Trekking (steeping) av mørke malttyper

Jens Kristian

Norbrygg-medlem
Jeg har funnet en artikkel i BYO (oktober nummeret) hvor de anbefaler trekking av mørke malttyper framfor å ha de med i mesken. De beskriver tre metoder: varmtrekking, kaldtrekking og kaldtrekking med kort kok. Både ved varmtrekking og kaldtrekking så beskrives det at malten trekkes i vann og så tilsettes direkte i gjæringskaret.
Er dette virkelig en trygg måte å gjøre det på? Jeg skjønner ikke annet enn at det må kunne medføre uønskede bakterier til vørteren.
 
Beskrivelsene i artiklene ligner på hverandre, og begge viser til boken "Brewing better beer". I BYO artikkelen finner jeg imidlertid ikke punktet med pasteurisering.
 

Cold steepet black malt for første gang i helga, med metoden over. Brukte det faktisk som en del av skylle vannet på speidelen (uten at jeg helt vet hvorfor/ ekstra filtrering kanskje). Skjønner ikke hvorfor safta ikke kan tilsettes før koken, malt rester i safta = harsk? Kan diverse forklaringer være forskjellige bryggemetoder i forhold til AG og Extrakt?
 
En av metodene anbefalt i BYO artikkelen som jeg skal prøve er kaldtrekking ( ett døgn i romtemperatur) og så tilsette ekstraktet direkte i koken og la det koke med de siste 5- 10 minutter.
 
Tilbake
Topp