton å trekke igjennom rør pga den myke isolasjonen rundt rørene.
Jeg har 10 meter med 5 mm uisolert slange fra fatet i kjelleren og opp til tappekranen på kjøkkenet. Det blir til at jeg heller ut det som har stått i slangen (ca 1 dl). Dette er mest pga at ølet blir flatt i slangen når det har stått en dag.

Renhold er ikke verre enn å blåse igjennom et halvt fat med vann og oppvaskmiddel.
Vet jeg kommentere på en gammel tråd.. jeg har bygget et tapeanlegg i fra kjelleren til kjøkken. 7m slange. Sliter med mye skum. Kjører me 1bar trykk . Har du problemer med skum bruker du noen form får kjøling
 
Tilbake
Topp